Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaatko ruokareseptejä kernaasti?

Vierailija
28.12.2023 |

Tuli tällainen ajatus mieleen parista tapauksesta hiljattain. Olen tehnyt tilaustyönä kakkuja jonkin verran. Nyt tein ilmaiseksi kakun yhden sukulaisen juhliin, ja jälkeenpäin sukulainen antoi minulle paperin ja kynän eteen sanoen, "oli niin hyvä kakku että annapa resepti tähän". No, annoin reseptini, mutta mitä jos olisin halunnut kieltäytyä? Oli kuitenkin itse myyntiin kehittelemäni resepti tuo.

Toinen, röyhkeämpi tapaus oli, kun tein yhteen ravintolaan/pitopalveluun kakkuja. Myöhemmin yrittäjä otti minuun yhteyttä, että he haluaisivat tehdä noita kakkuja lisää. Sanoin että voin toki maksusta tehdä niitä lisää. Ei, vaan he haluavat sen reseptin. Ei edes mitään "voisitko..." vaan totesi ihan vain "lähetäthän sen reseptin" ihan kuin olisin sen heille velkaa. No en vastannut siihen mitään.

Mitä mieltä te olette? Onko kaikki reseptit tehty vapaasti jaettaviksi, vai "saako" jotain pitää salassakin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan mielelläni omat reseptini, mutta myyntituotteiden reseptit ovat minusta kyllä asia erikseen. Kysyjille kannattaa varmaankin sanoa suoraan, että "Ihana kuulla, että kakku maistui! Olen kuitenkin kehittänyt tämän reseptin myyntiä varten, joten en voi luovuttaa sitä muille."

Vierailija
2/9 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro salaisuuksiani vaikka olen ihan tavis. (Paitsi joskus livautan, mutta eihän ne oikein usko, ja tällä palstallakin olen saattanut vinkata) Ja jos olet yrittäjä kerran niin sanot vaan että liikesalaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan tänne reseptejä mutta en kaikkia. Pari salaisuutta säilytän ja odotan että sukulainen tekee bisneksen siitä pikkuhiljaa. 

Vierailija
4/9 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se on Sun ammatti älä kerro 

mutta mun resepti ei oo salaisuuksia 

Vierailija
5/9 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos se on Sun ammatti älä kerro 

mutta mun resepti ei oo salaisuuksia 

Varsinaisesta ammatista ei ole kyse, lisätienesteistä vain. Siksi varmaan kukaan ei ota tosissaankaan, jos alkaisin jostain liikesalaisuuksista selittää. Mutta tosiaan olen itse kehittänyt nuo reseptit myyntiin, ja siksi jotenkin ärsyttää, että minun oletetaan kertovan ne ihan tuosta vain. Jopa asiakkaille.

Joskus muinoin taisi olla ihan normaalia, että Mirja-mummon herkullinen taatelikakku oli tarkoin varjeltu suvun salaisuus.

Vierailija
6/9 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole mitään lähtökohtaista velvollisuutta luovuttaa reseptejä eteenpäin. Itselleni on kertynyt muutaman kymmenen vuoden harrastuksen aikana joitakin reseptejä joita en jaa, mahdollista tulevaa ammatinharjoittamista silmälläpitäen. Tutuille tosin saatan kieltäytyä pehmeämmin sanomalla tyyliin; "ettei minulla ole mitään reseptiä. Ihan perus voikakun ohjeen otin netistä ja tehdessäni maistelin ja maustoin mieleisekseni" tms.

Vierailija
7/9 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluavat tehdä kakkuja myyntiin sinun reseptilläsi, niin vaadi sopiva prosentti myynnistä itsellesi, esim 15%/kakku

Vierailija
8/9 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan reseptejä mielelläni, mutta asia olisi varmaankin eri jos elantoni olisi niistä resepteistä kiinni. 

Vierailija
9/9 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaa reseptejä kuin korkeintaan lapsilleni sitten joskus ihan kirjoitetussa muodossa, nyt kyllä näkevät, mitä keitoksiini laitan.

Joissain ruuissa ja leivonnaisissa on salaisia ainesosia,  muut maistelkoon kulmat kurtussa ja yrittäköön keksiä sen mausteen, miksi ruokani on niin maukasta.

Ja paljonhan riippuu myös mausteiden mittasuhteista, vaikka sen salaisen ainesosan tunnistaisinkin mausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän