Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli ysärin laman tärkein oppi sinulle?

Vierailija
23.12.2023 |

Minulle se oli se, että ne, jotka myy, häviää.

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En huomannut mitään lamaa, olin töissä, hyvällä palkalla, samoin puolisoni, asuimme isossa omakotitalossa kahden lapsemme kanssa. Kaikki isovanhemmat asuivat samassa kaupungissa, auttoivat tavattomasti lasten hoidossa ja ostivat heille pyörät, sukset, vaatteita ja ptivät taskurahoissa.

Sama tilanne kaikilla tutuilla, oli työpaikat ja omakotitalot, mukavaa elämää. Lomilla käytiin jne. 

Samaa mietin. Ainoa lamaan liittyvä asia oli se, että appiukko osti Helsingistä kolme kaksiota, koska asunnot olivat halpoja.

Vierailija
22/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lama vaikutti ainoastaan heihin jotka olivat ottaneet valuuttalainoja. Toisaalta 90-luvun lopulla alkoi jo valtava nousukausi, joka johti suomen historian parhaimpaan vuoteen 2000. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän lapsena opin, että markasta oli hyvä päästä eroon ja saada tilalle vahva yhteinen eurooppalainen valuutta. No, se tuli vasta vuonna 2002. 

Tuohon aikaan korot oli järjettömät ja niittivät tuhoa monin paikoin. Nyt euroaikana sellaisia korkoja ei enää tule.

Opin myös sen, että oli ok nähdä tissit paljaana tarjoilevia naisia kuppiloissa.

Vierailija
24/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrskyn jälkeen on poutasää.

Vierailija
25/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdyin nuukuriksi n.  10 vuotiaana. Olen elossa vain siksi. Päädyin onnelliseen avioliittoon, Tienaaminen on ollut

tuskallista. Mutta raha ei näpissä polttanut.-kokkareita olen vihannut AINA.

-skaga-

Vierailija
26/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että veloista kannattaa hankkiutua eroon niin pian kuin mahdollista. Hirvittää näiden nykyajan velkasijoittajien puolesta.

Vierailija
27/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satsaan hinta-laatusuhteeseen ostoksissani. Otin silloin nuorena aikuisena vastaan määräaikaisia ja osa-aikaisia töitä, ja pääsin pian vakituiseksi. Joustavuutta ja uudelleenkoulutusta työn ohessa. On kannattanut.

28/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori aikuinen laman aikaan. En oppinut sellaisia kulutustottumuksia, mitä nykyajan nuorilla oli. En koskaan oppinut pitämään ihan normaalina jatkuvaa matkustelua ja ulkona syömistä ja uusien vaatteiden ja tavaroiden ostelua. Elämäni ensimmäisen autonkin ostin vasta nelikymppisenä. Nyt ei ole mitään velkaa. 

Nuoruudessani kaikkea velan ottoa pelättiin, opintolainasta suorastaan varoiteltiin. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
29/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen että lopulta tässä maailmassa on yksin.

Liian moni teki itsemurhan.pankit pelastettiin...

Mietipä jos pankkeja ei olisi pelastettu, mikä olisi ollut tulos? Suomi olisi ollut kaaoksessa, hyvänen aika sentään, ajattele nyt vähön. 

Vierailija
30/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että veloista kannattaa hankkiutua eroon niin pian kuin mahdollista. Hirvittää näiden nykyajan velkasijoittajien puolesta.

Mitä minä olisin ehtinyt hankkia, jos olisin aina kaiken ostanut käteisellä? Asuntojen hinnat ovat nousseet nopeammin kuin olisin saanut säästettyä. Puhumattakaan osakkeiden hinnoista. 

Vaan ahneeksi ei pidä heittäytyä. Kohtuus on hyväksi velkavivulla sijoittamisellakin.

Vierailija
31/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jaksa vastata kun moderaattori poistelee ketjuja joissa ei ole mitään asiatonta - mutta väärä kommentti - mielivaltaisesti

Vierailija
32/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä koskaan lainaa rahaa ystäville, tai ystäviltä. 

Vierailija
33/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin että kun avovaimo häippäsee kun jää työttömäksi. Opin ettei pidä ulkoisten asioiden kuten työn saannin vaikuttaa mielialaan, koska sille ei voi mitään. Opin ettei mihinkään voi luottaa.

Vierailija
34/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä joilla on nyt velkaa on nesteessä.

Korot tulee vielä raketoimaan kun tulee yleisemmin tietoon ettei pankeilla ole langat käsissä.

Vierailija
35/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään, olin alle kouluikäinen vielä 90-luvun alussa niin enpä tuosta lamasta mitään tajunnut eikä se mitenkään järisyttävän suuresti kai vaikuttanut omaan perheeseen. 

Vierailija
36/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä koskaan takaa kenenkään lainoja, ellet ole valmis maksamaan niitä itse.

Ja että pankit lainaavat sateenvarjoja poutasäällä, mutta ottavat ne pois kun alkaa sataa. Lainaa kannattaa ottaa maltillisesti.

Ja että ihmisten taloudellisella tyhmyydellä ei ole mitään rajaa. Samat virheet tehdään uudelleen ja uudelleen.

Vierailija
37/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin hinnoista että pilu 50mk.

Vierailija
38/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusta omaksui uusliberalismin Ahon aikana(Paavo Väyrynen viimeinen köyhän asialla oleva alkiolainen). Siksi en luota Keskustaan.

Vierailija
39/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä takaa kenenkään lainoja koskaan äläkä lainaa rahaa hunsvottimaisille ihmisille vaikka kerjäisivät enkelten kielillä

Vierailija
40/141 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskusta omaksui uusliberalismin Ahon aikana(Paavo Väyrynen viimeinen köyhän asialla oleva alkiolainen). Siksi en luota Keskustaan.

Paavo oli yya-sopimukseen sitoutunut ja menneisyyteen katsova politikko jo 90-luvulla. Olisi varmaan vienyt Suomen Varsovan liittoon ja ottanut ruplan käyttöön, jos olisi saanut enemmän valtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi