Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuki, voiko vuositarkastuksen välttää?

Vierailija
21.12.2023 |

Jos nostaa kevään ajan asumistukea ja käy töissä ja lakkauttaa asumistuen toukokuussa, voiko näin välttyä vuositarkastukselta? Vai perivätkö silti takaisin? 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perivät, se pitää ilmoittaa heti kun töihin lähtee. Perivät takaisin jos itse maksavat vaikka olet ilmoittanut ettet tarvitse 

Vierailija
2/6 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun tulosi ylittävät asumistuen myöntämisen kriteerit, ne asumistuet peritään takaisin!

Asumistuen ehdoissa sanotaan, että ILMOITA OLOSUHTEIDESI MUUTOKSISTA KELAAN! Sun pitää siis työt aloittaessasi kertoa palkkatulon syntymisestä Kelaan! Ei Kela maksa asumistukea sokeasti, se saa sun palkkatulos tietoon kuitenkin... ja perivät liikaa maksetun takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi niin että ilmoitin palkkatyön aloittamisesta heti kelaan. Kahta viikkoa myöhemmin mitään päätöstä asumistuen lakkauttamisesta ei oltu tehty, joten kävin kelassa ja pyysin että asumistuen maksaminen lopetetaan. Kelatäti vastasi ettei sitä voida lopettaa ennen kuin päätös on tehty. Niinpä kela maksoi mulle asumistuen. Meni taas kolme viikkoa eikä vieläkään mitään päätöstä ollut tehty joten kävin uudestaan kelassa pyytämässä etteivät maksaisi enää seuraavan kuun asumistukea. Kelatäti vastasi että hän laittaa pyynnön että päätös asumistuen lakkauttamisesta tehtäisiin kiireellisenä. Kela sitten maksoi seuraavankin asumistuen ennen kuin tuli päätös että asumistuki on lakjautettu ja heti perään tuli selvityspyyntö että miksi sinulle on maksettu liikaa kahden kuukauden asumistuki. Kirjoitin sitten selvitykseen kaikki päivämäärät milloin olin käynyt pyytämässä asumistuen lakkauttamista, ja kela sitten myönsi että he olivat hidastelleet päätöksen teossa, joten minun tarvitsi maksaa asumistukea takaisin kelalle 100€ vähemmän.

Vierailija
4/6 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan asumistuki päivittyy aina vasta seuraavan kuun alusta. Eli työllistymiskuukauden asumistuen saa vielä pitää. Tuki muuttuu eli kutistuu tai lakkaa kokonaan vasta seuraavan kuun alusta.

Vierailija
5/6 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytteitä odotellessa

Vierailija
6/6 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi eikä usein myöskään kannata ilmoittaa heti kun työ alkaa, vaan silloin etenkin jos on pieni palkka, kannattaa ilmoittaa vasta kun on saanut ensimmäisen palkkakuitin. Palkkatietoa uudesta tulotasosta kun tarvitaan asumistuen käsittelyyn, mikäli asumistukea jäisi maksuun uudella tulotasollakin. Tuki päivittyy aina seuraavasta kalenterikuukaudesta. Jos tulot pomppaa niin paljon ettei asumistukea enää lainkaan varmasti saa, kannattaa toki ilmoittaa heti kun työt alkavat. Mutta osalla tulot ei nouse niin paljoa, vaan asumistuki saattaa osalla jäädä maksuun pienempänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme