Jos lapsi on 7kk ja melkein jo kävelee, antaisitko jo vähän tukevampaa kotiruokaa jossa on jo ripaus suolaa mukana?
Jotenkin tuntuu hätävarjelun liioittelulta syöttää noita mauttomia vauvapilttejä ja juottaa rintamaitoa päälle, kun lapsi käyttää jo energiaa aivan toisella tavalla kuin kapalovauva.
Kommentit (10)
Mutta kai nyt muuten voi samoja ruokia antaa, jos ne hyvin muuten sopivat lapselle.
Meidän 8kk vanha ei juuri suostu syömään, maitoa vaan joisi. :) Erilaisia!
onhan ulkomaisissa vauvanruokapurkeissakin suolaa.
eikä se vauvan elimistö kehity yhtään nopeampaa vaikka vaikka nuorena jo liikkumaan lähtisi.
Ihan vauvanruokaa annan omallekin 9 kk vauvalle, vaikka hän on kovin iso (+2-käyrällä) ja osaa kävellä ilman tukea
kun ilmeisesti olet jo päätöksesi tehnyt! Ei ihan oikeesti vauva tarvii suolaa!
Neuvolassa sanoivat, että nykyvauvat syö liian kauan soseita ja tämä vaikuttaa esim. hampaiden kehitykseen: lapsen tulisi saada pureskella jo melko aikaisin. Eli (suolatonta) kotiruokaa voi kyllä hyvin antaa ennen vuoden ikää.
asun taalla ja olin eilen paikallisessa pubissa lounaalla kavereiden kanssa. Viereisessa poydassa istui kaksi parikymppista tyttoa, toisella vauva mukana. Vauva oli mun mielesta alle vuoden ikainen, sanoisin etta n. 8-10 kk. Istui syottotuolissa mutta ei mitenkaan tukevasti selka suorana viela.
Kun naiset odottelivat ruokiaan, vauvan eteen poydalle iskettiin pussi juustonaksuja, josta se osasi jo itse kaivella niita naksuja suuhunsa:)
Maitopullo nakyi myos olevan poydalla.
Nain siis taalla! Perunalastut kuuluvat monen vauvan ruokavalioon heti siita asti kun pystyvat niita itse pussista poimimaan. Katevasti pitaa vauvan hiljaisena kun aidit on shoppailemassa ja vauvaparkojen taytyy viettaa tuntikausia rattaissa. Samoin suklaanapit tai muut karkit joita lapsi voi itse napsia pussista.
tilkan ruokaöljyä jos tuntuu että lisäenergiaa kaipaa
Monessa maassa on vauvojen soseissa jo vähän suolaa. Osaisiko joku antaa lähdeviitteet niihin tutkimuksiin, joissa todetaan, että suolan käyttäminen on haitallista alle yksivuotiaalle? En ole koskaan nähnyt niitä, ja jossain tv-haastattelussa jonkun asiantuntijan ensisijainen perustelu oli, että lapsi tottuisi vähäsuolaiseen ruokaan.
Meillä ollaan suolattomalla linjalla vauvojen kanssa lukuunottamatta maistiaisia tavallisista ruuista, joissa on tietysti suolaa. Perusruoka on siis suolatonta, mutta vauva on maistellut ravintolassa ja kotona muiden ruokia, joissa on normaalisti suolaa, muutaman kerran viikossa.
siksiköhän meidän 9 kk vauva puree pöytää oikein antaumuksella =D
Karkeampia ruokia kun hänelle yrittää antaa antaa niin nielee kaiken kokonaisena ja sitten yökkäilee ja suu kakistelee sen näköisenä kuin olisi tukehtumaisillaan.
Esikoinen oli myös pitkään semmoinen että yökkäili ja oksensi heti jos jotain vähänkin karkeampaa yritti hänelle antaa.
Vierailija:
Neuvolassa sanoivat, että nykyvauvat syö liian kauan soseita ja tämä vaikuttaa esim. hampaiden kehitykseen: lapsen tulisi saada pureskella jo melko aikaisin. Eli (suolatonta) kotiruokaa voi kyllä hyvin antaa ennen vuoden ikää.
JAnottaa vaan turhaan. Kyllä ne kuule pärjää