Te, jotka ette syö perinteisiä jouluruokia, mitä aiotte syödä tänä vuonna?
Siinäpä se kysymys otsikossa.
Kommentit (37)
Pizzaa, pastasalaattia, juustoja ja suolakeksejä, kasvislasagnea. Kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein jo eilen kasvispataa, siihen kuuluu munakoisoa, kesäkurpitsaa, sipulia, valkosipulia, tomaattia ja chiliä, hunajaa laitan pehmentämään maun. Tänään teen linssikeittoa ja otan pakkasesta kanaa sulamaan.
En pidä jouluruuista, enkä syö punaista lihaa.
Arkiruokaa jouluna? No kukin tavallaan
Arkiruuat on hyviä, joulu tuo itsessään jo tunnelmaa.
Ihan tavallista arkiruokaa teen, ainoat jouluisemmat jutut on riisipuuro, glögi ja piparit. Tykkään joulunajasta, mutta joululla ei ole minulle mitään erityistä juhlavaa merkitystä, joten en sitä juhlista sen kummemmin.
Tarkoituksenani on syödä broileri ja kasvispyöryköitä, HK:n sinistä, nuggetteja, lohkoperunoita ja sellaista perunapaistosta. Jälkiruokana syön jäätelöä. En pidä jouluruoasta ja olen surkea kokki. Aikoinaan lapsuudessani ja nuoruudessani söin ihan tarpeeksi jouluruokaa. Lisäksi on monia ruokia, joita en kroonisten suolistovaivojen takia voi syödä ja peruna on ainoa tuollainen lisuke, jota voin syödä. Tietysti toki monet kasviksetkin sopivat, mutta ei pasta, eikä riisi. Olen laktoosittomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla ja pitäisi aloittaa foodmap-ruokavalio.
Karjanpaistia perunoiden kanssa, naudan jauhelihapihvejä, punajuurisalaattia, leivän päälle mätitahnaa ja katkarapuja. Kinkkua vasta uudeksivuodeksi tai loppiaiseksi.
Asun yksin ja "vietän" jouluni yksin. Tein juuri lasangnea, siitä riittää syötäväksi ja pakkaseen. Muutoin vapaille on varattuna pakastepitsa tuunattavaksi, perunaa ja tillikalaa herneillä, peruna- sekä karjalanpiirakoita munavoin kanssa. Aineksia köytyy myös salaattiin. Kaapissa on lisäksi pieni pala siivutettua kalkkunaa. Roseeviiniä on pullo. Suklaata olen saanut ja irtomyynnistä ostin hieman vihreitä kuulia. Kaikki on oikeastaan sellaista mitä syön normaalistikin. Munavoita ja piirakoita tulee tosin harvemmin laitettua, samoin kalkkunaa. Suklaakonvehteja ja kuulia lähinnä tähän aikaan syötyä.
En pidä ruuanlaitosta, joten jotain helppoa, nopeaa tai puolivalmista mieluiten.
Keitettyjä perunoita sekä lampaanviulua minttuhyytelöllä ja mustaherukkahillolla sekä itse tehtyjä karjalanpiirakoita. Näitä oli aina oman lapsuuteni joulupöydässä isovanhemmillani, niin kauan kuin elivät.
Lisäksi on keitettyjä kananmunia katkaravuilla, graavilohta, rosollia, nakkeja pekonissa, taatelikakkua, mansikoita, mustikoita sekä kirsikoita. Eli osa ns, perinteisiä jouluruokia, osa muuta kautta asettuneet meidän jouluperinteisiin.
Huomenna teen peruna-palsternakkamuusia ja hirvipyöryköitä. Teen osan pyöryköistä luumutäytteellä, osan ilman. Jälkkäriksi mustikkakukkoa ja vaniljajäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalais tyylisen joulupöydän herkkuja.
betre jul mat!
Mitä kieltä tuo viimeinen lause on? Ruotsia se ei ole. Eikä ensimmäinen lausekaan ole oikein kirjoitettu; yhdyssanavirhe!
Ruotsalaisethan syövät kinkun keitettynä, lihapullia, hernemuhennosta, Janssonin kiusausta jne. Hyviä ruokia kyllä, mutta ei suomalaisesta niin jouluisia!
Iso lasage on uunissa.
Ei itselleen viitsi paistaa kinkkua, joten tuo riittää.