Mitä joulupuuhaa teillä vielä on edessä tänään?
Mulla odottaa paketoinnin loput tuossa keskellä olohuonetta, ne ajattelin tässä aamupäivällä saada valmiiksi.
Sitten kaupasta vielä pari lahjakorttia ja osa jouluruoista.
Jos imuroisi.
Sitten saa huomenna joulu tulla, aamusta kinkunpaistoon.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Sininen matto pitää hakea kellarista, kylppäri ja vessa pestä, hakea lähikaupasta pari asiaa, pakata lahjat
No voi sun vietävä, kun lueskelin muiden kommentteja, niin pitäähän se kinkkukin vielä paistaa ja lakanat pestä ja laittaa puhtaana sänkyyn.
Lähinnä enää paikkojen järjestelyä. Meillä ei ole suuria vaatimuksia joululle, suhteellisen rennosti mennään. Kumpikin vanhemmista osan joulusta vuorotellen töissä.
Rosollin teko (porkkanat sitä varten keitin äsken), joulutäytekakun täyttö ja koristelu, kinkun paisto sekä kuusen tuonti sisään ja sen koristelu - siinäpä vissiin tärkeimmät. Etukäteen on tehty paljon ja ihan viimeiset hommat (esim. joulutorttujen paisto) hoidetaan huomenna. Joulu on siis hyvin hanskassa.
Lahjojen paketointi ja kuusen koristelu!
Kuusen haku, kaupassa käynti ja jouluruokien valmistelu. Ollaan mökillä missä ei ole muita mukavuuksia kuin sähkö, joten myös veden ja puiden kantoa, pihsaunan lämmitystä jne. Mökillä olen huomattavasti suurpiirteisempi kaikissa joulujutuissa kuin kotonamme. Rauhaisaa joulua ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin kinkun juuri likoamaan veteen. Muutama tunti huoneenlämmössä, liika suola lähtee ja lämpötila paistoa varten on oikea. Sitten liha uuniin, rosollin teko, mätihyytelön ja haukiterriinin valmistus. Illalla vielä luumut likoamaan vesitilkkaan kanelitangon kera. Siinäpä tämän päivän hommat.
Muista laittaa sokeria luumuihin. Muuten ne muussaantuvat itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuusen haku, kaupassa käynti ja jouluruokien valmistelu. Ollaan mökillä missä ei ole muita mukavuuksia kuin sähkö, joten myös veden ja puiden kantoa, pihsaunan lämmitystä jne. Mökillä olen huomattavasti suurpiirteisempi kaikissa joulujutuissa kuin kotonamme. Rauhaisaa joulua ihmiset.
Tähtään tuohon ensi vuonna.
Huomista jälkkäriä valmistelen, samoin yhden salaatin teen valmiiksi ja varmaan Caviart-moussen, siihen malliin, että sen voi laittaa huomenna saaristolaisleivälle. Illalla pitäisi vielä paketoida pari lahjaa.
Puoliso hoitaa äitinsä kauppareissun ja lumityöt. Samalla hän käy viemässä paketin siskolleen. Ja auttaa yhtä iäkästä läheistä siirtymään hänen joulunviettopaikkaansa. Se on
Koti jää jouluksi tyhjilleen. Täällä ei ole tehty mitään siivousta. Aamulla pakataan sovitut ruuat mukaan ja ajetaan maalle.
39 asteen kuumeessa joulusuunnitelmat meni uusiksi. Ei tehdä muuta kun juodaan lämmintä ja nukutaan. Ehkä katotaan joululeffa jos pysytään pystyssä. 😅
Täällä laitettu kinkku uuniin, sitten luumukiisselin ja sienisalaatin tekoon, ihanaa joulua kaikille :)
Mitään en ole vielä tehnyt, tai jouluvalot olen laittanut ja yhden lahjan ostanut. Pitäisi päättää, mitä syödään aattona ja lähteä kaupoille.
Haen pari lahjaa ja siinäpä se. Ei paineita ja joulu tulee ilmankin.
Me vietetään jo tänään joulua perheen kesken, eli syödään äitin ja mun kotoa jo muuttaneen lapsen kanssa yhdessä äitini luona. Ensin lapsi vaihtaa mummon verhot, äitini tekee lanttulooran uuniin (muut laatikot ostin valmiina), sisko ja siskontyttö käy kääntymässä jossain välissä lahjat vaihtamassa, ja toivottavasti rakas koira myös.
Joulutunnelmaa riittää, äitini on luova ja pirskahteleva ihminen, on tehnyt taas uusia koristeita ja osaa kattaa kauniin pöydän jahka aletaan syömään jne. Ollaan jo oltu tämä yö täällä äitin luona. Nyt vois varmaan nousta ja keittää kahvit, puuhaa riittää vielä ja voi olla että kaupasta täytyy jotain hakea jos puuttuu, eilen kyllä niska vääränä jo ostin tärkeimmät.
Syön siis tänään jouluaterian perheeni kanssa ja avataan vähän paketteja, ja huomenna sitten olen yksin ja vietän omaa joulua tissutellen ja lempisarjojeni joulujaksoja katellen dvd:ltä tunnelmaisessa kynttilöiden ja jouluvalojen hämyssä.
Kaikki lapseni ovat huomenna pöydän ääressä joten jotain ruokia valmistelen tänään kuten lihapullat ja teen sienisalaatin. Imuroin, pesen lattiat. Vaihdan petivaatteet ja laitan nuorimmaisen pesulle 😀
Aamupalan jälkeen glögit reppuun ja metsään hakemaan kuusi. Iltapäivästä/illalla rosollijuuresten keitto, pororulllien teko ja possunpaisto. Huomenna on sitten enää esille laitto ja laatikoden paisto.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin haluaisin mökkijoulun, vaikka ei olekaan muita mukavuuksia kuin sähkö. Ulkohuusi ei haittaa yhtään. Mutta vaari edelleen määrää mökin käytöstä, vaikka ei omistakaan sitä. No eihän sitä vanhalta mieheltä päällikkyyttä pois voi ottaa, mutta vois vähän hellittää määräilyhaluissaan.
Täytyisi imuroida ja hakea koristeet kellarivarastosta ja koristella. Saunan lasiovi on myös putsauksen tarpeessa...
Sininen matto pitää hakea kellarista, kylppäri ja vessa pestä, hakea lähikaupasta pari asiaa, pakata lahjat