Jaa se on pörssisähkö taas halvempaa kuin halvin määris
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Joulukuun keskihinta 10.13 senttiä kwh. Kannattatiko nyt sitten maksaa koko tän vuoden ylihintaa että saa reilun sentin kwh säästettyä joulukuun hinnasta? Lisäksi joulukuu ei ole vielä loppunut joten voi hyvin olla että se hinta painuu tässäkin kuussa alle määriksen hinnan.
Kenellä oli noin paljon? Meillä joulukuun keskihinta tulee olemaan n.5c tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on ainakin talvella kokonaissummaltaan kalliimpi kuin kiinteä, vaikka muutama poikkeuspäivä mahtuu aina joukkoon, ja se ei ole sähkölämmitteisessä talossa hyvä asia. Kesällä sähkön hinnalle ihan sama, kun sähkön kulutus pientä.
Tuohan on ihan puppua. Etkö seuraa keskihintoja? Talvikin on pörssissä halvempi kuin määräaikaiset.
Vaihdoin pörssisähköstä määräaikaiseen ja heti tipahti laskun summa. Minulla sähkönkulutuksesta vähintään 99% tapahtuu päivällä klo 7-23 välillä. Halvasta yösähköstä ei ole minulle mitään iloa, jääkaappi ja pakastin ei mainittavasti kuluta.
Hyvin harvoin pörssisähkö on edes päivällä kalliimpi kuin halvin määräaikainen. Ja useimmat on muutenkin töissä päivä
Reilut 9 senttiä kwh se on ilman jekkuilua (eli ilman kulutusvaikutusta tai pitkää määräaikaa tms).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulukuun keskihinta 10.13 senttiä kwh. Kannattatiko nyt sitten maksaa koko tän vuoden ylihintaa että saa reilun sentin kwh säästettyä joulukuun hinnasta? Lisäksi joulukuu ei ole vielä loppunut joten voi hyvin olla että se hinta painuu tässäkin kuussa alle määriksen hinnan.
Kenellä oli noin paljon? Meillä joulukuun keskihinta tulee olemaan n.5c tänä vuonna.
Sahkoa.io mukaan https://www.sahkoa.io/stats.php
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on ainakin talvella kokonaissummaltaan kalliimpi kuin kiinteä, vaikka muutama poikkeuspäivä mahtuu aina joukkoon, ja se ei ole sähkölämmitteisessä talossa hyvä asia. Kesällä sähkön hinnalle ihan sama, kun sähkön kulutus pientä.
Tuohan on ihan puppua. Etkö seuraa keskihintoja? Talvikin on pörssissä halvempi kuin määräaikaiset.
Vaihdoin pörssisähköstä määräaikaiseen ja heti tipahti laskun summa. Minulla sähkönkulutuksesta vähintään 99% tapahtuu päivällä klo 7-23 välillä. Halvasta yösähköstä ei ole minulle mitään iloa, jääkaappi ja pakastin ei mainittavasti kuluta.
Tässä nyt kuluneen viikon aikana ainakin pörssisähkön hinta on jatkuvasti ollut alhaisempi kuin halvin saatavilla oleva
En anna yhden viikon määrittää koko vuoden sopimustani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet yksiselitteisesti väärässä. Ainoastaan hetkellisesti kiinteähintainen on ollut edullisempi. Yhtään pidemmillä tarkastelujaksoilla pörssisähkö on aina ollut edullisempi vaihtoehto. Ja näin se kuuluukin mennä. Vaihtuvan hinnan riskillä on hintansa. Jos haluaa kiinteällä hinnalla siirtää tämän riskin toiselle taholle niin siitä saa maksaa ylimääräisen korvauksen.
Ei pidä paikkaansa. Itse olen napsinut yli kymmenen vuotta aina halvimmat määräaikaiset ja pörssisähkön keskihinta on ollut kalliimpi.
Mistä saat reilusti alla 10 snt / kWh määräaikaisen sopimuksen!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet yksiselitteisesti väärässä. Ainoastaan hetkellisesti kiinteähintainen on ollut edullisempi. Yhtään pidemmillä tarkastelujaksoilla pörssisähkö on aina ollut edullisempi vaihtoehto. Ja näin se kuuluukin mennä. Vaihtuvan hinnan riskillä on hintansa. Jos haluaa kiinteällä hinnalla siirtää tämän riskin toiselle taholle niin siitä saa maksaa ylimääräisen korvauksen.
Ei pidä paikkaansa. Itse olen napsinut yli kymmenen vuotta aina halvimmat määräaikaiset ja pörssisähkön keskihinta on ollut kalliimpi.
Sää oot niin pihalla. Keskihintahan muodostuu jokaiselle erikseen kululutus ajankohdan mukaan. Kyllä on tyhmiä ihmisiä olemassa, perus matikka on liian vaikeata sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskihinnoilla ei ole mitään väliä, jos ja kun sähkön käyttö ajoittuu aina kalliimmille tunneille.
Aika iso JOS.
Tottakai jos näin on niin maksaa kalleimman mahdollisen hinnan, mutta miksi kulutuskäyttäytyminen olisi näin epäedullinen?
