Annoin pojalleni 300e joululahjaksi, ja tänään poika vaahtosi siitä miten Kela nyt vähentää hänen toimeentulotukeaan
Laitoin siis 300 euroa hänelle lahjaksi jotta voisi ostaa uusia vaatteita ja käydä vaikka syömässä, hänellä kun on ollut huono vuosi töiden ja talouden suhteen...Ehjiä sukkia en ole hänellä nähnyt pitkään aikaan, ja muutkin vaatteet ovat jo parhaat päivänsä nähneet.
Tänään sitten poika soitti ja sanoi miten ei olisi saanut laittaa tilille, vaan antaa käteisenä?? Että rahat nyt menisivät hukkaan kun Kela muka pidättää oikeuden tulkita nuo samanlaiseksi tuloksi kuin jos olisi ollut töissä??? Ja vähentävät häneltä saman verran rahaa ensi kuusta...eihän tuo voi noin mennä, kun kyseessä on lahjaraha joka on tarkoitettu hänelle jotta voisi ostaa uusia vaatteita jne
Kommentit (484)
Jep. Vaikea tilanne:( mutta ensi kerralla muistat antaa lahjarahan käteisenä.
Yks konsti hyvä . Hommaa lapselle esim visa kortti . Ja laita tarvittaessa rahat siihen . Niin kela ei tiiä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuloja saa olla kuukaudessa 150e eli tee pojalle palkkalaskelmat joulukuulle ja tammikuulle palkka.fin kautta.
Jos rahaa riittää, niin muutenkin ilmaisen rahan sijaan kannattaa poika palkata vaikka sen 10 tunnin ajaksi kuussa töihin lumia kolaamaan tai siivoamaan. Sinä saat vielä kotitalousvähennyksen tuosta.
Sano pojalle, että lähettää ne rahat takasin ja nostat ne hänelle käteisenä. Kelaan info, että oli vahinko.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoista ei saa jäädä jälkeä. Olen antanut käteistä ja tarvittavaa tavara tai vaatetta. Olen avannut osakesäöstltilin varmistettuani Kelalta ettei vaikuta työttömyystukeen.
Nyt ei puhutakaan työttömyyskorvauksesta, johon lahjat ei vaikuta muutenkaan. Toimeentulotuki on täysin eri asia ja siinä osakesäästötili vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle vastaus. Valitettavasti se on juurikin noin, että kela sen vähentää automaattisesti, joko toimeentulotuesta tai työmarkkinatuesta. Ihan jokaisen tulisi tietää ketä tuen piirissä on, että ei saa olla ensinnäkään mitään arvokasta omaisuutta, ja kuukaudessa 50e on se max "ylimääräistä" rahaa, kun saa näkyä tuen lisäksi tilillä.
Enkä suosittele huijaamaan ottamalla erillistä pankkitiliä, kela näitä välillä kyselee ja voivat asian halutessaan tarkistaa. Sitten onkin kusessa.
Jos joskus haluat antaa rahaa lahjaksi niin käteisellä! Siitä ei kukaan tiedä, ei edes kela. Muistaa vaan pysyä hiljaa.
Kyllä toisen tilin voi avata, kunhan se ei ole suomalaisessa pankissa.
Ei siellä nyt suinkaan noin naiiveja olla.. Kyllä Kelassa tiedetään ulkomaiset pankkit
Kela ei pääse ulkomaisille tileille. Kysy vaikka kelasta jos et usko. Ei ole naiiviudesta kiinni, vaan järjestelmistä ja resursseista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laitat Havannassa rahaa ja epämääräiset Kuuban terveiset päälle, niin pankilla on velvollisuus selvittää asia.
Tekoäly seuloo tapahtumia. Tietyt asiat jäävät herkemmin selvitettäväksi kuin toiset.
Tuo oli kahden suomalaisen pankin välinen tilisiirto, ei edes mitään Kuubasta lähetettyä rahaa. Ihan silkkaa idiotismia, että tuo edes päätyi tarkistukseen.
Pankkiherrat itse laittelevat miljoonia piiloon verottajalta ja sitten epäilevät, että tavallinen kansakin pitää rahojaan veroparatiiseissa. Kun joku lähettää toiselle rahaa, niin heti kiireen vilkkaan selvitetään, että hei! Mistäs tämä raha on peräisin? Jotain muutamia kymppejä, pikkurahaa, ettei ole kyse mistään elämää muuttamista summista. En ymmärrä sitä keissiä.
Ei koskaan kannata antaa tilille rahaa...vaan antaa käteisenä henkilölle , kosa lakipykälät vaan toimii näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KELA EI SAA TILITIETOJA AUTOMAATTISESTI ellei tilanne ole muuttunut kesän 2023 jälkeen!!!
Minä istuin noin 2 tuntia kelan konttorilla tulostamassa minun ja puolisoni tilitietoja, kun vaativat ne paperilla. noin tunti tästä meni sulkemisajan yli ja virkailijakin odotti, että pääsisi lopettamaan oman työpäivänsä.
