Työnantaja jätti palkat maksamatta
Työskentelin pienessä vanhusten hoivakodissa hoitajana. Talousahdinkoonsa perustuen omistajat ajoivat asukkaat muualle ja tämän jälkeen ilmoitti kaikille työntekijöille, että palkkoja ei makseta vaan ne voi hakea palkkaturvasta.
Ihmetyttää, että firma ei ole edes konkurssissa, ainostaan haluton maksamaan palkkaa.
Itkettää ja ketuttaa. Omistajilla muitakin yrityksiä, ne porskuttaa ja "kaikki hyvin". Eikö näitä huijareita todella Suomessa saa millään kuriin?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän asema on todella huono. Jos palkka jää saamatta niin menee kuukausia kun saa korvauksia tai jopa vuosia. Työnantajalle ei tule mitään seurauksia useinkaan.
Ja jos työpaikka ja töitä on vielä olemassa, niin maksamatta jäänyt palkka ei ole pätevä syy jättää menemättä töihin! Tämä on mielestäni aivan uskomatonta.
Tämä on totta vaikka kuulostaa todella epäoikeudenmukaiselta.
"Työntekijällä on työsuhteen aikana työsopimuksessa määritelty työntekovelvollisuus eli velvollisuus suorittaa työsopimuksessa sovitut tehtävät. Palkanmaksun myöhästyminen ei poista tätä velvollisuutta. "
Ei ammattiyhdistys mitään auta, kokemusta on. Sieltä juristi sanoi, että pitää itse hoitaa erimielisyys ja hommata siihen juristi itse omalla riskillä.
Loppu kusetus sitten ammattiyhdistyksektä ja työnantajalta siihen.
Vaihdoin ytk:hn ja työpaikkaa myös.
Haet palkkasaataviasi liiton kautta. Liitto panee firman kumoon ja omistajat ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei ammattiyhdistys mitään auta, kokemusta on. Sieltä juristi sanoi, että pitää itse hoitaa erimielisyys ja hommata siihen juristi itse omalla riskillä.
Loppu kusetus sitten ammattiyhdistyksektä ja työnantajalta siihen.
Vaihdoin ytk:hn ja työpaikkaa myös.
Kusetuksesta toiseen XD
YTK on työnantajien perustama kassa, joka ei aja millään tavalla työntekijöiden tai jäsentensä etua. Se oli korona-aikana kaikkein hitain noudattamaan lakisääteisiä aikarajoja päätöksissä ja maksatuksissa.
Jos ei liitto lähtenyt sua tukemaan, se johtuu vain siitä, ettet ollut liiton jäsen tai irtisanomisen syy oli oma käytöksesi. Sitäkin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen suurin työnantaja Helsingin kaupunki tekee ihan samaa.
Mutta Helsinki on vienyt homman ihan uudelle levelille: se perii myös sellaisia palkkoja takaisin, joita ei ole koskaan maksanut ja ilmoittaa Kelalle sellaisten henkilöiden olevan töissä jotka eivät ole:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010087574.htmlMutta onneksi palkkasotku on tänään ohi:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010093473.html
Ei ole todellista. Ei huhhuh mitä tekstiä toimitusjohtajalta. Kun viallinen järjestelmä sanoo jotain, sitä ei myönnetä vaan peritään olemattomia rahoja köyhiltä tämän todisteista huolimatta.
Jos henkilö on ollut poissa, eikä järjestelmässä ole ollut tietoa poissaolosta, hänelle on mennyt palkka ja se joudutaan perimään takaisin.
Lähihoitajan mukaan rahat eivät ole menneet hänen tililleen. Miten se voi olla mahdollista, ja mihin rahat menevät?
Valitettavasti meille tulee aina silloin tällöin näitä argumentteja, että näin henkilö sanoo. Me luotamme meidän maksuliikennetietoon ja palkanlaskennan järjestelmän tietoon.
Älkää kommentoiko noihin loiskommentteihin. Ettekö tajua että kyseessä on provoaja!
Vierailija kirjoitti:
Älkää kommentoiko noihin loiskommentteihin. Ettekö tajua että kyseessä on provoaja!
Saako tähän kommentoida?
Niin kerran minä sain työkkäristä karenssin koska en mennyt töihin koska palkkaa en saanut 2 kuukauteen. Jouduin myymään autoni että sain vuokrarahaa ettei kaikki laskut menisi ulosottoon ja rahaa ruokaan piti saada. Työnantaja oli tunnettu yrittäjä joka sai valtiolta 200 000 euroa koska oli ostanut kunnalta leirintäalueen ja kunnosti sitä.