Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten pelleily ja riekkuminen ärsyttää

Vierailija
04.01.2024 |

Minulla on ongelma. Lasten pelleily, rätkätys ja riekkuminen ärsyttää minua. En oikein ole varma miksi se ärsyttää niin paljon kuin ärsyttää, ehkä osittain siksi että silloin yleensä hommat jää hoitamatta tai kestää tolkuttomasti (iltapala, pukeminen tms.), tai koska riski siitä että homma päättyykin itkuun tai riitaan on olemassa, tai koska silloin tuntuu että lapset ei yhtä hyvin kuuntele/tottele (esim. jos, sanon että ei nousta kesken iltapalan pelleilemään). Mutta huomaan kyllä että se ärsyttää minua suhteettomasti, kun kai niiden voisi joskus antaa pelleilläkin jos sen iltapalan kanssa ei ole niin kiire?

Ongelma ei ole se, ettenkö saisi lapsia ojennukseen. Saan minä. Mutta se edellyttää kyllä melkoista tiukkuutta, joskus suuttumistakin, ja onhan se nyt ihan tylsää että kun on sisarusten kesken parhaat mahdolliset pieruvitsit menossa niin joku tulee aina määkimään "kunnolla olemisesta". Olenko ainoa kääpä, joka ei iloitse lasten hauskanpidosta? Miten te muut olette erottaneet milloin on syytä löysätä omaa nutturaa ja milloin tapakasvattaa? 

Alakoululaisista kyse. Ja parhaat pelleilyt syntyy tyypillisesti iltapalalla. 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän ne olet kasvattanut, syytä itseäsi.

Vierailija
2/8 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän ne olet kasvattanut, syytä itseäsi.

Ai siitä että lapset pitää hauskaa ja heillä on yhteisiä vitsejä joiden ansiosta voi nauraa maha kippurassa? Ei se minusta järjellä ajateltuna ole huono juttu lainkaan, vaan tervettä ja toivottavaa. Ongelma on a) minun mittava ärsyyntymiseni ja b) vaikeuteni hahmottaa milloin on rajattava (muistakin syystä kuin siitä että on itse nipo) ja milloin ei. Saanko syyttää näistä äitiäni? Itsehän tuo minut kasvatti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koti äiti ,jonka lapsia hoitaa tv,ymm .laiteet? Oletko työssä käyvä äiti,jolla ei aikaa työn jälkeen lapsille ja tv hoitaa lapsia? katso itseäsi peiliin ja ensimäisenä lopeta somessa roikuminen.Nytkin kun tänne kirjotit aloitus,olisit voinut antaa laatuaikaa omille lapsillesi.Sanotko heille ede koskaan hyvää yötä? Oletko heidän kanssa koskaan ulkona leikmässä? Jotta voivat purkaa energiansa ulko leikein.Sama koskee lapsia jotka päiväkodissa koko päivän melussa.Tarvivat edes tunnin ulkoilua vanhemman kanssa,nollatakseen melu saasteen päiväkodissa kuin koululaisetkin.

Vierailija
4/8 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurin 14-vuotias ipana tamppaa kantapäillä pitkin asuntoa, kun se haluaa osoittaa mieltään.  Vanhemmat eivät kiellä. Kantapäätamppauksen jälkeen aletaan hakata lattioita tai seiniä. Onko muilla 14-vuotiaat näin huonosti kasvatettuja vai onko se kuinka yleistä, että 14-vuotias alkaa tampata kantapääkävelyä ja hakata seiniä/lattiaa?

Vierailija
5/8 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän toi reaktio johtuu jostain muusta kuin niistä lapsista ihan oikeasti. Ketuttaako puoliso vai työ vai molemmat? Onko sulla itselläsi kaikki ok? Nukutko, liikutko, syötkö oikein?

Vierailija
6/8 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vastaava johtuu ihan vain omasta väsymyksestä. Ei jaksaisi meteliä. Pakkohan sitä on nutturaa löysyttää välillä ja antaa toisten pelleillä. Ruokapöydässä kuitenkin odotan suht asiallista käytöstä.

Vierailija
7/8 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koti äiti ,jonka lapsia hoitaa tv,ymm .laiteet? Oletko työssä käyvä äiti,jolla ei aikaa työn jälkeen lapsille ja tv hoitaa lapsia? katso itseäsi peiliin ja ensimäisenä lopeta somessa roikuminen.Nytkin kun tänne kirjotit aloitus,olisit voinut antaa laatuaikaa omille lapsillesi.Sanotko heille ede koskaan hyvää yötä? Oletko heidän kanssa koskaan ulkona leikmässä? Jotta voivat purkaa energiansa ulko leikein.Sama koskee lapsia jotka päiväkodissa koko päivän melussa.Tarvivat edes tunnin ulkoilua vanhemman kanssa,nollatakseen melu saasteen päiväkodissa kuin koululaisetkin.

Monesta minua on syytetty ja paljon olen virheitä vanhempana tehnyt, mutta lapsille annetun ajan ja läsnäolon puute ei kuulu näihin, sen voin sanoa vilpittömin sydämin. Ulkoillaankin usein yhdessä, mutta myönnän että nyt lähes 40 asteen pakkasessa tyydyimme uimahalliin.

Ap. 

Vierailija
8/8 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja tuntemuksia täälläkin. Ilta-aikaan en enää jaksaisi mitään ylimääräistä. Haluaisin vain rauhoittua, että saa hetken olla ja sitten nukkumaan. Koska lapset nyt kuitenkin ovat omatoimisia, eivätkä enää tarvitse varsinaisesti ohjausta iltatoimiinsa, sen kun höpöttelevät, kunhan ovat huoneissaan silloin, kun on sovittu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi