Keravan korruptio keppi skandaali vaan paisuu
IL paljastaa: Kerava osti keppijumppaa kilpailuttamatta jo 2019
Hankinnat yli 200 000 euroa >Keravan kaupunki osti Matti Vestmanin yhtiöltä palveluja ja keppejä kymmenillä tuhansilla jo vuonna 2019 ilman kilpailutusta. Kaikkiaan Kerava on maksanut Vestmanin yhtiöille yli 200 000 euroa viime vuosina.
>Iltalehden uudet tiedot osoittavat Keravan kaupungin ostaneen Matti Vestmanin yrityksiltä liikuntapalveluja ja -välineitä yli 215 000 eurolla viiden vuoden aikana ilman kilpailutusta.
>Hankinnat ovat sisältäneet muun muassa keppijumppakeppejä ja ryhmäliikuntatunteja, jotka ovat olleet huomattavan kalliita.
>Sopimukset on tehty useiden eri Vestmanin yritysten kautta siten, että ne ovat jääneet juuri ja juuri alle hankintalain määrittelemän kilpailutusrajan.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/b0f434ca-8b8f-43c7-8228-f1bc23940ca8
Kommentit (4)
Kaupunginjohtajan vuoden virkavapaa. Ihan tavallista kokoomuspiireissä.
Vai " työhyvinvointihankke", hehhheh. Nauravat keskenään, kuinka kansaa pissitetään silmään. Ilmeisesti meillä on vielä jakamatonta rahaa, kokkarit jakelee sen kyllä kavereilleen.
Kaupunginjohtaja: Näin sopimus syntyi ja tämän vuoksi ei kilpailutettu Keravan kaupunginjohtaja Kirsi Rontu kertoi Iltalehdelle, miten hän tilasi Matti Vestmanin omistamalta Mast Markkinointi Oy:ltä työhyvinvointipilotointia 2019 ja 2020. Pääluottamusmies Tuomo Suihkonen oli ollut huolissaan meidän opettajien tulesvaivoista (tuki- ja liikuntaelinvaivoista) ja oli keskustellut kyseisen Matti Vestmanin kanssa. Hänellä on ollut yrityksille työhyvinvointihankkeita. Tuomo tuli kertomaan siitä, että todella hyviä tuloksia on tullut sairaspoissaolojen vähentämiseen. Sitten Matti Vestman tuli kertomaan koko kaupungin johtoryhmälle siitä, mitä tuloksia oli aiemmin saatu yksittäisissä yrityksissä. Me vakuutuimme johtoryhmän kanssa, että tätä voisi kokeilla. Tehtiin päätös pilotoida ryhmiä. Miksi sopimusta ei kilpailutettu? Siksi, koska tää oli pilotti, eli kehittämishanke. Olisiko voitu tilata muilta kuin Mast Markkinoinnilta? Selvitettiinkö niitä? Kun puhutaan kehittämishankkeista, silloin meille tarjotaan kehittämishankkeita. Pääluottamusmies tuli ehdottamaan, että otettaisiin tämä pilotti julkiselle puolelle. Mistä johtuu, että Matti Vestmanin nimi tulee koko ajan esille? Niin 20192020 hankinnoissa, kuin uutisoidussa sadantuhannen euron keppijumppa-kaupoissa? Matti Vestmanilla on tähän asiaan osaamista. Nyt kun ei olla kilpailutettu myöhemminkään, olisiko voitu hankkia muilta? En ota nyt kantaa näihin ollenkaan tähän Keppi ja Porkkana -hankkeeseen. Kun en ole sen mukana ollut, en pysty siihen sanomaan. En ole kuitenkaan kuullut tällaisesta konseptista kenenkään muun tarjoamana. Mikä on teidän suhteenne Matti Vestmaniin? Kuinka pitkältä ajalta tunnette? Mä tiedän hänet ulkonäöltä painonnostopuolelta, mutta se, mikä meidän suhde on, on ihan samanlainen kuin kenenkään muun keravalaisen yrittäjän kanssa. Kun luottamushenkilönne toi Vestmanin kuultavaksi, oliko tämä teidän ensimmäinen selkeämpi kontaktinne häneen? Tunnen hänet ulkonäöltä ennen, koska olen itse harrastanut painonnostoa ja olen tervehtinyt häntä kyllä. Oletko ollut hänen painonnostojutuissaan mukana, vai mitä kautta? Mä olen edustanut Turun Atleettiklubia painonnostossa ja ollut oman isäni valmennuksessa. Sulla on pitkä kokemus painonnostosta? Joo, mulla on pitkä kokemus painonnostosta, se on totta. Olen itse lähtenyt treenaamaan painonnostoa, koska mulla itselläni on paha selkävika enkä ole pystynyt kovin hyvin kävelemään koko elämäni aikana. Matti Vestman on siis tullut sinulle tutuksi kehittämishankkeen myötä? Kyllä. Totta kai painonnostoporukoissa tunnetaan toisemme, ja morjestetaan toisillemme, mutta Matti Vestman on tullut mulle tutuksi tämän työhyvinvointihankkeen kautta.