Ahdistuneisuus pienistä asioista
Eli tosiaan, olen havainnut ahdistuvani suunnattomasti päivän pienistä vastoinkäymisistä. Tältä päivältä hyvä esimerkki, että lapsi skippasikin yhtäkkiä päikkärit ja kaikki aikataulut ja suunnitelmat meni uusiksi. Siitäkös sain hirveän ahdistuksen aikaiseksi ihan niin että itkua väänsin. Ahdistaa loppupäivä jo ajatuksena että millainen helvetti on loppupäivän päällä yliväsyneen lapsen kanssa.
Taustana olen kärsinyt yleisestä ahdistuneisuushäiriöstä v.2016-2021 välisen ajan, mutta ollut jo tosiaan vuosia lääkkeetön. Terapiaakin käyty tuolloin 3v ja isot asiat on ratkottu jolloin jatkuvat ahdistusoireet helpotti. Kuitenkin tuntuu että jäljelle on jäänyt tämä "pikkuasioista" ahdistuminen. Näitä hetkiä välillä ei tule kuukausiin mutta sitten joku aivan todella pikkuasia kuten tänään nuo missatut päikkärit pistää pakan ihan itellä sekaisin...
Onko jollain tänmösestä kokemusta ja hallitsemiseen vinkkejä? Olen miettinyt onko työni liika stressaavaa aiheuttaen arkeen tätä ahdistusta olemattomasta, mutta kun juttelin ammattilaisen (työnohjaaja) kanssa niin hän koki että työn vaihtaminen nykyisessä elämäntilanteessa vain pahentaisi asioita. Olen kuitenkin eronnut tässä vuosi sitten ja lapsi on viikko-viikko huoltajuudella mutta näihinkin olen saanut keskusteluapua eikä ne ole asiaa pahentanut. Tätä pikkuasioista ahdistumista ollut jo vuosia ja se on inhottavaa! Tuntuu että pienikin muutos suunniteltuun on jotenkin maailmanloppu (mitä tiedostan että se EI ole)...
Saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta voisiko mielenterveystalon tunnelukkojen omahoito-ohjelmasta olla apua? https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/tunnelukkojen-omahoito-ohj…
Se on myös normaalia että kuormittavassa elämäntilanteessa pienetkin asiat alkavat tuntumaan suurilta. Muista olla lempeä itsellesi.