Fortum sähkölaskuhuijaus, mitä ihmettä!?
Aloin ihmettelemään kun mun mielestä sähkölaskut ei ole täsmänneet omiin laskelmiin. Pörssisähkö, Fortumin ajatasaseuranta jne joten hyvin näkee summat. Silti aina parikymppiä heittoa laskulla.
Nyt katsoin tarkemmin laskua ja me maksamme 4 eri perusmaksua!!! Mitä hittoa, sopparin mukaan piti olla vain yksi.
On
- 100% aurinkoenergia yleisenergia perusmaksu 4,50e
- 100% aurinkoenergia kk-maksu 5,90e
- hintatakuumaksu (ei sovittu eikä kuulu pörssisähköön ollenkaan) 5,90e
- yleissiirron perusmaksu 6,15e
Huomenna lähtee Fortum vaihtoon!
Onko muilla yhtä typerää laskutusta??
Kommentit (23)
Ei fortumiin muutenkaan kannata luottaa. Aivan korruptiotunut yhtiö. Voi kun ihmist tietäsi mitä siellä puuhataan.
Olet itse ottanut tuon aurinkoenergian tuohon etkä tajunnut, että se maksaa vielä erikseen.
Kyllä sitä sopimusta tehdessä sai ihan itse valita, ottaako siihen hintatakuun vai ei. Tiedän varmasti, koska itsellänikin on sellainen Fortumin pörssisähkösopimuksessa. Se antaa mahdollisuuden lukita hinnan kuukaudeksi kerrallaan Fortumin tarjoamaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet itse ottanut tuon aurinkoenergian tuohon etkä tajunnut, että se maksaa vielä erikseen.
En ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole.
Tarkistapa sähkösopimuksesi.
Kai te tiedätte, että vaikka otatte aurinkoenergian tai "ekologisen" sähkön niin se sähkö tulee tismalleen samasta paikkaa kuin muillakin. Maksatte vain mielikuvasta.
Teitkö itse netissä tuon sopimuksen vai myyjän kanssa? Onko siirtoyhtiösi Fortum?
Oot valinnut jonkun viherhöperyys sähkön. Olisit valinnut "sähkön tuotantomuodolla ei ole väliä" niin nuo olis jääneet pois. Ihan sama mihin vaihdat niin jos valitset viherhöperyys sähkön niin maksat nuo tai enemmän / kk. Tuulisähkön minimi veloitus on 5€+vero+alv.
Vierailija kirjoitti:
Kai te tiedätte, että vaikka otatte aurinkoenergian tai "ekologisen" sähkön niin se sähkö tulee tismalleen samasta paikkaa kuin muillakin. Maksatte vain mielikuvasta.
Sähköyhtiö ei voi myydä aurinkosähköä enempää kuin se on tuottanut (tai ostanut välitettäväksi jonkun toisen tuottamaa aurinkosähköä). Eli laskennallisesti aurinkosähköstä maksava saa auringolla tuotettua sähköä, vaikka käytännössä johdossa eri tavoilla tuotetut sähköt menevät sekaisin.
DI
En voi ottaa kantaa Fortumin toimintaan, mutta tajusin kuukausia myöhemmin, että Kotimaan Energian puhelinmyyjä oli pannut sopimukseeni jonkin vihreän energian lisän, vaikka nimenomaan sopimusta tehdessäni sanoin, että sitä en ota. Asiakaspalvelu kyllä poisti sen heti, kun reklamoin. Olin kyllä itse huolimaton, kun en huomannut tuota kirjallisesta sopimuksesta, kun sain sen, mutta tosiaankin kieltäydyin ottamasta sitä, kun puhelimessa keskusteltiin. Muistan myös, että puhelinmyyjä yritti ikään kuin vaivihkaa saada minut hyväksymään. Hän ei kertonut siitä lisämaksusta erikseen, mutta yritti saada minut sanomaan "kyllä" siihen kohtaan. Aloin silloin tingata, mistä on kyse, ja selitin, etten todellakaan halua edistää metsien ja maisemien pilaamista tuulivoimaloiden ja uusien voimalinjojen takia. Kyseinen puhelinmyyjä oli siis epärehellinen, varsinkin kun kuitenkin kirjasi sen lisän sopimukseen.
Miten voi olla noin edullinen siirron perusmaksu, minulla se on ainakin 12e.
Buahhah, siinä on valittu vihersähkö, jota ei tyynenä pakkaspäivänä riitä mitenkään kaikille ja sähköverkko ei muutenkaan pysty sitä, erottelemaan minne ja kenelle milläkin tuotantomuodolla tuotettu sähkö menee 🤣 Kyllä ihmiset on hölmöjä ja varsinkin ne keillä ei ole mitään hajua miten sähköverkko toimii.
Ihan nyt tosi yksinkertaistettuna: Kuvitelkaa että teillä on yksi isooutki, mistä jokaiseen taloon menee ohut letku ja siihen isoon putkeen työntää vettä ydinvoima, vesivoima, aurinkosähkö, Ruotsi ja hiilivoimala. Et pysty millään erottelemaan sitä kenen pumppaamaa vettä kotiisi tulisi. Ja ne kaikki tuuppaavat sinne sen mitä kukakin hanasta käyttää ei enempää eikä vähempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköyhtiö ei voi myydä aurinkosähköä enempää kuin se on tuottanut (tai ostanut välitettäväksi jonkun toisen tuottamaa aurinkosähköä). Eli laskennallisesti aurinkosähköstä maksava saa auringolla tuotettua sähköä, vaikka käytännössä johdossa eri tavoilla tuotetut sähköt menevät sekaisin.
DI
Kaunis ajatus, mutta meneekö näin...
Meillä on kaksi yksiötä, joissa toisessa ei asuta, mutta sielläkin on sähkösopimus voimassa. Miten tyhjässä asunnossa voi olla sähkönkulutus moninkertainen verrattuna asuntoon, jossa asutaan, on koneet päällä ja saunotaan yms.?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi yksiötä, joissa toisessa ei asuta, mutta sielläkin on sähkösopimus voimassa. Miten tyhjässä asunnossa voi olla sähkönkulutus moninkertainen verrattuna asuntoon, jossa asutaan, on koneet päällä ja saunotaan yms.?
Onko siellä tyhjässä asunnossa esim. sähköllä toimiva lattialämmitys kylppärissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI
Kaunis ajatus, mutta meneekö näin...
Kuvitteletko ihan oikeasti, että tuota ei valvota?
DI (pääaine ydin- ja energiatekniikka)
H 0 m 0 sähkö on kalliimpaa. Kannsttaa vaihtaa heterosähköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI
Keskimäärin vuodessa! Eli kaamosaikaan kun ei ole tuottoa niin tietty toimittavat ydin, vesi tai tuulisähköä ja sitten kesällä ostavat Saksasta 0€/-€ sähköä sennverran että kattaa myynnin. JA HÖLMÖT maksaa tästä lystistä extraa, vaikka se sama tulisi "töpselistä" ilman ylimääräistä maksuakin.
Vielä tää joku päivä valkenee muillekkin kuin sähköinsinööreille.
Fortum ei ole normaali yritys. Siellä on luultavasti rikollisia mukana päättämässä.