SAP käyttöönotto kokemuksia
Vuoden vaihtuessa muuttuu toiminnanohjaus järjestelmä tähän (surullisen?) kuuluisaan SAPiin. Koulutus oli aika pintapuolista ja kiireisen oloista, saas nähdä miten 2.1. työt sujuu.
Onko muilla ollut kokemusta, miten sujui? Saiko tilaukset sisään ja laskut ulos vai menikö koko pulju jumiin?
Kommentit (19)
Kankea järjestelmä, työmäärä taviksilla lisääntyi aivan älyttömästi. Mutta kai siitä pomot saa hyvät raportit vain nappia painamalla, ei varmaan muuten olisi niin suosittu ohjelma.
Käyttöliittymä on ilmeisesti edelleen ihan täyttä sitä itteään.
Oriola vaaransi lääkejakelun ja teki 5 miljoonan euron tappion kun otti SAPin käyttöön. Ei kovin hyvä referenssi.
Miks tota viel edes käytetään.onko kellään kokemusta siitä helposta raportoinnista?
Tämä voi olla väärä palsta näille kyselyille. Hämmentää itseänikin miten SAP on saanut jalansijaa keskisuurissa yrityksissa kevyemmillä versioillaan SAPista. Kallis, kalliit lisenssit, ylläpito vaatii usein sisäistä IT:tä ja ulkoista konsulttiyritystä SAPin omien resurssien lisäksi.
Onko syy SAPin käyttöön vain se, että halutaan rajata Microsoftin käyttö eli ei oteta heidän tuotannonohjausjärjestelmää ja päädytään SAPiin.
Olen ollut tilaajan puolelta mukana määrittelemässä muutamaa järjestelmää ja mietin, miksi ihmeessä joku ehkä kerran vuodessa tapahtuva asia saa yhtä suuren painoarvon (päätyy samalle välilehdelle) kuin asia, joka on mukana 96% tapahtumista. Määrittelyt tehdään omituisesti siten, että se kaikkein epätodennäköisin mahdollisuus on yhtä hyvin esillä - ellei paremminkin - kuin se, joka toistuu lähes jokaisessa tapahtumassa.
Minä olen siis substanssimäärittelijänä, mutta pomoni on se, joka lopulta hyväksyy sen, mitä otetaan vastaan ja koska hän ei ymmärrä prosessista, hän tekee päätöksiä vastoin minun mielipidettäni. Kuulemma olen hyvä siinä asiassa, jota teen, mutta se ei riitä, kun tehdään asiakastietojärjestelmää. Ja sitten tulee kentältä valituksia, että tätä on vaikea käyttää, kun kokemukseni ja osaamiseni on piilotettu välilehdelle nro 5.
Nythän on kai jo lopetettu R3 version tuki, joten kaikki käyttäjät pakotettu siirtymään S4 versioon.
Sitä räätälöidään ja korjaillaan keksitää pyörää uudelleen ja räätälöijä ei ole sen alan asiantuntiha vaan tietotekniikan.
Suomessa sen takia kaikki atk jutut maksaa älyttömästi. Julkiset hankkeet lopetetaan hiljaisuudessa.
Niissä hanke palavereissa on istumassa aina yrityksen johtoa ja muita jotka ei tajua koko hommasta mitään.
Miksk noita ei voi vaan ostaa suoraan toimivaa? Koska ei ole kielitaitoa yrityksen johtajilla.
Vuoden Roiman Leaniä käyttäneenä kaipaan SAPia.
Yhdessä työpaikassa siirryttiin aataminaikaisesta erpistä Sappiin. Kaaosta kesti sen puoli vuotta jonka jälkeen muista syistä lopetin siellä työt. Esim varastonhallinta täysin sekaisin mikä toki vaikutti toimitus-tilausketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä työpaikassa siirryttiin aataminaikaisesta erpistä Sappiin. Kaaosta kesti sen puoli vuotta jonka jälkeen muista syistä lopetin siellä työt. Esim varastonhallinta täysin sekaisin mikä toki vaikutti toimitus-tilausketjuun.
