Pitääkö auto ajaa joka päivä lämpimäksi nyt pakkasella
Uusi akku. Ei lohkolämmitintä. Eilen ajettu lämpimäksi, tänään ei ollenkaan. Eli, annanko seistä vai onko parempi käydä ajamassa lämpimäksi?
Kommentit (23)
Ei kai sillä ole merkitystä. Parissa tunnissa kylmenee kyllä uudestaan.
Miten voi ajaa lämpimäksi ja välttää kylmäkäynnistystä kun ei ole sitä lohkolämmitintä??
Jaa, hetkinen eli ei lohkolämmitintä? Huonompi homma. Laittaisin auton alle kuumailmapuhaltimella lämmintä ilmaa tjms. Älä missään nimessä kylmäkäynnistä! Pahimmillaan menee kansi halki
Eilenkin joku tajusi, että olisi pitänyt olla se lohkolämmitin. Miten kylmällä ihmiset oikein starttailee autojaan kylmäkäynnistyksellä? Mä lämmitän autoa heti kun lämpötila putoaa lähelle nollaa, säästän sillä tavoin akkua, moottoria sekä polttoainetta, sekä tietenkin hirveän määrän ikkunoiden raaputtelua.
Tärkeintä lienee nyt, että kun ajat autolla, et aja mitään kilometrin matkoja, vaan kunnolla niin, että moottori on varmasti lämmin. Umpijäiseen autoon joudut menemään joka tapauksessa, ajoit sitten joka päivä tai harvemmin.
Viikonloppuna enää -10 astetta. Turhaa ressata mitään pakkasia.
Akun kunnon vuoksi? Siksi että käynnistyy sitten vielä pakkasjakson jälkeenkin? Onko merkitystä?
Riippuu kilometri määrästä. Itse en ajelisi ylimääräistä.
5W -40W täyssynteettiset öljyt moottorissa voitelee heti samoin vaihdelaatikossa täyssynteettiset.
Mä olen ymmärtänyt, että jos ajomatkat on lyhyitä, tyyliin 20 km pv, niin vähän vanhempi akku tyhjenee nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Eilenkin joku tajusi, että olisi pitänyt olla se lohkolämmitin. Miten kylmällä ihmiset oikein starttailee autojaan kylmäkäynnistyksellä? Mä lämmitän autoa heti kun lämpötila putoaa lähelle nollaa, säästän sillä tavoin akkua, moottoria sekä polttoainetta, sekä tietenkin hirveän määrän ikkunoiden raaputtelua.
Tärkeintä lienee nyt, että kun ajat autolla, et aja mitään kilometrin matkoja, vaan kunnolla niin, että moottori on varmasti lämmin. Umpijäiseen autoon joudut menemään joka tapauksessa, ajoit sitten joka päivä tai harvemmin.
Pitää olla masokistin vikaa jos tykkää raaputella laseja ja istua kylmässä autossa. Jopa uusia autoja jotku ostaa ilman lämpöpakettia vaikka sen saa käytännössä samaan hintaan.
oot vaan viikon ajamatta niin ei oo ongelmaa. Ite jätin ennen muinoin ikivanhan harrasteauton umpihankeen talveksi ja keväällä pärähti käyntiin ilman ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Akun kunnon vuoksi? Siksi että käynnistyy sitten vielä pakkasjakson jälkeenkin? Onko merkitystä?
Jos akku on huono, ei merkitystä miten ajat, jos kunnossa niin kyllä se viikon pakkaset kestää. Omalla vanhalla volkkarilla ei ole ajettu kuin viimeksi ennen joulua töihin, nyt on yli -30 pakkasta. Kyllä se tuosta huomenna käynnistyy kun lähden töihin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, hetkinen eli ei lohkolämmitintä? Huonompi homma. Laittaisin auton alle kuumailmapuhaltimella lämmintä ilmaa tjms. Älä missään nimessä kylmäkäynnistä! Pahimmillaan menee kansi halki
No höpöhöpö. Kylmäkäynnistys silloin tällöin ei kantta halkaise.
Töhöllä todennäköisesti poltat koko auton.
Jos ei ap sun tartte ajaa nyt pakkasilla, niin anna seistä kylmänä. Käynnistät sitten, kun tarvii ajaa. Muutama kova pakkaspäivä ei tee sille autolle yhtään mitään.
Voithan irroittaa sen akun ja tuoda sisälle.
Mites tämä asia, nyt kun ilmeisesti minua asiantuntevampaa väkeä paikalla.
Siis: onko autolle haittaa vai hyötyä, jos joka päivä lämmittää sen tolpan antamat 2 tuntia?
On lohko- ja sisätilalämmitin.
Ohi aiheen- sori
Eli ilmeisesti siis parempi antaa seistä pari päivää, entä tarkotuksella ajaa. Eilen on ajettu kunnolla lämpimäksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis: onko autolle haittaa vai hyötyä, jos joka päivä lämmittää sen tolpan antamat 2 tuntia?
Ohi aiheen- sori
Jos vain lämmität autoa etkä aja minnekään niin ei mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen- sori
Ei ole haittaa, hyötyä vain sillooin, jos lähdet ajamaan.
Kerrotko mikä auto? Nuo pienet jotkin 1.0 ecoboostit voi mennä ihan pskaksi jos kovin kylmäkäynnistää. Nykyään on pieniä koneita joissa paljon elektroniikkaa ja ahdettu pienestä lohkosta paljon tehoa irti. Ei hyvä.
Sitten jokin vanha matalaviritteisempi, iso kone, lohko kestää
Vierailija kirjoitti:
Voithan irroittaa sen akun ja tuoda sisälle.
Ja sitten saaki hinata auton huoltoon kun tietokone on mennyt tyhjäksi eikä toimi
kyllä se kannattaa.
Vältä silti kylmäkäynnistystä