Pihastani on tullut parkkipaikka
Asun lähellä vesistöä ja minulla on iso piha, joka on aurattu hyvin, tilaa on hyvinkin 12 autolle. Valitettavasti tänä talvena pihani on otettu muiden haltuun eli retkiluistelijat ovat jossain omalla sivustollaan merkinneet tämän parkkipaikakseen. Tänäkin aamuna (pakkasta 25 asteen tuntumassa) pihalle tultiin 4 auton porukalla ja varmistettiin, että pitkällä jatkojohdolla saadaan tarvittaessa virtaa autotallin seinässä olevasta pistorasiasta. Kun menin huomauttamaan tämän olevan yksityispiha, sain haukut: tässä ei ole yksityisaluekylttiä eikä selkeää parkkialuetta pysäköintikieltoineen, joten auton saa jättää tähän. Lisäksi he halusivat varmistaa, että myös pakkasella autot saadaan käyntiin, siksi ne piti saada "piuhan päähän".
Aikuisten oikeasti: koska taajaman ulkopuolella sijaitsevista pihoista tuli jokaisenoikeudella käytettäviä alueita?
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt höpsi, tuo sähkön pihistäminen oli liikaa.
Se mikä on sinun on myös minun
Vierailija kirjoitti:
Miksi auraatte sen parkkipaikan? Ei kun lunta täyteen. Ja missä hangessa ne muka liistelee?
No en tiedä heistä, mutta meillä suht sama tilanne ja siinä parkkeeraa vieraat, kääntää roska-auto ja heppa-autot/kopit, toimii pelialueena ja ratsastuskenttänä ja mitä nyt milloinkin. Siis oman perheen käytössä vain meidän piha.
Ei kai se nyt ole mikään syy olla auraamatta omaa pihaa, että pitää varoa jotain urpoja, jotka sinne haluavat kotteronsa parkkeerata.
Itse laskisin vuohet irti. Saisivat tutustua autoihin, kun tykkäävät kiipeillä ja maistella kaikkea...
Vierailija kirjoitti:
Laita jokaisen auton tuulilasiin A4 jossa lukee "yksityisalue" ja kastele se paperi niin jäätyy lasiin kiinni. Tietenkin johdot revit irti pistorasiasta.
Jep, aina lappu tuulilasiin ja suihkepullolla vettä niin kiva raapia sitä paperia irti. Toista tarvittaessa 👍
Vierailija kirjoitti:
Itse ajaisin oman auton niin, että eivät pääse pihasta pois. Ovat sitten ihan koko rahan edestä.
Ja vielä pari kaveria kylään. Vaikka sopivasti saunomaan porukalla tai vaikka retkelle. Pitkän kaavan mukaan.
Ja ota ne piuhat irti seinästä.
Mihinkään ilkivaltaan tai laittomuuksiin ei kannata itse sortua koska pihan omistajalla kotikenttäetu. Oma auto vain tukkeeksi tienpäähän jotta jäävät mottiin ja johdot irti pistorasiasta. Sitten tulevat lakkikourassa pyytämään auton siirtämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita jokaisen auton tuulilasiin A4 jossa lukee "yksityisalue" ja kastele se paperi niin jäätyy lasiin kiinni. Tietenkin johdot revit irti pistorasiasta.
Jep, aina lappu tuulilasiin ja suihkepullolla vettä niin kiva raapia sitä paperia irti. Toista tarvittaessa 👍
Mikä ihmeen himo tähän paperilapun jäädyttämiseen nyt on? Auto lämpeää ja lappu lähtee irti, olipa kamalaa.
tähän tilanteeseen on about sata parempaakin ratkaisua.
Kukaan ei ole vissiin lukenut, mitä maastoliikennelaki sanoo pysäköinnistä...
Se, kuka sanoi, että yksityistien saa tukkia, niin kyllä saa, mutta ei kaikissa tapauksissa.
Jos tie on saanut julkista rahoitusta, niin ei.
Jos tie vie johonkin, esim. läpiajotie.
Yksityistie-kyltti ei estä satunnaista käyttöä, esim. marjastusta, mutta jos asunto / mökki / venepaikka on tien varressa tai tien sitä tietä käyttää sinne päästäkseen, niin ei huolta, kyllä tieosuuskunta on ottanut jo yhteyttä.
Sitten kun tie vie vain tontille ja se ei ole saanut julkista rahaa, niin tien voi tukkia puomilla, josta on taas omat määräykset.
AP ei tarvitse kuin traktorin, jossa nostopiikit ja sitten vaan pysäköityä autoa siirtämään metsähallituksen puolelle tienvarsiparkkiin. Sieltähän sitten kaivelee kotteronsa.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys nille ketkä ehdottaa jotain lautaviritelmää tai ketjua pihatielle esteeksi: ettekö te itse liiku koskaan missään vaan olette aina kotona? Aika ärsyttävää olisi siirrellä lautaviritelmää monta kertaa päivässä pois omien ajojen tieltä.