Tykkään SAP-järjestelmästä kyllä. Monessa muussa paikassa ollut käytössä.
Yritykselle räätälöity SAP-ratkaisu on tasan niin hyvä kuin miten hyvin SAP-konsultti tuntee kohdeyrityksen ja sen osto-, myynti- ja tuotantoprosessit sekä osaa mallintaa nämä SAPin omiin tietorakenteisiin. Olen tutustunut kahteen saman alan yritykselle räätälöityyn SAPiin joissa on suurinpiirtein samat toiminnot. Toisessa yrityksessä SAP on käyttäjän kannalta paljon miellyttävämpi käyttää kuin toisen. Eli SAP-konsultin kohdejärjestelmän tietämys on kaikki kaikessa. Ja SAPin omista tietorakenteista johtuen lopputulos on aina vähemmän käyttäjäystävällinen kuin että jos järjestelmä olisi suunniteltu yritys/käyttäjälähtöisesti.
Implementering av Scheiße Aus Poland var något av det slöaste som finns. Mycket planering och design behövs inte för allt är färdigt och alla processer är redan de bästa samt gjorda i himlen, eller sedan i Polen.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä työpaikassa siirryttiin aataminaikaisesta erpistä Sappiin. Kaaosta kesti sen puoli vuotta jonka jälkeen muista syistä lopetin siellä työt. Esim varastonhallinta täysin sekaisin mikä toki vaikutti toimitus-tilausketjuun.
Johtuiko kaaos itse ohjelmasta vai siitä ettei ihmiset sitä osanneet käyttää oikein?
SAP-käyttäjänä n 10 v eikä se mielestäni ole ollenkaan huono. Oikeastaan kaiken voi tehdä mitä mieleen tulee, itsellä meni n 6 kk opetella peruskäyttö sujuvaksi. Onhan se oma juttunsa ja tuntuu että moni luovuttaa jo heti kättelyssä kun on niin vieras verrattuna muuhun.
SAP järjestelmän rakentaminen käydään insinöörikoulutuksessa omanakurssina rakennetaan siis koko systeemi alusta yritykselle.
Sen käytön oppiminen käyttäjälle on eri asia kuin oppia muokkaamaan SAP järjestelmää. Pienkkin muutos täytyy joskus viedä ihan alkutilan kautta joskus mitä halutaan. Sitten vanhan ja uuden järjestelmien tietojen päivityksen siis siirtojen tulee onnistua ilman käsin syöttämistä jne.jne... eli muutokset maksaa asiakas.
Kokemus monen vuoden takaa. Takkuista oli. Koulutus oli niukka, mutta periaatteessa riittävä. Mutta itse ohjelma todella haastava eli esim. Entisessä ohjelmassa tilauksen rahti lisättiin pääsivulle yhdellä napin painalluksella tai syötettiin käsin laittamalla numerot kenttään, jos poikkesi taulukkorahdista. Jos unohtui, niin ohjelma kysyi, että puuttuuko rahti tarkoituksella. Sapissa piti joka kerta mennä erilliselle alasivulle ja sieltä tietty välilehti ja valita rahti sinne ja erikseen mennä poikkeava rahti kohtaan, jos halusi muun kuin taulukkorahdin ja vielä erikseen tallentaa muutos, jotta rahti nousi mukaan tilaukseen. Pääsivulle ei tietenkään tullut mitään merkintää rahdista. Monta muuta asiaa oli yhtä hankalasti. Jos unohtui rahdituksen tai jonkun muun välivaiheen, niin koko tilaus jäi virhetilaan, josta ei tullut mitään ilmoitusta... Eli ATK väki lähetteli sitten parin päivän välein viestiä, virhetilauksista ja sitten korjattiin ja asiakkaat tykkäsi, kun toimitus myöhästyi...
Eli hieno ohjelma, jolla pystyy tekemään vaikka mitä, mutta käytettävyys ja käyttäjäystävällisyys täysi susi, ainakin oman kokemuksen perusteella.