70-luvulla lapsillekin myytiin tupakkaa
Olin menossa ostamaan irtokarkkeja kioskilta ja isäni pyysi ostamaan itselleen askin Colt savukkeita.
Sanoin myyjälle, että isä pyysi ostamaan askin tupakkaa.
Eikö olekin uskomatonta?
Kommentit (11)
Onhan se. Kaljaa ei kuitenkaan saanut, saati sitten viinakaupasta väkevämpiä.
Kioskeilla ei myyty 70-luvulla sitä kaljaakaan. En muista vuotta, milloin olut sitten "vapautui".
Kyllä 80-luvun alussa muistan että kaverin äidille haettiin tupakkaa lähikaupasta. Oltiin jotain 6-8v vanhoja, samalla sit haettiin kyllä maitoa ja muutakin, tili oli heillä kaupassa ja sinne merkattiin ylös ostokset. Ihan normaali tapa tuohon aikaan mun käsittääkseni.
Silloin 70 luvulla autoissa ei pahemmin käytetty turvavöitä. Liikenteessä kuoli paljon enemmän ihmisiä kuin nykyään. Ihan hirveetä holhousta varmaan tuokin kehitys.
Ja tupakkaa sai koululaisetkin polttaa bussissa. Ja vanhemmat saivat antaa piiskaa. Ei ollut autoissa turvavöitä eikä pyöräilijöillä kypäriä. Raskaana sai juoda maitoa suoraan lehmästä . Kukaan ei lorvaillut tuvissa, oli metsätyötä, peltotyötä, rakennustyötä, karjanhoitoa , tehdastyötä. Laiskuus oli poissuljettua.
Vielä 90-luvun alussakin myytiin lapsille tupakkaa.
Äiti kirjoitti aina lapun, jolla haettiin hänelle tupakkaa.
Olen syntynyt -81 ja muistan, että ainakin vielä 10-11 vuotiaana tuo onnistui.
Joskus 80-luvun alussa isä laittoi hakemaan myymäläautosta tupakkaa samalla kun joitakin muita pieniä ostoksia suoritimme. Onnistui mainiosti siihen asti kunnes kuski vaihtui ja uusi ilmoitti ettei myy lapsille vaan isän tultava itse ostamaan. Seuraavalla kerralla kuski ja isä kävivät kovaäänisen keskustelun mutta tupakkaa ei sen jälkeen meille lapsille irronnut.
16 oli ikäraja, mutta 13-14 vuotiaille myytiin riippuen kioskista tai kaupasta. Kalja tuli kioskeihin vasta ysärillä eeuun myötä.
Itsekin hain n. 10-vuotiaana 90-luvun alussa isälleni tupakkaa lähikioskilta. Muistan, ettei myyjä ollut asiasta mielissään, mutta möi kuitenkin tupakka-askin minulle ilman vastalauseita.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Kaljaa ei kuitenkaan saanut, saati sitten viinakaupasta väkevämpiä.
Kioskeilla ei myyty 70-luvulla sitä kaljaakaan. En muista vuotta, milloin olut sitten "vapautui".
Ei tietenkään alkoholia ole koskaan myyty alaikäisille ja hyvä niin.
Mutta kyllähän niitä mietoja alkoholijuomia voisi myydä kaupoissa sinne klo 24 asti.
Nykyään täytyy näyttää yli kolmekymppiseltä saadakseen parit bisset ostettua 😄
Ne oli hyviä aikoja, eikä ihminen tarvinnut holhousta koko elämäänsä.