Joulun vietto = jouluaatto vai aatto ja molemmat joulupäivät
Kun puhut joulun vietostasi muille ihmisille, tarkoitatko vain aattoa vai myös joulupäivää ja Tapaninpäivää?
Itse havaiduin tähän vasta näin vanhempana. Pari ystävääni kertoijiettävönsä joulua yksin, mutta selvisi että he tarkoittivat nimenomaan aattoa. Joulupäivänä oli jo menoa.
Itse ymmärrän joukunvietolla kaikkia kolmea päivää ( ja pitempääkin aikaa).
Kommentit (11)
Kyllä ja joulun vietto kestää loppiaiseen.
3 pyhäpäivää
aattona illallinen ja lahjat
joulupäivänä kahvit veljen luona
tapanina mummoa tapaamaan hoitokotiin
Kyllä käsitän joulun vietoksi 24.-26. Eli jos kertoisin suunnitelmat niin kertoisin noilta kolmelta päivältä mitä olen tekemässä.
Minulle joulun vietto on pelkkä aatto. Joskus on ollut myös joulupäivä. Koskaan en ole viettänyt joulua loppiaiseen enkä tiedä miten sitä edes niin pitkälle viettäisi kun en pidä joululauluista ja koristeet kyllästyttää pyhien jälkeen.
Jouluaatto on joulu. Sen jälkeen joulu on ohi. Kaksi seuraavaa päivää on normi vapaapäiviä.
24 ja 25, mutta kyllä jouluista tunnelmaa ja jouluruokia myös välipäivinä.
Meillä ei ryypätä jouluna, mutta uudenvuoden aattona voidaan ottaa enemmänkin..
Oikeastaan jo aatonaatto 23.12, koska silloin on aika suurta valmistelua, aatto, 25.12., 26.12. Vähintään nuo päivät.
Mulla on niin paljon ruokaa, että sen avulla menee joulua viettäessä = kotona makoillen monta päivää
Vierailija kirjoitti:
Minulle joulun vietto on pelkkä aatto. Joskus on ollut myös joulupäivä. Koskaan en ole viettänyt joulua loppiaiseen enkä tiedä miten sitä edes niin pitkälle viettäisi kun en pidä joululauluista ja koristeet kyllästyttää pyhien jälkeen.
Meillä vietetään Nuutinpäivään asti. Hyvä Tuomas joulun tuopi (21.12) ja paha Nuutti pois viepi (13.1.).
Vietän huomenna jo joulua. Syömme jouluruokaa jo huomenna.