Ovatko opintosuoritukset julkista tietoa?
IS julkaisi ns. myrkkyhoitajan avoimen yliopiston opintosuorituksia arvosanoineen ja tiesi minkä nimisiä kursseja hän on suorittanut. Alkoi kiinnostaa yleisellä tasolla miten IS saanut näitä tietoja käsiinsä? Ovatko opintoarvosanat julkista tietoa?
Kommentit (23)
Kyllä ne ovat julkista tietoa. Kuka tahansa voi marssia yliopiston opintotoimistoon (tai mikä sen nimi ko. yliopistossa onkaan) ja pyytää nähtäväkseen kenen tahansa opiskelijan opintosuoritukset. Paperilla niitä ei saa mukaansa, mutta kuvaruudulta voi katsoa.
Olen yliopistolla töissä, joten tiedän tämän varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ovat julkista tietoa. Kuka tahansa voi marssia yliopiston opintotoimistoon (tai mikä sen nimi ko. yliopistossa onkaan) ja pyytää nähtäväkseen kenen tahansa opiskelijan opintosuoritukset. Paperilla niitä ei saa mukaansa, mutta kuvaruudulta voi katsoa.
Kiitos vastauksesta! Mielenkiintoista, en ollutkaan ajatellut asiaa. Ilmeisesti kuitenkaan netistä ei saa noin vain? Opintopoluissa ym. sivustoillahan pystyy tarkastelemaan vain omia opintojaan. Päteekö paikan päällä luovutettavat tiedot kaikkiin opintomuotoihin vai vaan yliopisto opintoihin?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa suoritetut ovat. Ulkomaisia on vaikea jäljittää, ellei tiedä mistä hakee. Nämä uutisoidut oli kai poimittu oikeuden pöuytäkirjoista, eli ovat julkisia.
Nämä uutisoidut suoritukset olivat tältä vuodelta, joten tuskin niitä näkyy missään oikeuden pöytäkirjassa.
Vierailija kirjoitti:
Ja ilmeisesti saa ottaa kuvaruudulta kuvankin?? Sehän on vähän kuin nykyajan paperi jos ottaa kuvan talteen niinkuin näyttäisi iltasanoman jutussa olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Mielenkiintoista, en ollutkaan ajatellut asiaa. Ilmeisesti kuitenkaan netistä ei saa noin vain? Opintopoluissa ym. sivustoillahan pystyy tarkastelemaan vain omia opintojaan. Päteekö paikan päällä luovutettavat tiedot kaikkiin opintomuotoihin vai vaan yliopisto opintoihin?
Netistä toisten suorituksia ei saa, vaan pitää tosiaan mennä yliopistolle paikan päälle. Tiedän vain yliopiston käytännöistä, koska olen siellä itse töissä, joten en osaa sanoa, mitä muita oppilaitoksia tämä koskee.
Vierailija kirjoitti:
Yleisellä taolla. Oletetaan että suorittaisin jossain esimerkiksi Adelaiden yliopistolla heidän hyväksymiään kursseja proktoroidusti verkossa ja saisin läpi. Ette kai te niitä näe ilman että sattusitte tietämään kenen tietoja ja mistä Unista ne pitää hakea?
Kyllä ovat. Sen kun vaan nolaat kaikki ystäväsi urkkimalla heidän opintonsa ja voit sitten jatkossa piikitellä heitä. Ihan tyypillistä suomalaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ilmeisesti saa ottaa kuvaruudulta kuvankin?? Sehän on vähän kuin nykyajan paperi jos ottaa kuvan talteen niinkuin näyttäisi iltasanoman jutussa olevan.
Tietääkseni omassa yliopistossani ei saa ottaa kuvaruudulta kuvaa, mutta tuossa IS:n jutussa näyttää olevan kuvia, joten varmaan tässä on vaihtelua eri yliopistojen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisellä taolla. Oletetaan että suorittaisin jossain esimerkiksi Adelaiden yliopistolla heidän hyväksymiään kursseja proktoroidusti verkossa ja saisin läpi. Ette kai te niitä näe ilman että sattusitte tietämään kenen tietoja ja mistä Unista ne pitää hakea?
Puhuin nyt suomalaisten yliopistojen käytännöistä. Lainsäädäntö ja suoritusten julkisuus voi vaihdella eri maissa.
2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netistä toisten suorituksia ei saa, vaan pitää tosiaan mennä yliopistolle paikan päälle. Tiedän vain yliopiston käytännöistä, koska olen siellä itse töissä, joten en osaa sanoa, mitä muita o
Eikös nyt kuitenkin ole niin, että tähän kysytään opiskelijan suostumusta? Siis täytyy olla antanut luvan tietojen luovutukseen ja julkaisuun. Se on yleensä pieni rasti henkilötietolomakkeella.
Ennen vanhaan kurssin läpäisseiden nimet julkaistiin paperisella listalla oppiaineen ilmoitustaululla, ihan kaikkien nähtävillä.
Julkisia, tavalla tai toisella tosiaan ovat. Säädöksiä laadittaessa on varmaankin ajateltu ensisijaisesti yhteisön turvallisuutta, ettei kukaan pääse tekemään vaikka vaativia lujuuslaskuja ilman koulutusta.
Näköjään tuokin nainen opiskelee ja käy lomilla. Vielä ei kuitenkaan ole saanut anottua täyttä vapautusta. En kyllä ymmärrä näitä vankiloista lomailuja. Joo toki pitää jatkossa jotenkin sulautua normaaliin elämään, mutta silti
Vastaus 12:lle: Mitään opiskelijan suostumusta tähän ei kysytä, vaan jokaisen opiskelijan suoritustiedot ovat julkisia ja ne saa pyydettäessä nähtäväkseen, kunhan menee paikan päälle pyytämään niitä.
2
Luulisi että tarvitsisi jonkinlaisen suostumuksen. Omiakaan tietoja et pääse tarkastelemaan ilman vahvoja tunnistautumisia. Ymmärrän että valmistuneiden nimet julkaistaan, mutta miksi arvosanat ja yksittäiset kurssitkin olisi julkista tietoa joita kuka vaan voi tarkastella?
Tietosuojan ja yksityisyyden kannalta on vähän outo juttu mikä milloinkin luokitellaan julkiseksi tiedoksi.
Onhan tämä hoitaja jo iäkäs nainen, ikää on 70 vuotta.
Mutta ei ole vielä katsottu niin, että olisi tarpeeksi suorittanut elinkautistaan, koska vapauttaminen on evätty.
Yliopistossa sen kiltinkin tytön neuletakki vaihtui biletoppiin viimeistään ensimmäisen vuoden keväällä. 😕
Myrkkyhoitaja on jo yli 70-vuotias, joten meidän ei todennäköisesti tarvitse pelätä että hän enää suuntautuisi työelämään vaikka vapautuisikin vankilasta.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa sen kiltinkin tytön neuletakki vaihtui biletoppiin viimeistään ensimmäisen vuoden keväällä. 😕
70 v rouva biletopissa kiihottaa? Niin minuakin.
Suomessa suoritetut ovat. Ulkomaisia on vaikea jäljittää, ellei tiedä mistä hakee. Nämä uutisoidut oli kai poimittu oikeuden pöuytäkirjoista, eli ovat julkisia.