Luulin, että about joka toisella on osakkeita
https://www.hs.fi/talous/art-2000009910676.html
Mutta oikeesti todella harvalla on ja vielä harvemmalla paljon. Minulla on osakesäästötili ja siellä se maksimisumma 50.000e sijoitettuna.
"Euroclearin mukaan kesäkuun lopussa yli 50000 euron ylittäviä tilejä oli 6069 kappaletta eli noin 1,8 prosenttia kaikista osakesäästötileistä"
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yhä useampi työskentelee matalapalkka-aloilla ja vaihtoehto on sijoitanko tilille jääneen 4e että saan juustoa leivän päälle vai ostanko osakkeita 4e arvosta ja jos saan vaikka 25% tuoton niin tienaan sijoituksella 1e, joka sitten vielä vähennetään mahdollisesta toimeentulotuesta tai asumistuesta ja lopputulos 0e ja jäi ne juustotkin leivälle saamatta
Jos nyt unohdetaan tästä toimeentulotukea saavat, niin matalapalkka-alalla työskenteleväkin voi sijoittaa. Yksi esimerkki on jo eläkkeellä oleva äitini, joka on ikänsä ollut pienipalkkaisessa työssä, mutta sästäväisenä ihmisenä hänellä on rahastoissa ihan kiva summa. Itsekin olen säästänyt pienestä palkasta ja myös työttömänä ollessa se satanen menee kuussa rahastoon.
Jos käykin kuten minulle, että on matalapalkka-alan osa-aikatöitä ja sija
Indeksirahastoon voi säästää. Ne ei maksa edes ulos joten ei tule mitään ongelmia asumistuen kanssa. 15e on pienin kertasijoitus
Kyllä useimmilla taitaa osakkeita/sijoituksia olla.
Kun lähtee huhtikuussa 30% osakkeiden hinnoista pois, niin voin alkaa taas sijoittamaan. Lyhyeksi myyntiä pitää myös harkita ennen romahdusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yhä useampi työskentelee matalapalkka-aloilla ja vaihtoehto on sijoitanko tilille jääneen 4e että saan juustoa leivän päälle vai ostanko osakkeita 4e arvosta ja jos saan vaikka 25% tuoton niin tienaan sijoituksella 1e, joka sitten vielä vähennetään mahdollisesta toimeentulotuesta tai asumistuesta ja lopputulos 0e ja jäi ne juustotkin leivälle saamatta
Suomi on siitä erikoinen maa, että täällä jokaisella on mahdollisuus hankkia parempi työpaikka halutessaan.
Kouluttautuminen on aina myös vaihtoehto.
Aika erikoista, että tälle kommentille on 11 alapeukkua?
Eli 11 väittää, ettei olisi mahdollisuus hakea parempaa työpaikkaa, tai kouluttautua?
Olisi mielenkiintoista kuulla yksikin järkevä perustelu tälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on siitä erikoinen maa, että täällä jokaisella on mahdollisuus hankkia parempi työpaikka halutessaan.
Eli 11 väittää, ettei olisi mahdollisuus hakea parempaa työpaikkaa, tai kouluttautua?
Jos ei ikinä pääse siihen parempaan kouluun. Sitten kouluttaudutaan siihen mitä saa.
En ole koskaan ollut kiinnostunut sijoittamisesta. Mihin tahansa en (vähiä) rahojani halua summamutikassa tuupata. Iso ok talo on maksettu ja yksi sijoitusyksiö hommattu. Siitä vielä lainaa. Tilillä n.15 000€. Mies on sijoittanut lasten puolesta pienet muutaman tonnin salkut. Tuotto +-0. Eipä ole innostanut tuokaan mukaan sijoitustoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaimmat on piilottaneet sijoituksensa pöytälaatikkofirmoihin veroparatiiseihin, eivätkä ne Sipilän varjelmat vakuutuskuoretkaan ole julkisia.
Teidän käsitys sijoittamisesta perustuu julkisiin tietoihin verotettavista pääomatuloista, mutta lisäksi on valtava, harmaa veronkiertopallo, josta yhteiskuntaamme yritystuilla ym. kuppaavat miljonääriloiset nauttivat maksamatta sentin jeniä veroja.
Ja tämä veronkiertäjäsakki on Purran ja Orpon erityisessä suojeluksessa. Meillä on ikioma oligarkia.
Vakuutuskuori ei ole veronkiertoa, vaan vakuutusyhtiöiden tarjoama pitkäkestoinen sijoitustuote, jossa verot maksetaan siinä vaiheessa, kun varat nostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt unohdetaan tästä toimeentulotukea saavat, niin matalapalkka-alalla työskenteleväkin voi sijoittaa. Yksi esimerkki on jo eläkkeellä oleva äitini, joka on ikänsä ollut pienipalkkaisessa työssä, mutta sästäväisenä ihmisenä hänellä on rahastoissa ihan kiva summa. Itsekin olen säästänyt pienestä palkasta ja myös työttömänä ollessa se satanen menee kuussa rahastoon.
Mihin se eläkeläinen säästää? Arkkua ja hautapaikka varten? Vai perintöä kärsimättömästi kärkkyvälle jälkeläiselleen? Kylläpä kannatti elää nuukasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla kaikilla on vähintään 100 000 euron salkut ja tukku sijoitusasuntoja. Ehkä ne köyhimykset ilman sijoituskämppiä ja osakeomistuksia pyörii sit jossain muualla.
