Millaista kipua SI-nivel aiheuttaa - kokemuksia?
Onko täällä SI-nivelen toimintahäiriöstä kärsiviä? Mihin kaikkialle SI-nivel kipu säteilee? Millaista kipua se teillä aiheuttaa? Osteopaatti puhui SI-nivelen aiheuttamasta kivusta, mutta siitä ei löydy kauheasti tietoa. Vertaiskokemukset kiinnostavat.
Kommentit (46)
Löysin tämän ketjun. Minulla on lievää kipua si-nivelen kohdalla ja joskus kävellessä hetkeksi ärtyy enemmän. Häpyluun kohdalla oleva kipu on inhottavampaa, ikäänkuin kiristävää ja joskus pientä painetta. Voiko se liittyä si-niveleen? Tunto- tai pidätysongelmia ei ole. Enemmänkin sellaista ärsytystä kuin raskauksien aikana oli (viimeisestä viisi vuotta).
Vierailija kirjoitti:
Löysin tämän ketjun. Minulla on lievää kipua si-nivelen kohdalla ja joskus kävellessä hetkeksi ärtyy enemmän. Häpyluun kohdalla oleva kipu on inhottavampaa, ikäänkuin kiristävää ja joskus pientä painetta. Voiko se liittyä si-niveleen? Tunto- tai pidätysongelmia ei ole. Enemmänkin sellaista ärsytystä kuin raskauksien aikana oli (viimeisestä viisi vuotta).
Olen luullut olevani ainoa ei-raskaana oleva tämän vaivan kanssa. Häpyluun ja nivusten seutu on usein arka ja aluksi lievä hieronta auttaa, mutta seuraavina päivinä on entistä arempi. Raskaudessa oli samaa vaivaa, mutta lievempänä. On inhottavaa, kun ei tiedä että mistä johtuu ja mitä kannattaisi harjoittaa.
SI-nivel kuten mikään muukaan nivel EI AIHEUTA KIPUA.
Kyllä se KIVUN aiheuttaa joku muu kuin se nivel itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla joka kerta raskaana ollessa tuo vaivannut. Joka askeleella vihlaisee niin pahasti jonnekkin alaselkään niin että pari kertaa on pettänyt jalka alta ja olen kaatunut. Vaiva loppunut heti synnytykseen.
Mulla kans tuo raskaana ollessa vaivannut ja synnytyksen pitkittyneessä ponnistusvaiheessa meni pahemmaksi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut olevani ainoa ei-raskaana oleva tämän vaivan kanssa. Häpyluun ja nivusten seutu on usein arka ja aluksi lievä hieronta auttaa, mutta seuraavina päivinä on entistä arempi. Raskaudessa oli samaa vaivaa, mutta lievempänä. On inhottavaa, kun ei tiedä että mistä johtuu ja mitä kannattaisi harjoittaa.
Voisko olla lantionpohjanlihasten kireyttä?
Mikä liikunta on parasta teille si-nivelvaivaisille?
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on selkärankareuma, niin millaisilla oireilla se on alkanut ja miten teillä lopulta tunnistettiin mistä on kyse? Minulla on vuosia oireillut alaselkä kausittain, lienee ollut si-alueen kipua ja vihlontaa. Välillä tuntuu kipu reisissä ja alavatsalla. Alaselkä on aina aamuisin kankea, mutta se vetreytyy aika pian. Taipuu kyllä käsittääkseni hyvin. Selällä ei ole hyvä olla, varsinkaan yhtään kovemmalla patjalla. Myös kylkimakuu rupeaa pakottamaan. Välillä kävelyllä vihloo nivusiin, mutta jatkaessa se kipu sulaa. Selkä väsyy aika helposti istuessa, mutta voi johtua myös heikoista tukilihaksista.
Aamuyöllä herättäminen on tyypillistä, samoin aamukankeus. Selälläni en voi olla kovalla alustalla yhtään, tai en meinaa päästä ylös, sattuu niin vietävästi. Harmittaa kun joskus saunassa tekisi mieli oikaista lauteelle ja nostaa jalat ylös... Ei kannata. Reumakipu säteilee minulla tosiaan aina pakaroihin ja nivusiinkin.
Mutta reuman suhteen olen remissiossa tällä hetkellä, en ole tarvinnut reumalääkkeitä vuosiin. Sen sijaan on paljon muita selkäsairauksia, ja lisää tulee koko ajan. On useita pullistumia ja nyt todettu skolioosikin. Onko muilla sr-reumaatikoilla samaa ongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla SI-nivelet tulehtuu selkärankareuman takia. En tosiaan tiedä, aiheuttaako samaa kuin tuo toimintahäiriö. Vaikuttaa ettet ihan varsinaista diagnoosia saanut, joten kerron tästä. Tavallisesti kipu on sanoisinko repivää, kävellessä pistää pakaraan tai tuntuu kuin joku puukottaisi. Kävelen kipeänä kuin ankka, kaikki sille naureskelee, mutta siten pääsen nopeammin. Liikkeellelähtö on aivan surkeaa. Yllättäin terveen puolen jalkaa ei voi oikein nostaa. Ihan laahaten miniaskelia otan pari metriä ennenkuin voin kävellä. Tosiaan se liikkuminen tuntuu voitelevan nivelen, mutta yöllä se kostautuu. Yöt on siis kaikkein pahimpia, kääntyminen tuntuu ihan tosissaan siltä kuin pakara repeäisi ja paikallaan ollessakin juilii, jos se edes on oikea sana. Mies on joutunut taluttamaan minut vessaan useasti. Pahimmillaan aivan tavattoman kipeä. Tämä on kuitenkin jaksottaista. Välillä menee kuukausia ilman vaivoja.
