hei jos on voimakkaasti suolattu graavilohi. Paketti avattu ehkä jouluaattona niin vieläkö sitä voi syödä
siinä on viimenen käyttöpäivä 01.01.2024. Aattelin vaan kun on avattu
Kommentit (13)
Kyllä graavilohi säilyy jääkaapissa useita päiviä, vaikka paketti olisi avattu. Olennaista on se, onko lohi ollut koko ajan jääkaapissa vai aattona useita tunteja pöydällä lämpimässä.
Haettiin palvelutiskin irtomyynnistä graavilohta 24.12, paketin tarraan laitettiin viimeiseksi käyttöpäiväksi 26.12.
Avattuna graavikalat säilyvät muutaman päivän jääkaapissa 0-3 asteessa. En söisi.
Jos ei kovin pahalle haise niin ääntä kohti vain.
Sen joulumässäilyn päätteeksi pieni tyhjennyskuuri on vain hyväksi.
Itse söin pari tuntia sitten aatonaattona graavautumaan laitetun graavilohen vikat palat. Joka ruokailulla on huolehdittu nopeasti jääkaappiin. Maistui hyvältä ja näköjään vatsakin kesti.
Siitä saa aika helposti listerian tai perinteisen ruokamyrkytyksen. En söisi enää, etenkään, jos on vielä siinä kaupan muovipaketissa säilytetty.
Vierailija kirjoitti:
Ruokamyrkytysbakteereja ei voi haistaa eikä maistaa ruuasta ennen kuin pilaantuminen on jo hyvässä vauhdissa. Jos voisi, niin tuskin kukaan saisi koskaan ruokamyrkytystä.
Käräytä mikrossa,häviää bakteereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokamyrkytysbakteereja ei voi haistaa eikä maistaa ruuasta ennen kuin pilaantuminen on jo hyvässä vauhdissa. Jos voisi, niin tuskin kukaan saisi koskaan ruokamyrkytystä.
Jos on vahvasti suolattu niin ei se muutamassa päivässä pilalla ole. Esim. tyhjiöpakkauksiin sisältyy erilainen riski mutta tollasen kalan kohdalla pilaantuminen ilmenee äkkiä hajuna.
Jos kaikin puolin freesiltä vaikuttaa niin itse söisin huoletta, mutta varmuuden vuoksi senhän voi paistaa "pekoniksi".
Jos siinä ei lue kuinka kauan säilyy avattuna, niin periaatteessa pitäisi olla syötävää PE-päiväykseen asti. Mutta kun on ollut jo noin kauan avattuna, niin itse en söisi sellaisenaan vaan käyttäisin ruuanlaittoon. Sopii hyvin esimerkiksi pastaan, perunalaatikkoon tai vaikkapa suolaiseen piirakkaan.