Auto ja pakkanen, kannattaako autoa käynnistää välillä?
Miten se nyt olikaan, kun jysähti tuo kova pakkanen, että vaikka autolle ei just nyt olekaan tarvetta, niin kannattaako sitä välillä ajeluttaa, että lähtee taas käyntiin, kun tarve tulee vai annanko seistä tuossa?
Akku on uusittu syksyllä, että sen pitäisi olla kunnossa, mutta kohkolämppärin toiminnasta ei ole varmuutta.
Kommentit (24)
Älä käynnistä välillä turhaan, akku ei lataudu
Onko mahdollista saada varmempi lämmitin?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kohkolämppäri?
lohko
Käynnistä ja aja puolen tunnin lenkki, akku kiittää ja renkaat myös. Renkaisiin vähän ylipainetta. Ja jos on lohkolämmitin, niin vielä parempi.
Autolla pitäisi tosiaan myös ajaa että akku latautuisi. Toinen vaihtoehto on latailla erillisellä laturilla silloin tällöin...
Parasta olisi tuo puolen tunnin lenkki ja sulatus esim kauppakeskuksessa!
Ei se pakkanen muuta tee kuin tyhjentää akun ja jähmetyttää nesteet. Akku latautuu pidemmällä ajolla ja kun moottori lämpeää, nesteet notkistuu. Eli ajoa vaan, niin pysyy menomobiili pirteänä.
Kiitos, auto on siis käytettynä ostettu ja siinä näyttäisi olevan lohkolämppäri, mutta en ole varma sen toiminnasta, kun laitoin sen kiinni, niin mitään ääntä ei kuulu, mitä ilmeisesti pitäisi tapahtua. Ehkä lähden päiväajelulle, niin pääsen sillä myöhemmin viikolla töihin. Ap
Tälle viikolle luvattu parille päivälle melkein -30 ja viikonloppuna enää -10. Jos et viikkoon autoa tarvi niin anna olla parkissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se pakkanen muuta tee kuin tyhjentää akun ja jähmetyttää nesteet. Akku latautuu pidemmällä ajolla ja kun moottori lämpeää, nesteet notkistuu. Eli ajoa vaan, niin pysyy menomobiili pirteänä.
No ei ne nesteet jäykisty, jos on kunnon talviöljy mottorissa. Itsellä 0W-30, niin on notkeaa pakkasessakin.
Kannattaa käynistää 30min välein 20 minuutiksi ja pitää kierrokset 2000rpm tuntumassa niin lämpiää.
Miten käynnistän sähköauton kun ei ole mitään virtalukkoa?
Moottorinlämmittimen toimivuus kannattaa varmistaa, muuten pitää ajaa reiluhko lenkki, että auto lämpiää riittävästi ja akku varmasti latautuu. 20 asteen yöpakkasilla täysi akku kesti meillä 10 päivää lentokentän kylmäpaikalla ja lähti edelleen käyntiin. 30 astetta alkaa olla haasteellisempaa.
Kävin äsken kaupoilla ja Teslani ei savuttanut pakoputkesta kuten naapurin auto joka yski käynnistäessä ja tuprutti hirveästi 15min joutokäynillä.
Talvella autot joudutaan laittamaan johdoilla tolppiin kiinni tai ne karkaavat sisälle lämmittelemään. Tämä kannattaa muistaa jos vaikka naapurin lapsi sattuu kysymään siitä johdosta. Älä vie lapselta uskoa joulupukkiin ja silleen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se pakkanen muuta tee kuin tyhjentää akun ja jähmetyttää nesteet. Akku latautuu pidemmällä ajolla ja kun moottori lämpeää, nesteet notkistuu. Eli ajoa vaan, niin pysyy menomobiili pirteänä.
Akkujen lataus? Nesteisiin on jäätymisenestoaine?
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi tuo puolen tunnin lenkki ja sulatus esim kauppakeskuksessa!
Sulatus välillä ei tee hyvää, vaan olisi parempi ajaa reilusti. Turha vain käynnistää, ja lyhyestä matkasta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se pakkanen muuta tee kuin tyhjentää akun ja jähmetyttää nesteet. Akku latautuu pidemmällä ajolla ja kun moottori lämpeää, nesteet notkistuu. Eli ajoa vaan, niin pysyy menomobiili pirteänä.
Akkujen lataus? Nesteisiin on jäätymisenestoaine?
Joskus 90-luvulla oli -35 asteen pakkasia ja työmatkan pituus vain 4 km, niin jäähdytysnesteet jäätyivät ja sisätilaan tuli pelkkää raitista ulkoilmaa.
Ei kannata huvikseen käynnistellä. Se kylmä akku ottaa huonosti virtaa vastaan. Jos käynnistää niin puolituntia olisi hyvä vähintään käydä/ajaa sitten kunnolla lämpimäksi. Ei ne kaikki lämmittimet selvästi äännä. Säteilylämmitin ei taida ääntää ollenkaan. Anna olla 2h lämmityksessä ääntää tai ei.
Mikä on kohkolämppäri?