Selkärankareumassa kipu on kuin selkä katkeaisi lannerangasta.
Saattaa ärsyyntyä kylmästä, tuulesta, stressistä jne. Voi myös tulehduttaa iskiashermon tai suolen.
Lämpimällä saattaa olla oireeton.
T: samavika
Helpottaako teillä hieronta kipukohdasta? Iskiasta tms. noidannuolta en rohkenisi hieroa, mutta joskus on auttanut kun on hieronut tennishallille kipukohtaa. Kipu ei ole pahentunut
Vierailija kirjoitti:
Helpottaako teillä hieronta kipukohdasta? Iskiasta tms. noidannuolta en rohkenisi hieroa, mutta joskus on auttanut kun on hieronut tennishallille kipukohtaa. Kipu ei ole pahentunut
Pakaran yläosasta hieronta helpottaa. S-i-niveleen ei saa koskea yhtään.
Ärsyttävä kipu alaselässä. Vaikea kuvata. Tylppä, ärsyttävä kipu. Istuessa pahenee. Helpottaa liikkuessa, ei saisi ollenkaan istua. Teen istumatyötä, kun lähden kävelemään, selkä on tulessa.
Jouduin melkein konttaamaan, kun pakaralihas oli niin kipeä. Alaselkä oli tulessa, jouduin kävelemään kumarassa.Kesti 2 kuukautta.
Mulla todettiin selkärankareuma melko pian synnytyksen jälkeen, mutta viiden vuoden päästä toinen lääkäri perui diagnoosin. Hän oli sitä mieltä että kenellä tahansa juuri synnyttäneellä voisi näkyä si-nivelissä muutoksia, jos kaikki kuvattaisiin.
No olin sitten lähes 10 vuotta ilman diagnoosia, kunnes yksi lääkäri väkisin väänsi mut eteenpäin ja uusiin kuviin, ja sieltähän tuli selkärankareunadiagnoosi 😄
Vierailija kirjoitti:
SI-nivel kuten mikään muukaan nivel EI AIHEUTA KIPUA.
Kyllä se KIVUN aiheuttaa joku muu kuin se nivel itsessään.
Saivarrellahan aina voi, mutta esim. rappeutunut nikamaväli jossa nikamat hinkkaavat toisiaan niin että ovat pahan luuturvotuksen vallassa niin kyllä se juurisyy on nimenomaan nikama/nivel.
Vierailija kirjoitti:
Mulla se kipu on ollut pääosin pakarassa ja lannerangan reunassa. Ärtyi erityisesti kävellessä tai lenkillä ja siitä saattoi alkaa iskiastyyppinen hermosärky. Toisen jalan voimantuotto heikkeni kipujaksoissa. Myös satunnaiset kovat vihlaisut kuulostavat tutulta.
Mikä liikunta sinulle sopii parhaiten särkykaudella? Kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin omat oireena.
Minulla si-nivelen kipu sijoittuu aina jommalle kummalle puolelle alaselkää. Kipu on vihlovan jäytävää, ei hirveän kovaa, ja ikäänkuin jumittaa nivusta ja yläreittä. Joskus kävelemään lähtiessä tuntuu toisessa nivusessa kipuna, joka sitten turtuu. Alaselkä on myös väsyneen tuntuinen. Makuulla kipu tuntuu inhottavalta, kun on vaikea löytää kivutonta asentoa. Pitkään istuessa alaselkään ja alavatsalle alkaa kivistämään, ja pitää jaloitella.
Itsellä oireilee si-nivelen kipu alaselkäkipuina. Ei pysty istumaan eikä seisomaan pitkää aikaa, vaan asentoa vaihdeltava usein. Helpotusta olen saanut alaselkäliikkeillä eli jalan nostoja eri asennoissa. Myös paljasjalkakengät ovat auttaneet. Niistä on apua jalka, polvi ja selkäkipuihin. Kannattaa testata, koska nyt ne saa -15% tällä linkillä https://loox.io/z/yp3WilFXx?s=raf
Oletteko käyneet vaivanne kanssa kiropraktikolla? Kärsin nyt just samasta ja on vetänyt koko kropan jotenkin solmuun, vastakkaisen puolen olkapää on kipeä ja niska myös sitä myötä jumissa.
Selkärankareumaiset, millainen lääkitys teillä on? Auttaako näihin kipuihin?
Itse sain avun tuohon SI-nivelen toimintahäiriöön tuosta linkin jumppaliikkeestä. En ikinä olisi uskonu, mutta kun sitkeästi tuota teki niin oon saanu kahteen kertaan alaselän oireettomaksi.