Linnuille ruokaa
Nyt on tärkeää antaa linnuille ruokaa, he taistelevat hengestään joka yö näillä pakkasilla.
Pähkinöitä, talipalloja, suolatonta ihraa.
Kommentit (11)
Linnut voi maksaa veronsa ja mennä toihin, ne vaan huutaa nokka auki ja lokkeilee.
Isoille linnuille myös suuri ruoka. Pienille pieni. Eläimille iso.
Älkää ruokkiko luonnoneläimiä, muuten ne kuolee kaikki.
Yksi -15C yö vie osan linnuista. Linnut tarvitsevat nyt ihmisten apua selviytyäkseen.
Kiitos, jos ruokit lintuja!
Mä olen ruokkinut, on talipalloja ja rasvapötköjä ja mustarastaalle erikseen maahan murennettuna rasvapalloja ja siemeniä, pähkinää ym, se ei pystynokkimaan talipötköjä.
Itse ruokittiin muutama päivä, mutta sitten tulivat oravat ja niiden jälkeen jyrsijät. Valitettavasti oli lopetettava.
Talipalloja, oravat eivät pääse käsiksi. Oravillakin tosin on nälkä.
Suomalaiset linnut kyllä parjäävät ilman ihmistä, houkuttelet vain jyrsijöitä nurkkiisi.
Helsinkiin asti on pitänyt mennä, että olen elävän rotan nähnyt. Ei meillä maalla niitä ole, kun ei ole vilja/sika/kanatilaa. Ne tarvitsevat paljon vakaamman ja runsaamman ravinnonlähteen kuin lintulaudan.
Meillä lintulaudalla käy tiaisia ja sirkkuja, sekä varmaan monia muita pikkulintuja - en tunnista niitä. Mustarastas, närhiä, harakoita ja variksia. Öisin käy rusakoita tai jäniksiä, jäljistä en erota, kumpia ovat. Kettu käy joskus, vissiin enemmän rusakoiden perässä kuin lintulaudan antimen. Orava käy päivittäin.
Jonkin verran siellä käy myös pikkuisia vipeltäjiä, hiiriä ja myyriä. Ovat pysyneet pois talon välikatolta, kun ruokapaikka on tuolla pihan laidalla eikä seinässä kiinni. Veljen lintulaudalla, tai siis sen alla, käy peuroja. Meillä ei ole tänä talvena niitä näkynyt.
Siemeniä olen laittanut tarjolle, nykyään yritän ostaa kuorittuja siemeniä ihan sen takia, että roskaa tulee vähemmän. Kauraa, auringonkukkaa, pähkinää, erilaisia sekoituksia. Rasvapallot eivät ole olleet suosiossa tänä talvena, enkä rasvapötköjä yleensä laita. Joskus vien jotain ihmisenruuan tapaista, vanhentuneita muroja tai härskiintymään päässeitä pähkinöitä.
Ruokin kyllä! Tänäänkin on käynyt 13 eri lintulajia ruokailemassa.
Kiitos tärkeästä muistuksestasi