Vauva syö vain ja ainoastaan hedelmäsosoita, miten tästä pois
Eli taisin sitten mokata kiinteiden opettelun täysin, sillä aluksi ei ruoka edes maittanut (täysimetin 6kk) ja päädyin sitten hedelmäsoseisiin, joita vauva suostui maistamaan ja kovasti tykästymään. Nyt ongelma se, että mikään muu ei kelpaa. Olen piilottanut puuroa, perunaa ym. soseiden sekaan, mutta vauva huomaa ja puklaa ne ulos heti tai siis sylkee. Sitten alkaa huuto, joka tosin loppuu jos annan pelkkää herkkusosetta. Jos taas ovelasti laitan puurolusikkaa väliin, niin pikku mies heti tajuaa sen.
Kauheita paineita nytten, koska äidinhän vika tämä on. Joka pv koitan samaa eli soseiden sekaan jotain oikeeta ruokaa, mutta ei. Tätä on jatkunut n.3 viikkoa. Kuinka kauan vauva voi vaan vetää hedelmäsosetta? Ja siitäkin stressi, kun en itse jaksa tehdä sosoeita, niin annan purkkeja, joissa sokeria (koitan kyllä valita sokeroimattomia) ja esim. omenan kohdalla lukee, että valmistettu tiivisteestä.
Mitenkä stästä eteenpän, kaikki neuvot kullan arvoisia!!!!!
Kommentit (7)
Teen uein itse puuron, joka jää kyllä karkeaksi, joten sen hylkiminen voi johtua siitä. Toiseksi olen kokeillut nestlen banaaniriisipuuroa, mutta sekään ei kelpaa, mutta munkin mielestä se maistuu pahalle.
Täytyy kokeilla niitä valmiita vihannessoseita, jotka ihan mössöä. No, tänään meni onneksi yksi lusikka kanaa ja riisiä yhteen persikkabanaanipurkkiin sekoitettuna. Kai se tästä lähtee..
Meidän herkkusuulle en aluksia edes yrittänyt itse tehtyä puuroa, söimme pitkään muksu valmis puuroja, myydään sellaisissa korvikepurkin kaltaisissa tetroissa. Vadelmakaurapuuro maistui hyvin pojalle. On silkin pehmeää ja niin kallistaa.....nyt reilu 9 kk iässä siirryttiin elovena puuroon.
Vähän on paha omatunto, kun en tee itse vauvalle ruokia, mutta pääasia nyt se, että poika söisi jotain muuta kuin herkkusoseita. Olisi kyllä hyvä, jos puuroa söisi aamuisin ja iltaisin.
Bataatti on maultaan lisäksi tosi makeaa, muistuttaa porkkanaa, joten sopisi varmaan hyvin pehmentämään siirtymää makeista hedelmistä vihanneksiin. Lisäksi bataatti pitäisi olla aika varma valinta jos on allergiaepäilyjä päällä kuten meillä.
Itse olen höyryttänyt kuoritut bataatit pehmeiksi ja soseuttanut sellaisenaan ilman lisänestettä (on tosi kosteaa tavaraa itsessäänkin). Sitten ennen ruokailua lypsän sekaan vielä rintamaitoa, jolloin soseesta tulee tosi löysää ja silkkisen pehmeää. Rintamaidon sijaan voi toki käyttää korviketta tai vaikka vettä.
ja itse ei edes tajunnut sekoittaa hedelmää ja kasvista, mutta tällä tavoin aloitettiin kuitenkin (alkuun pikku määrä muuta hedelmän sekaan ja määrää kasvatettiin pikku hiljaa) ja nykyään neiti syö melkein kaikkea mitä hän saa syödä (peunalle, porkkanalle ja banaanille yliherkkä). Kalaa jopa, vaikka sekin alkuun oikein sai ääneen " oksentamaan" . Äiti pitää kaurapuuron suhteen tyttöä edelleen vauvana ja keitän hänelle vauvapuuroa ´=}... Ikää nyt tyttösellä 10 kk.
Olga
... ei se sinun syytä ole! Meillä oli aika sama tilanne alussa, neiti söi vain hedelmäsoseita ja maissinaksuja. Kaikkeni tein mutta mikään ei kelvannut... Jugurteista sitten lopulta innostui, ja sitten pikkuhiljaa ihan omaan tahtiinsa muistakin ruoista (ja juuri niin että sekotin alkuun _todella_ pieniä annoksia hedelmäsoseeseen). Nyt 9kk iässä neidille maistuu jo kaikki - ja tosi hyvin! :)
Ihan turha siitä on itseään syyttää jos lapselle ei maistu. Yritin itse tehtyjäkin soseita, mutta kun ei niin ei. Lopulta minulle sanottiin neuvolastakin että nuo purkkiruoat ovat oikein terveellisiä, eikä ole mikään pakko äidin itse väsäillä soseita. Ehtiihän sitä sittekin kun lapsi syö samaa kuin muu perhe! Kyllä minäkin olin aivan maani myynyt ja tuskissani kun neiti ei syönyt, mutta ihan turhaan. Vaikka onhan se masentavaa pävästä toiseen yrittää useita kertoja päivässä syöttää toista eikä mitään uppoa...
Että ei muuta kuin häntä pystyyn vaan! Kyllä se siitä, älä huoli! :)
Koeta vielä sekoituksia, aloita ihan pienellä määrällä jotain ruokaisampaa/kasvista esim. mielestäni Bonalla on valmis omena-porkkanasose, sitä voisi kokeilla tai jos se ei mene sellaisenaan sekoita sitä pelkän omenasoseen joukkoon aluksia ihan vähän. Meillä ei kasvissoseet alkuun maistuneet pelkästään, joten aloitin myös hedelmäsoseilla ja sitten pikkuhiljaa sekoittamalla pojan herkkusoseeseen eli päärynäsoseeseen pienen määrän jotain kasvista ja sitten vähitellen muutin suhdetta. Ekana vaikka vain teelusikallinen/ruokalusikallinen kasvissosetta hedelmäsoseen joukkoon (kunnolla sekaisin), tarjoa sitkeästi joka aterialla, tässä voi toki tulla hävikkiä jos se ei sitten kelpaakaan. Tai kokeile lihasosetta jospa siitä tykkäisi, koska hän on jo siis yli 6 kk. Puuro (jos itse tehtyä puuroa) on karkeampaa ja samoin peruna (jos teet soseen itse) kuin nuo silkinpehmeät hedelmäsoseet ja ehkä senkin takia vauvasi saattaa ne sylkeä ulos, ei siis ehkä maun vaan myös erilaisen koostumuksen. Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee. Ja tuossa iässä se on vielä kuitenkin maistelua ja maidollakin hyvin elää ja kasvaa, hyvä että jotain soseita syö.