Koira pelasti lumilinnaansa hautautuneen lapsen Korpilahdella, kaivoi esiin metrien paksuisen kinosten alta!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010081010.html
Lumiaura siis heittänyt valtavat lumikasat lasten lumilinnan päälle, yksi lapsista hautautui muiden huomaamatta lumilinnoineen lumiaura paikalle ttötämän lumikasan alle.
Lasta ei löydetty kunnes ohikulkenut koira hyppäsi lumikasan päälle ja valtavalla raivokkaalla tarmolla kaivautui kasaan palaten pian lumen pinnalle lasta kuin lapasta hampaissaan kuljettaen. Hetkessä koira kaivoi 1.5 metriä pitkän tunnelin ja pelasti lapsen varmalta kuolemalta jäähaudastaan!
Sankarillinen koira joka ansaitsee mitalin!
Lapsia syytä jatkuvasti muistutella lumilinnojen ja lumitunneleiden vaaroista. Omassa lapsuudessa kasarilla olimme kerran tehneet kaivauksia ja tunneleita lumeen kun metelöinnistämme suuttunut naapuri tuli ja meidän lasten ollessa tunneleissamme alkoi Rautalampi olla hajottaa lumilinnaamme!
Muistan kun olin tuollaisessa romahtaneessa tunnelissa taskulampun kanssa ja yhtäkkiä katon läpi iskeytyi rautlapio lumilattiaan, pelkäsin kuolevani, tuo lapio olisi voinut osua päähäni ja se iskettiin kovalla voimalla!
Päästyämme turvaan minä ja ystäväni aloimme muka huudella "Anu, Anu!". Ukko riehui lapion kanssa lumilinnaamme tuhoten ja juoksimme karkuun Anua huutaen.
Ketään Anua ei tietenkään ollut mutta ukko kaivoi koko ojan tyhjäksi lumesta Anua etsien, saipahan opetuksen!
Mutta sankarillinen koira ja vaarallisia nuo lumionkalot!
Kommentit (17)
Hurja juttu, mutta kyseessähän oli poliisikoira! Ei siis mikään ihme, näiltähän tulee sankaritekoja jatkuvalla syötöllä, kuten muiltakin koulutetuilta pelastuskoirilta.
Mutta eiköhän se jonkun ylimääräisen herkkupalan tästä saanut.
Sankarillinen koira!
Ansaitsee luun. Koirat äärimmäisen hyödyllistä ihmisille ja auttavaisia ihmisiä kohtaan. Mutta hirveää ollut tuolla lapsella jouluyönä tuolla lumihaudassaan. Varmaan tuntenut helpotusta kun koira yhtäkkiä raaputtanut tassuillaan hänet esiin!
Kerran Syötteillä laskin lumilaudalla itseni pää alaspäin lumeen. Hartiani olivat kiilautuneet lumeen, olin täysin avuton kunnes minut kaivettiin esiin. Valtavan hiljaista oli siellä lumen alla, silloin koiran näkeminen olisi ollut helpotus kyllä.itsw tiesin että näyin pinnalle koska pystyin heiluttelemaan toista jalkaani jossa lumilauta oli yhä kiinni.
Teki duunia ja onnistui. Jos olis epäonnistunut kukaan ei olisi sitä haukkunut siitä. Ihmispiliiseja olisi haukuttu ja vanhempia ja toisia lapsia ja aurausta, kaupunkia ja valtiota.
Aika inhottava tuo apn jekku, varmaan ollut lumilinnan hajottanut ukko kauhuissaan😅
Koira ei kylläkään yksin sitä tunnelia kaivanut, mutta merkkasi sen paikan siihen malliin, että kouluttaja tiesi kutsua muut kaivuuapuun. Hienoa työtä koiralta ja myös kouluttajalta, jolla oli täysi luotto koiraan ja kaivuuhommat lähtivät vauhdilla käyntiin!
Koirat on kyllä ihan uskomattomia, kun ne vaan osataan kouluttaa oikein.
Päivityksessä kerrotaan, että lapsi oli nähty kotipihassaan kello 19 aikaan jouluaaton aattona. Sakeasti pyryttänyt lumi oli peittänyt lapsen jäljet. Hänestä ei ollut havaintoa.
Lapsen omaiset olivat ensin yrittäneet itse etsiä lasta, mutta lopulta hälyttivät viranomaiset etsintään mukaan kello 22.
Sisä-Suomen poliisilaitokselta hälytettiin etsintäpartio, johon liittyi myös koirapartio Jyväskylästä. Muut partiot keskittivät resursseja Korpilahden keskustan suuntaan, jonne lapsen ajateltiin lähteneen, kun koirapartio teki etsintää lapsen kodin lähistöllä.
Lumikasassa
Partio sai tietää, että lapsen kotikadulla oli käynyt lumiaura noin kello 20, ja kadun päässä oli korkea lumikasa. Koirapartio tarkasti ensimmäisellä kerralla kasan huolellisesti, mutta koira ei reagoinut mihinkään.
Noin tunnin kestäneen lenkin jälkeen koirapartio oli palaamassa autolle, kun koiranohjaaja päästi vielä koiran haistelemaan lumikasaa uudelleen.