Lisäksi yhteen tiliini minulla ei ole mitään pankkitunnuksia tai vastaavia, niin kävin pankkiautomaatilla tulostamassa niitä pikkuruisia tilitapahtumat-kuitteja siltä vaaditulta ajalta ja toimitin kelaan! :O
😂 Kela ei todellakaan vaadi tiliotteita PAPERILLA, toivovat liitteet sähköisesti, eli olisit sinäkin tollo vaan laittanut ne suoraan omakelaan etkä tuhlannut aikaa ja paperia
ja miten monta tiliä sulla muka on jos tiliotteita oli niin monta että kahden kuukauden tiliotteissa meni kaksi tuntia, verkkopankista tiliotteen saa ulos
Olin siis KELAN TOIMISTOSSA nimenomaan tulostamassa heille tiliotteita, koska vaativat ne paperilla! Ihan tiskin takana istuneen virkailijan ohjeesta istuin siellä, koska a) eivät saa tiliotteita mistään ns. automaattisesti b) mikään sähköinen liite ei kelvannut.
Ei kai se virkailijakaan olisi minua ja varsinkaan itseään istuttanut siellä ylimääräistä, jos asian hoitoon olisi ollut helpompi tapa... :D :D
ps. kolmen tilin tiliotteet tulostin ja 4 kk ajalta. Mutta se ei varsinaisesti liity tähän. Vaan nimenomaan se, että Kela ei mistään nää asiakkaan tietoja automaattisesti vaan tilitiedot on itse toimitettava Kelaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KELA EI SAA TILITIETOJA AUTOMAATTISESTI ellei tilanne ole muuttunut kesän 2023 jälkeen!!!
Minä istuin noin 2 tuntia kelan konttorilla tulostamassa minun ja puolisoni tilitietoja, kun vaativat ne paperilla. noin tunti tästä meni sulkemisajan yli ja virkailijakin odotti, että pääsisi lopettamaan oman työpäivänsä.
Lisäksi yhteen tiliini minulla ei ole mitään pankkitunnuksia tai vastaavia, niin kävin pankkiautomaatilla tulostamassa niitä pikkuruisia tilitapahtumat-kuitteja siltä vaaditulta ajalta ja toimitin kelaan! :O
😂 Kela ei todellakaan vaadi tiliotteita PAPERILLA, toivovat liitteet sähköisesti, eli olisit sinäkin tollo vaan laittanut ne suoraan omakelaan etkä tuhlannut aikaa ja paperia
ja miten monta tiliä sulla muka on jos tiliotteita oli niin monta että kahden kuukauden tiliotteissa me
Ja nimenomaan toimeentulotukea hait? Ehkä sitten ensimmäisellä kerralla on itse toimitettava takautuvat tilitiedot, mutta kun se asiakkuus on avattu, niin kyllä pääsevät tarkistamaan rahaliikenteen. Omakohtaista kokemusta on asiasta. Yli viisikymppiä tuloja tilille vähentää seuraavan kuun toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävi sama juttu minulle, viime vuonna laitoin tyttärelleni ( jolla 2 pientä tyttöä)100 joulurahaa. Kela oli vähentänyt tämän summan tuista, on törkeetä toimintaa.
Minusta se on törkeetä että työssäkäyvät eivät saa MITÄÄN rahoja yhteisestä pussista, maksajaksi kelvataan kyllä!
Aika moni työssäkäyvä saa asumistukea. Samoin lapsilisiä.
Mohammedin vastaavaa ne katsoo läpi sormien. Se olisi katos jo r asismia ja Hesari tekisi takuulla siitä jutun. Tekivät viime kesänä jutun, että s ompanssit ei enää uskalla käydä kaupassa kun siellä on pahoja persuja.
Ei tilille mitään! Kaikki sukanvarteen !!
Pyydä poikaasi lähettämään takaisin ja kirjoittamaan ; Kiitos lainasta.Vie sen konttoriin niin eiköhän muutu ääni kellossa.
Käytä käteistä. Maksa lapsesi laskuja. Osta sille mitä se tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Siltä varalta ettei ole provo:
Lapsi siirtää rahat takaisin ja laittaa viestikenttään tuli väärälle vastaanottajalle tjsp. Sitten voit nostaa ne käteisenä ja antaa hänelle.
Epäilen, ettei toimi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutuskorvaukset vähennetään myös toimeentulotuesta. Siis ne, jotka on tarkoitettu esim rikkoutuneen kodinkoneen hankintaan. Tai jos joutuu väkivallan uhriksi ja saa rikosasiassa korvauksia, jälleen tulee vähennys. Sairasta.
Ei ollenkaan sairasta. Juuri noin sen pitääkin olla. Etkö ymmärrä mitä VIIMESIJAINEN tarkoittaa.
Mahtavaa. Toivottavasti sut hakataan teholle ja neliraajahalvaantuneeksi. Ehkä saat vähän korvauksia, joskus. Mutta Kela katsookin että sä olet ansainnut ne, eikä anna toimeentulotukea.
Miksei poika tienaa omia rahojaan?
On hyvä, että toimeentulotukea vähennetään, jos saa muualta rahaa. Toimeentulotuen pitäisi olla määräaikainen esim. korkeintaan vuodeksi ja sitten olisi mentävä mihin tahansa työhön johon kykenee. Jos on sairas, pääsee sairauseläkkeelle, mutta muitten on mentävä töihin. Aivan inhottaa nuo elämäntapatyöttömät, jotka elää muitten kustannuksella.
Palkkatuloja saa olla kuukaudessa 150e eli tee pojalle palkkalaskelmat joulukuulle ja tammikuulle palkka.fin kautta.