Onko teillä puolen vuoden palkkaa vastaava summa säästössä?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010075340.html
Sellainen olisi hyvä olla pahan päivän varalle.
- Mikael "Kymppitonni kuussa ja milli pankissa täyttää elämän tarpeet" Jungner.
Kommentit (87)
No ei ole. Säästössä on noin 6000 e. Tosin tiukkana aikana pärjäisin tuollakin kyllä puoli vuotta, koska ei ole isoja menoja.
Kolmen vuoden palkka tilillä tällä hetkellä, noin 230 000€.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on säästössä 30 000 e. Palkka on 2799 e. Nyt on todella vaikea saada mitään säästöön. Silmälääkäri ja silmälasit 1100 e, toisen sairauden vuoksi mentävä yks lääkärille se noin 300 e. Olen lisäksi joutunut avustamaan äitiäni. Ja isompi taloremontti tulossa. Ei näytä hyvältä vuosi 2024.
Eikö ne säästöt ole juuri tuommoisiin juttuihin tarkoitettu, eli mitä ihmettä oikein itket?
Viimeksi, kun tarkistin, oli noin 115 k säästötilillä, kun en jaksa sijoittaa enää muualle. Viimeisessä rahastossa vielä noin 15 k, joka itse asiassa kasvaa vielä hieman, kun osakepainotteinen rahasto lähti nousemaan. Mutta sen kyllä otan ulos pian. Vastaa noin 18 kuukauden nettopalkkaa, eli jonkin aikaa pärjää, jos työt yllättäen loppuisivat.
On jopa 10 vuoden palkka puskurissa, pienestä palkasta olen säästellyt jo pitkän aikaa.
Mulla on Berliinin munkki yöpöydällä odottamassa
Viimeksi tiedusteltiin, että onko varattu kotivaraa. Nyt kysellään jo varallisuuksiakin.
Tiedoksi, ettei Suomessa säilytetä rahoja käteisenä kotona. Eikä ole votkaa eikä tupakkiakaan.
Ylimääräistä rompetta on kyllä kertynyt, mutta eivät ottaneet edes Ukrainan apuun niitä.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen vuoden palkka tilillä tällä hetkellä, noin 230 000€.
Sie voitki jatkoo samppakaljan juontia, ei tartte vaihtaa kuohuvaan viiniin. Ihan hukkaan män Mikan siästöohoje.
Vierailija kirjoitti:
- Ota osa riskistä. Mene töihin, jossa saat palkan sijaan omistusosuuksia, Jungner vinkkaa Talouselämässä.
Millä hakusanalla työkkäristä löytää nämä paikat?
Yleensä näitä osakkuuksia tarjotaan toimareille ym avainhenkilöille, joilla on jotain muutakin talenttia kuin painaa liukuhihnalla poljinta tai sanoa "se tekis sit kolme kakskymmentä, kiitos".
Kyllä mulla itseasiassa on. Enemmänkin.
Ei. Asuntolaina tosin on maksettu jo. Summa vastaa 10 vuoden palkkaa.
Porukalla menee puurot ja vellit sekaisin.
Mikael kehottaa pitämään kuuden kuukauden palkan verran puskuria tilillä. Ja porukka täällä kertoo kuinka paljon on rahastoissa, osakkeissa yms. rahaa kiinni. Ei ne sijoitukset ja omat talot ole puskuria vaan omaisuutta.
Ei vielä, mutta säästän kovasti ostamalla viikonloppuisin vain kuohuviiniä shampanjan sijaan.
t. Mika
Jungner on kyllä niin tyhmä! Helppo huudella norsunluutornista...
Antaisi nyt kunnon esimerkin millä köyhä duunariperhe tai työttömät vanhemnat tai pienituloinen eläkeläinen säästää😆
Anopin eläke on 1500e netto, siitä asuminen 880e, ruokaan 300e, lääkkeet 150e, kotipalvelu 240e.
Ai hups, eihän eläke riittänytkään noihin - no pannaan vaikka 500e tuosta vielä säästöön...
Ei lähelläkään. Velkaa on riittävästi, ja palkka menee ihan elämiseen ilman matkoja sun muita ylellisyyksiä. Kaikki maksaa niin helvetisti nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Porukalla menee puurot ja vellit sekaisin.
Mikael kehottaa pitämään kuuden kuukauden palkan verran puskuria tilillä. Ja porukka täällä kertoo kuinka paljon on rahastoissa, osakkeissa yms. rahaa kiinni. Ei ne sijoitukset ja omat talot ole puskuria vaan omaisuutta.
On ne viime kädessä sitä. Turhaa hiustenhalkomista. Talon voi myydä, rahastot voi lunastaa.
On. Rahaa on säästössä/käyttötilillä 85 000 €, rahastoissa 12 900 €. Velaton koti. Bruttopalkka 3013,56 €/kk. N46
Kolmen vuoden palkkaa vastaava summa tileillä. Lisäksi kaksi talliosaketta, joissa vuokralaiset.