No ei se tilanne loputomiin kestä. Aika pian ne aktiivisimmat pysäköijät oppivat että se on piha eikä parkkipaikka.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos ajat traktorin tai muun vehkeen hyvänä luistelupäivänä jo aamusta tukkimaan tiensuun. Katot sitte että miten reagoivat.
Ei, vaan aamupäivällä. Vähintään viisi autoa pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, vaikka tuollainen kyltti on mökkitiellä, niin se ei estä ajamasta autolla mökin pihaan ja toteamasta, että tie päättyi tähän. Se ei edes estä parkittamasta autoa ko. tontille, kunhan ei mennä ns. hoidetulle alueelle.
Eikös aurattu piha ja parkkipaikka nimenomaan ole hoidettua aluetta? Ihan vapaasti saavat jokamiehenoikeuteen vetoavat parkkeerata autonsa umpihankeen, se ei ole hoidettua piha-aluetta.
Ei ole, kotirauhan piirissä olevaa aluetta ei määritellä auratun alueen koolla.
Minulla on pihassa aurattuna iso alue koirien koulutusta varten. Sekö onkin tämän tulkinnan mukaan yleinen parkkipaikka ei
Sillä ei ole mitään merkitystä, onko alue aurattu vai ei, se merkitsee, täyttääkö alue rikoslakiin kirjatun määritelmän. Meillä on aurattu jäälle luistelurata, aurauksesta huolimatta tuo 40x50 m alue ei kuulu kotirauhan piiriin, vaikka siitä on saunamökille alle 20 m.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen himo tähän paperilapun jäädyttämiseen nyt on? Auto lämpeää ja lappu lähtee irti, olipa kamalaa.
tähän tilanteeseen on about sata parempaakin ratkaisua.
Ja ne sata ratkaisua oli? Laittomuuksia ei nyt lasketa.
Niin, vaikka tuollainen kyltti on mökkitiellä, niin se ei estä ajamasta autolla mökin pihaan ja toteamasta, että tie päättyi tähän. Se ei edes estä parkittamasta autoa ko. tontille, kunhan ei mennä ns. hoidetulle alueelle.
No se kyltti ei estä, mutta laki estää.
Maastoliikennelaissa todetaan, että moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ei saa liikkua, eikä sitä saa pysäyttää tai pysäköidä maastossa maa-alueella ilman maan omistajan tai haltijan lupaa.
"Ajatelkaas asiaa luistelijoiden kannalta. Heidän nettisivullaan ohjeistetaan parkkeeraamaan tuossa, joten he tietysti arvelevat alueen olevan heille sallittu pysäköintipaikka. "
Ja siltikään tontin omistaja ei jaksa laittaa "yksityisalue"-kylttiä paikalle? Kyllä sitä aika nopeasti loppuu ne parkkipaikaksi arvelut suurimmalta osalta kun laittaa kieltokyltit sinne.
Lapseni ehdotti, että pari ämpäriä vettä per rengas. Tällä kelillä on auto siinä ja pysyy.
Juuri tekivät jääpintoja pihalle lumileikkeihin ja teho selkeästi huomattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys nille ketkä ehdottaa jotain lautaviritelmää tai ketjua pihatielle esteeksi: ettekö te itse liiku koskaan missään vaan olette aina kotona? Aika ärsyttävää olisi siirrellä lautaviritelmää monta kertaa päivässä pois omien ajojen tieltä.
Jättää semmoisen kulkuaukon että itse pääsee, mutta laittaa reunoille isot kyltit että yksityisalue, pysäköinti kielletty.
No siitä kulkuaukostahan ne ei-toivotut kulkijatkin mahtuu ihan samalla lailla, ei se eikä kyltit mitään estä.
No kyllä se vaan ihan eri lailla kysyy pokkaa mennä pysäköimään alueelle, jonne on ahdas, rajattu kulkutie ja isot kyltit joissa pysäköinti kielletään, vs iso tyhjä alue tien varressa ilman mitään kylttejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
traktori siihen parkkiin eteen aina joku on ajanat autonsa sinne
Minä saattaisin tarpeeksi v***neena tehdä jotain tällaista. Siinäpähän sitten etsiskelisivät missä olen, että saavat autonsa pois pihastani. 😁 Kotona en välttämättä istuisi odottamassa.
Omalla pihalla saa traktorin jättää mihin haluaa 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös aurattu piha ja parkkipaikka nimenomaan ole hoidettua aluetta? Ihan vapaasti saavat jokamiehenoikeuteen vetoavat parkkeerata autonsa umpihankeen, se ei ole hoidettua piha-aluetta.
Jokaisenoikeus ei anna lupaa mihinkään ajoneuvolla tapahtuvaan toimintaan. Ei pihalle ajamiseen, eikä umpihankeen pysäköintiin.
"moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ei saa liikkua, eikä sitä saa pysäyttää tai pysäköidä maastossa"
Niin, maastossa. Tie tai aurattu alue ei ole maastoa vaikka olisikin yksityismaalla.
No kiitos! Toivottavasti kaikki alapeukuttajatkin luki tämän. 😁