Miksi ei olisi? Päiväduuni, jonka jälkeen ruuanlaitot ja pesukoneet käyntiin. Loppuvuorokausi mennään taas minimikulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näkynyt meidän kulutus tuolla🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt kuluneen viikon aikana ainakin pörssisähkön hinta on jatk
Mutta koko vuoden keskihinta on matalampi kuin määräaikainen kiinteällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo keskihinta pitää paikkansa, jos kulutus on tasaista 24/7. Harvalla se on tasaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskihinnoilla ei ole mitään väliä, jos ja kun sähkön käyttö ajoittuu aina kalliimmille tunneille.
Kuka käyttää eniten sähköä keskipäivällä? Joku yrittäjä?
Normaalissa taloudessa sähköä käytetään eniten illalla.
Minä teen töitä kotoa käsin. Suurimman osan päivästä 3 tehokasta pöytäkonetta näyttöineen jauhaa. Siinä välissä keittelen kahvia, pesen pyykit ja sitten kuivausrumpuun. Talliosakkeessakin kiinteä soppari, koska rakennus lämpenee maalämmöllä. Sielläkin sähkönkulutus tapahtuu muulloin kuin yöllä.
3 pöytäkonetta pyörii koko ajan päällä ja pakko tehdä kotityötkin kalliimpien tuntien aikana? No selvä sitten. Onneksi harva joutuu tuollaiseen, ja useimmiten ihan läppäri riittää etätöissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, minulla on syyskuusta tähän päivään asti keskiarvo 3,8c/kWh. Koko,vuoden keskiarvo tällä hetkellä 4,4c/kWh ja kokonaiskulutus n. 17000kWh.
Minua ei kiinnosta, paljonko pörssisähkösi on maksanut välillä huhtikuu-lokakuu. Kerro ensi keväänä, paljonko se on maksanut välillä marraskuu-maaliskuu. Vai asutko jossain pohjoisnavalla, missä pitää lämmitys olla päällä kesälläkin?
Ohis asuu ihan Suomessa, mutta meillä lämminvesivaraaja lämmittää öisin kesät talvet. Ja siksi sähkönkulutus painottuu aina eniten yöhön automaattisesti. Ja kun lasketaan koko vuoden hintaa niin totta kai otetaan huomioon koko vuosi. Me otettiin pörssisähkö helmikuussa ja tämän vuoden kalleimmat keskihinnat oli helmi- ja maaliskuussa, jolloin meidän keskihinta oli pikkasen päälle 8 snt. Marraskuussa oli n. 5 snt, mutta sähköhyvityksen kanssa keskihinta oli 0.0025. Joulukuuta en vielä tiedä. Lokakuussa oli 4 snt, kesällä 3-4. Ja on sähkölämmitteinen asunto. Yöllä ei pestä pyykkiä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt kuluneen viikon aikana ainakin pörssisähkön hinta on jatk
Jep ja eletään kuitenkin vuoden kylmintä ja kalleinta aikaa.
Nimenomaan. Oma keskihintani on määräaikaisilla ollut yli kymmenen vuotta reilusti halvempi kuin pörssisähkön keskihinta samalla ajanjaksolla. Oletettavasti pörssisähköllä todellinen hinta olisi ollut vielä huomattavasti suurempi koska ilmoitettu keskihinta arvottaa kaikki tunnit samanarvoisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika iso JOS.
Tottakai jos näin on niin maksaa kalleimman mahdollisen hinnan, mutta miksi kulutuskäyttäytyminen olisi näin epäedullinen?
Miksi ei olisi? Päiväduuni, jonka jälkeen ruuanlaitot ja pesukoneet käyntiin. Loppuvuorokausi mennään taas minimikulutuksella.
Sähkönhintahan tyypillisesti laskee illaksi kun teollisuuden/yritysten sähkön tarve vähenee. Harvoin klo 18 alkaen on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otin just Oomilta black friday-tarjouksen, 7,99 senttiä. Katson tämän sopimuksen ajan, miten tuo pörssisähkön heittely rauhoittuu ja sitten teen uuden sopparin sen perusteella.
Tammikuusta tähän päivään meidän keskiarvo 4,7c/kWh. Eipä olisi määräaikainen kannattanut.
Me ladataan sähköautoa öisin ja yleensä viikossa on löytynyt 1-2 yötä kun sähkö on todella halpaa.
Suomi on samaa sähköaluetta Ruotsin Norjan ja Viron kanssa ja hyvin usein jossain päin tuulee runsaasti ja tuulivoimaa tulee yli oman maan tarpeen.
Esim viime päivinä Ruotsin eteläosissa jossa on paljon tuulivoimalakeskittymiä on ollut jopa myrskyisää. Joten vaikka Suomessa ei ole tuullut, sähkön hinta on pysynyt alhaisena.
Sähköautoilijalle pörssisähkö on tullut selkeästi edulisemmaksi.
Ja sähköautoilu on ollut hyvin edullista. Parhaimmillaan on ajeltu jopa hintann 1,5e/ 100km kun bensalla olis mennyt n. 14-20e/100km kulutuksesta ja bensan hinnasta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä ei ole sähkölämmitystä ja käytätte kalleimpaan aikaan sähköä, on teoreettisesti mahdollista, että määräaikainen on halvempi. Mutta jos mietin, että meillä vuoden keskihinta ilman optimointia on 5-6 snt niin kertoisitko mistä saa noin halvalla määräaikaisen? Halvin määräaikainen vuoden ajalta on ollut yhden paikallisen yhtiön määräaikainen, jossa paikkakuntalaiset sai alennuksen kanssa määräaikaisen n. 7 snt.
Heh heh 😂
Nimenomaan sähkölämmittäjät säästävät eniten pörssissä.