Kuinka lämmintä teillä on asunnossa nyt ja millä lämmitätte asuntoa?
Minulla on ilp ja makuuhuoneessa patteri.
Asunnossa on noin 20-21 astetta lämmintä.
Ilmalämpöpumppu on laadukas kun se pystyy lämmittämään asuntoa näin kovilla pakkasilla, toki hyötysuhde on huono eli sähköä menee paljon.
Ulkona -28 mittarin mukaa.
Kommentit (327)
19,8 sisällä, ulkona -17,4. Suora pörssisähkö. Painovoima iv. Vuorillinen välikausitaķki päällä. Saunassa makoilin lämmittelemässä, auttoi jonkun aikaa. Tietysti lämpöpuhaltimella saa lisää paikallista kallista lämpöä. Taidan kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tasan 20 astetta olkkarissa, makkareissa hiukan vähemmän.
Ulkona ollut n.23-27 pakkasta.
Sähkölämmitys lattioissa ja ilp.
Huikeasti nousee sähkön kulutus kyllä kovilla pakkasilla. Sovelluksesta hyvä seurailla, kesällä oli alimmillaan 6,4 kWh päivässä, eilen meni 55,95 kWh päivässä.
Z
Vautsi, mulla kaksiossa koko joulukuun kulutus oli 55 kWh. Rivari, kaukolämpö toki, oma sauna, pyykit omalla koneella, ja sitten ihan perusjutut, hella, jää-pakastinkaappi, mikro, kahvinkeitin ja sen sellaista. Toki asun kaksin nelijalkaisen ystävän kanssa, teen ruokia pakkaseen noin kerran viikossa useammalle päivälle, ei viitsi joka päivä itselleen kokkailla, sauna lämpenee silloin kun siltä tuntuu, rakastan saunomista.
N. 18 astetta. Sähkölämmitys. Tämän lämpimämmäksi ei juuri näillä keleillä nouse.
Meillä on 17 tai 18 astetta ja makkareissa 16 astetta. Lämmintä tossua niin hyvä on ja villatakki.
Ei kannata paahtaa asuntoa.
Sitten kysyn:
Miten teillä kakkosasunto on lämpösenä? Mulla on omakotitaloja nämä molemmat. Kakkostalossa on nyt 11 astetta ja viime vuonna 8 astetta peruslämpönä.
Patterit säätää lämpötilan ja ilmanvaihto toimii.
Mitä ajattelette?
Sisällä keittiössä mittari ja se näyttää yli 24 ja ulkona -17 kaukolämpö. Onneksi on lämmintä.
N. 21 astetta on nyt. Ilppi ja nyt kovilla pakkasilla myös lattialämmöt sellaisella asetuksella, että lattiat ei ole kylmät. Normaalisti pidetään n. 22-23 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 17 tai 18 astetta ja makkareissa 16 astetta. Lämmintä tossua niin hyvä on ja villatakki.
Ei kannata paahtaa asuntoa.
Sitten kysyn:
Miten teillä kakkosasunto on lämpösenä? Mulla on omakotitaloja nämä molemmat. Kakkostalossa on nyt 11 astetta ja viime vuonna 8 astetta peruslämpönä.
Patterit säätää lämpötilan ja ilmanvaihto toimii.
Mitä ajattelette?
Brr... Liian kylmää mulle.
Vierailija kirjoitti:
Makkarissa 14, mukavaa nukkua! Kaukolämpö.
Eikö tuossa jo mene rakenteet pilalle, kun on noin kylmää?
Sisällä 17,1. Ulkona -26. Takkaleivinuuni lämmönlähteenä, niin paljon lämmitetään kuin uskaltaa mutta sen verran huonosti eristetty vanha talo että ei saa lämpöä tuota ylemmäs.
Sisällä 22 astetta, ulkona -29 astetta. Autotallissa samat 22 astetta.
Stokeri, palaturve, oma turvesuo. Lämmitys maksaa vajaan sentin/KWh..
Siellä slummin kennostalossako lämpö on ilmaista. Todennäköisesti joku maksaa sen sielläkin vuokrassa/yhtiövastikkeessa. Saattaapi olla kela,sossu tai isä/äiti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-18 astetta on ollut, pelkällä takalla mennään. Täytyy katsoa kauanko tätä jaksaa vai pistänkö pattereita päälle.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
Siis miksi? Meillä oli lapsuudenkodissa aina talvella 16-18 astetta aamulla, kun herättiin. Oli lämpöiset yöpuvut ja villaviltit sängyssä, joten ei ollut kylmä. Kaikkeen tottuu, myös lapset. Ja olen eri, jolle vastasit.
Juu kyllähän lapset tottuu monenlaiseen hoivatta jäämiseen ja kaltoinkohteluunkin, ei se ole mikään perustelu. Miltä sieltä villaviltin alta kömpiminen tuntui 16 asteessa? Oliko kiva kutsua kavereita kylään ja leikkiä lattialla istuen?
Täysin normaali talvilämpötila. O
Olen eri mieltä muiden maiden alhaisia lämpötiloja "ihannoivan" kanssa. Palelin yhden talven Australiassa ja on ihanaa kun Suomessa ei tartte. Lämpö on yksi tärkeimmistä mukavuustekijöistä. En ymmärrä, miksi hyvinvoivissa maissa palellaan, kun keskuslämmityksen voisi hyvin asentaa.
23 astetta, kerrostalossa mukava sähkölämmitys 🥰
25,5 krstalo kaukolämpö. Tarkenee shortseilla ja t-paidalla paljain jaloin. Laitankin hieman pienemmälle pattereita, voisin vaikka kokeilla sulkea kokonaan osan ja seurata lämpömittaria kuinka jäähtyy.
+18 sisällä ja ulkona -20. Öljylämmitys, nostamalla kiertoveden lämpötilaa saisi asunnon vaikka +30 asteikseksi, mutta tätä ei lompakko kestä. 18 aikalailla optimi lämpötila, kuten joku ketjussa sanoikin niin todella epämiellyttävä olla vieraana kodeissa joissa on liian lämmin. Liian lämmin on muutenkin epäterveellisempää, mitä 16-18 asteinen asunto, makuuhuoneen suositus lämpötila taitaa olla vain 16
Joo, jos kotona on pakko olla kokoajan villapaita ja villasukat niin kyllä silloin on liian kylmä. Kyllä omassa kotona pitää pärjätä perus sisävaatteilla. Ei tulis mieleenkään muuttaa omakotitaloon, jos ei olisi varaa pitää sitä oikeasti lämpöisenä.
Ulkona -24C, sisämittari näyttää +17,7C (aamulla oli +20C), mutta nopsaan siitä nousee 21-22, kun juuri laitoin leivinuuniin ja varaavaan takkaan tulet. Sähkölämmitys, mutta patterit ei päällä, ainoastaan ilp päällä tulipesien tukena.