Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä lisäisit tähän pelkistettyyn jouluateriaan?

Vierailija
22.12.2023 |

Kinkku, keitetyt perunat, kastike paistoliemestä. Lanttulaatikko ja porkkanalaatikko. Vihersalaatti. Lohimousse ja saaristolaisleipää. Juomana kotikalja. Onhan tuossa syömistä, mutta voisin muutaman kympin käyttää vielä lisukkeisiin :) 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meijerivoita leivän päälle. Vai oliko mousse sitä varten, jo?

Vierailija
22/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjä kananmunia ja niiden puolikkaiden päälle vähän italiansalaattia. Näitä tulee omaan joulupöytään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta toiseen: Mistä tämän syksyn sienisalaattivillitys on peräisin? Sellaisetkin, jotka ostavat jouluruuat valmiina, kehuskelevat kuitenkin tekevänsä itse sienisalaatin. Mistähän ne sienet tulevat?

Vierailija
24/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herneet tai höyrytetty ruusukaali voisi sopia kivasti.

Miten olisi keitetyt ja kuoritut kananmunat? Helppo puolittaa ja päälle koristeeksi esim. smetanaa, katkarapua ja tilliä. Pikkupaketti katkarapuja pakasteena ei paljoa maksa. Meillä nuo tuon kaltaiset munat ovat pääsiäisenä tarjolla.

Vierailija
25/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta toiseen: Mistä tämän syksyn sienisalaattivillitys on peräisin? Sellaisetkin, jotka ostavat jouluruuat valmiina, kehuskelevat kuitenkin tekevänsä itse sienisalaatin. Mistähän ne sienet tulevat?

Nythän oli paikoin suorastaa ennätyksellinen sienivuosi. Meiltäkin päin löytyi mm. torvisieniä niin paljon että osa jäi ekaa kertaa näillä kulmilla asuessani keräämättä. Joku 30 litraa keräsin. Myös tattuja ja rouskuja oli tosi hyvin. Moni muukin innokkaana sienestäjänä pitämäni tuntui väsähtävän jatkuvaan sienien putsaamiseen jo kesken kauden.

Vierailija
26/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna- ja maksalaatikon lisäisin sekä rosollin vaaleanpunaisella kermakastikkeella.

Vierailija
27/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime syksy oli hyvä sienisyksy, joten moni varmaan sai säilöön salaattiemmeet joulua varten.

Olen sienestänyt koko ikäni ja huomannut, että viime vuosina sienestys on alkanut elämään jonkinlaista renesanssia. En tiedä liittyykö tämä jotenkin nykyiseen kasvisruokabuumiin vai johonkin muuhun. Vielä viitisen vuotta sitten sain kuljeskella sienimaillani melkoisen yksin, mutta nyt törmään useisiin nuoriin aikuisiin ja lapsiperheisiin sienikoreineen. Monille on tullut neuvottua hyviä paikkoja ja autettua tunnistamaan sieniä.

On ollut kiva huomata tämä ilmiö.

Vierailija
28/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta saa sieniä. Myös säilykkeenä metsäsieniä. 

Vierailija
29/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppiä ei kyllä riitä, mutta alkuun mätiä, punasipulia ja smetanaa miniblinien tai paahto- tai saaristoleivån kanssa. Sitten kaikki kalat: graavisiikaa, savulohta ja sillit perunoiden kanssa ja piparjuurikastikkeen kera. Kinkun kanssa rosolli vaaleanpunaisine kastikkeineen, herneet ja jouluinen vihersalaatti. Juustotarjotin. 

Kahvit ja konvehdit.

Vierailija
30/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat suosikit alkupaloissa on sienisalaatti ja maksapatee, lisäksi venäläisiä suolakurkkuja. Lämpimiin lisäisin herneitä. 

Vierailija
31/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punajuuri-auralaatikko tai rosolli.

Vierailija
32/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on syksyllä kerätty ja suolattu tai pakastettu.

Vierailija
33/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä oli metsissä älyttömän paljon sieniä ainakin täälläpäin. 

Vierailija
34/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienisalaatti. Jälkiruoaksi luumuvaahtoa. 

Yäääk !

Vierailija
35/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo saaristolaisleipä on kamalaa, makeaa.

Vierailija
36/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä lukiessa tunnen itseni nirppanokaksi ruoan suhteen...ja juomankin.  Graavi ja savulohi hyvää, lanttulaatikko, herneet ja kinkku pienissä määrin. Omatekoinen sienisalaatti, nam. Muut laatikkoruoat, mäti, viinit,sinappi,silli,joululeipä,joulutortut....🤮🤮🤮😳. Jos viitsisin laittaa itselleni jouluruoan niin poroa söisin, sori Petteri😂. Saas nähdä syönkö jouluna peruskastiketta ja pottuja vai peräti lanttulaatikkoa ja kinkkusiivun. Mutta jouluruoka ei vaan ole minun juttu. Ähkyilkää te muut. 

Vierailija
37/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinappikurkkusalaatti. win-win.

Vierailija
38/38 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smetanasilli