Itseasiassa ei tuo nyt ole kovin paljon, riippuu toki minkä ikäisenä saavutettu.
Me ollaan viisikymppisiä keskituloisia ja meillä kaksi sijoitusyksiötä pk-seudulla, sekä noin 80 000€ salkku.
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpolla aika pieni salkku. 30 tonnia...
Äijän vuositulot on jotain 170 000e kaikkiaan eikä enempää ole säästössä kuin 30 000e ? Tämän tumpelon käsissä on meidän valtion rahat ja tulevaisuus?
Siis jutussahan luki selvästi, että Orpo oli tuon verran realisoinut aikaisempia sijoituksiaan ja tallettanut rahat osakesäästötilille. Tämän lisäksi hänellä on satavarmasti paljon muuta omistusta, esim. se vanha salkku arvo-osuustilillä. Älkää nyt sotkeko osakesäästötiliä ja arvo-osuustiliä toisiinsa.
Suomalaiset on pohjoismaiden persaukisin kansa. 50000€ vuosituloilla pääsee pieneen kovatuloisten joukkoon.
Minä olen reilu 30v ja yli 100t salkku. Tulot harvoin ylittävät bruttona 3t joten melko matalapalkka alalla ollaan.. sijoittamisen aloitin 2017.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole omaisuutta tai säästöjä. On pieni palkka.
Mullakin pieni palkka, 600 e arvosta osakkeita, osinkoja tulee noin 15 e vuosi.
Minä myös, minisijoittaja, ensi vuonna saan jotain osinkoja. Aloitus oli helppoa. Kertokaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen reilu 30v ja yli 100t salkku. Tulot harvoin ylittävät bruttona 3t joten melko matalapalkka alalla ollaan.. sijoittamisen aloitin 2017.
Äkkiä laskettuna laitat sijoituksiin 1400 eur kuussa vaikka saat hädintuskin 2000€ tassuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä laskettuna laitat sijoituksiin 1400 eur kuussa vaikka saat hädintuskin 2000€ tassuun?
En laita :) osa tuosta 100t on tietysti arvonnousua ja osingoista saatua tuloa, osinkoja saan tällä hetkellä nettona 6t vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla kaikilla on vähintään 100 000 euron salkut ja tukku sijoitusasuntoja. Ehkä ne köyhimykset ilman sijoituskämppiä ja osakeomistuksia pyörii sit jossain muualla.
Ei mulla oo kuin 25 tonnin salkku, eikä muita sijoituksia. Miehelläni on vielä pienempi, noin 15 tonnia
Mulla vielä pienempi, alle 20000. Möin pois ennen vuodenvaihdetta ollakseni valmis ostamaan halvemmalla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Muistaa sitten että sijoittaa mitä on vara menettää. Saattaa osakkeiden arvo tipahtaa jopa nollaan, sitäkin on ollut liikkeellä
Olen sijoittanut v.sta 2010 asti osakkeisiin.
Yksikään osake ei ole "tipahtanut nollaan" kuten asian ilmaiset. Tämä on vain hokema, jolla tietämättömät yrittävät pelotella ihmisiä sijoittamasta.
Kokonaan eri asia on, että yrityksiä on mennyt konkurssiin. Tuolloin huonoja uutisia alkaa tulla jo kuukausia, jopa vuosia ennen konkurssia. Näin kävi esim. Talvivaaralle ja Rautaruukille. Hidasta kuolemaa tekee Nokia. Tällöin on reilusti aikaa myydä pois osakkeensa, koska aina joku ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulta jää hiffaamatta kaksi tärkeää asiaa:
- Sijoituksiin käytettävä alkupääoma voi olla säästöjä tai perintö.
- Sijoitusten arvon on tarkoitus kasvaa. Muutenhan se on huono sijoitus. Sijoituspääoman kasvuun päästään valitsemalla sijoituskohteet ja -ajankohdat huolellisesti. Jos sijoituksia ei tarvitse käyttövaroihin, niin johan on kumma jos ei osto- ja myyntiliikkeillä saa pääomaansa kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaihtaa alaa, tai kouluttautuu nykyisellä alalla lisää.
Kyllä normaali ihminen keksii ihan itse tapoja saada parempaa palkkaa, jos ei ole tyytyväinen nykyiseen.
Ei nyt ainakaan yhteen koriin kannata kaikkia muniaan laittaa. Itsellä toistakymmentä kotimaista yhtiötä 80 tuhannen edestä, n. 4 tonnia ollaan miinuksella. En ole mikään pro-sijoittaja mutta olen pyrkinyt tietenkin sijoittamaan ns. luottoyhtiöihin ja ostamaan halvalla. Ensin ajatus oli pitää vain osinkoa tuottamassa eikä myy koskaan, mutta nyt ajateltuna kun firmat kuitenkin vuosien mittaan sahaa ylös alas niin ehkä kannattaisi kuitenkin asettaa yläraja osakkeen hinnalle ja myydä sitten siellä. Ei kai osinko-osakettakaan ole järkeä jemmailla jos 5% osinkotuotto ja osake 50% plussalla, siinähän on 10 vuoden osingot kun kerralla myy voittoineen.