Kuha jähmettyi yhtäkkiä, eikä suostunut enää jatkamaan matkaa. Lumen läpi pilkotti havuja, joita koira haisteli kiinnostuneena. Kun ohjaaja repi havuja, myös koira innostui kaivamaan.
Hanki muuttui sen verran kovaksi, että koirapartiomies lähti hakemaan lähitalosta lapiota. Kuha jatkoi sillä aikaa käpälillään kaivamista ja hetken päästä vastaan tulikin kengänpohja. Oltiin jo jouluaaton puolella ja kello 00.30. Kaikki lähistöllä olleet poliisit riensivät paikalle ja ryhtyivät raivokkaaseen kaivamiseen, päivityksessä kerrotaan.
Lopulta myös lapsen kasvot saatiin esiin.
Hän oli aluksi täysin reagoimaton käsittelyyn, mutta alkoi pikkuhiljaa virkoamaan ja pystyi paikalle saapuneessa ambulanssissa jo keskustelemaan, yhdistys kertoo.
Yhdistyksen mukaan lapsi oli ollut leikkimässä itse rakentamassaan lumiluolassa, kun auraaja oli tuonut lisää lunta, ja luola oli romahtanut. Lunta oli yhdistyksen mukaan lapsen päällä 11,5 metriä, mutta siihen oli jäänyt onneksi pieni ilmatasku.
Poliisikoirayhdistys korostaa päivityksessään, että Kuhan kouluttamiseen on käytetty satoja tunteja ja myös ohjaaja on todella kokenut.
Myös kokeneen ohjaajan tietoisuus siitä, että lumessa ihmisen haju nousee pintaan hitaasti on aiheuttanut sen, että hän on antanut koiran vielä uudelleen haistella kasaa. Lopulta partion luottamus koiraan on aloittanut pelastustyöt, yhdistys summaa ja nimittää tapahtunutta joulun ihmeeksi.
Siis melkein kolme tuntia lapsi ollut lumikasan vankina, hirveää!
Ihme että selvisi!
Ehkä ollut hieman ilmatilaa lapsella?
Tai ollut tuommoisessa ilmataskussa rukoillen avun saapuvan ennen ilman loppumista!
Lasta ei löydetty kunnes ohikulkenut koira hyppäsi lumikasan päälle ja valtavalla raivokkaalla tarmolla kaivautui kasaan palaten pian lumen pinnalle lasta kuin lapasta hampaissaan kuljettaen. Hetkessä koira kaivoi 1.5 metriä pitkän tunnelin ja pelasti lapsen varmalta kuolemalta jäähaudastaan!
😂 Seiskan reportteri ainesta
Lumitunneleissa on oma taianomainen pysähtynyt sininen tunnelma. Ei sitä lapsena miettinyt, miten vaarallisia ne ovat.
Mää muistan pikkupoikana ysärillä noita lumionkaloita kaivettiin ja leikittiin niissä jatkuvasti. Vanhemmat eivät kieltäneet. Hui.
Ei kaivanut. Taas yksi harhaanjohtava otsikko.
Pysähtyi lumikasan luo ja aloitti kyllä lumen kaivamista, mutta ihmisvoimin lapsi sieltä kaivettiin pois.
Ei minun lapsuusajan lumitunnelit ja lumimajat mitenkään vaarallisia olleet, kun tavalliseen lumeen kaivettiin. Tunnelin katto oli parhaassakin tapauksessa jotain 20 cm. Kun se romahti, oltiin itse lumen pinnalla. Ensin tehtiin iso lumikasa, sitten kaivettiin se ontoksi. Eikä meidän pihalla koskaan lumiauroja liikkunut.
Kauhea tapaus, mutta poika selvisi.
Eikö tämä nyt ole jo käsitelty?
"Yhdistyksen mukaan lapsi oli ollut leikkimässä itse rakentamassaan lumiluolassa, kun auraaja oli tuonut lisää lunta, ja luola oli romahtanut. Lunta oli yhdistyksen mukaan lapsen päällä 11,5 metriä, mutta siihen oli jäänyt onneksi pieni ilmatasku."
Tiedätkö, kuinka paljon on 11 metriä? Vinkkinä : normaali omakotitalo on matalampi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaivanut. Taas yksi harhaanjohtava otsikko.
Pysähtyi lumikasan luo ja aloitti kyllä lumen kaivamista, mutta ihmisvoimin lapsi sieltä kaivettiin pois.
Ei minun lapsuusajan lumitunnelit ja lumimajat mitenkään vaarallisia olleet, kun tavalliseen lumeen kaivettiin. Tunnelin katto oli parhaassakin tapauksessa jotain 20 cm. Kun se romahti, oltiin itse lumen pinnalla. Ensin tehtiin iso lumikasa, sitten kaivettiin se ontoksi. Eikä meidän pihalla koskaan lumiauroja liikkunut.
Mikä on tavallisen ja epätavallisen lumen ero?
Oliko lumiluola tehty tienvarteen koottuun lumikasaan, mihin käytännössä ei olisi saanut/pitänyt ollenkaan mennä leikkimään?
Hieno uutinen!