Onko minulla keskeytynyt keskenmeno?
Ultrassa siis nähtiin raskauden keskeytyneenja vertakin, mutta edelleenkään en vuoda ja hcg arvoni oli kohonnut ja otetaan uudestaan maanantaina!
Miten teillä muilla? Oletteko aina vuotaneet ja vain ettei kaikki ole tullut ulos vai onko ollut niin, että havaittu keskenmeno, mutta ei vielä vuotoa ja kauankohan sitä voi odottaa?
Minä itse varmasti vaadin tyhjennystä vaikka pelkäänkin infektiota sen jälkeen, mutta lääkkeellisestä olen myös kuullut niin paljon ja se pelottaa kovasti. Minulla siis kolmekuukautta ede´llinen keskenmeno niin olen siitäkin vieläpuhki ja lapsie 1.3v ja vajaa 4v eikä apua lähimailla....
Kommentit (6)
Mulla on juur menossa kolmannen perättäisen keskenmenon " tyhjennys" . Ensimmäinen keskenmeno todettiin ultrassa rv 9+6, että sikiö oli kuollut jo rv 7+jotain, ja koska vuoto ei alkanut kunnolla itsestään, sain lääkkeitä joilla vuoto alkoi, ja kahdessa päivässä vuosin niin että koko olio tuli ulos ja kaikki oli taas sen jälkeen " hyvin" (siis en enää vuotanut eikä sattunut yms). Toinen keskenmeno alkoi rv 8+0, reilulla vuodolla, silloin en heti edes hakeutunut lääkäriin, koska vuoto oli senverran runsasta että tiesin " lähes" kaiken ainakin tulevan ulos, ja parin päivän päästä ultrassa tarkistettiin kohdun olevan tyhjä.
Nyt minulla ei ollut mitään vuotoja koko raskausaikana, rv 11+0 piti olla menossa, kun ultrassa todettiin torstaina sikiön kuolleen rv 8+jotain. Viikonlopuksi en vuotoa halunnut eräiden iltapukujuhlien vuoksi. Tänäaamuna otin mifegyne-merkkisen tabletin, joka pehmentää kohtua ja hyvässä tapauksessa vuoto alkaa jo tällä, mutta keskiviikkoaamuna on aika taas sairaalaan, silloin vissiin emättimeen laitetaan joitain tabuja ja suuri vuoto alkaa. Toivon että vuoto alkaa jo tällä tabulla, kuukautiskipujen tyylisiä kipuja on ja särkylääkettä olen ottanut, hieman olen vuotanutkin mutta en kyllä kauheesti. Ekassa keskenmenossa saamani tabletti oli erimerkkinen, ja sillä vuoto alkoikin heti (sekin otettiin ihan suun kautta). Joten uskon että lääkkeellinen tyhjennys menee tälläkin kertaa ihan hyvin, vuodan vain pari päivää ja thats it..
Koittakaa jaksaa! niin minäkin yritän näiden kipujen ja lapsenkaipuun kanssa..
ON todettu että aikainen eskenmeno ja nyt tänään taas hcg-labra joka aina vaan kohoaa...
kokonaisuudessaan arvo aika alhainen joten nyt sitten jännitetään missä raskasu on?
Onko kysyys ulkopuolisesta? Kaikki ymällään ja odotellaan ja itse kauhuissani ja pohdin ties mitä kauheuksia kuten rypäleraslkautta ja istukkasyöpääkin...
Kohdussani nähtin " jotain" ja otettiin kohdunlimakalvolta näytekkin jot akoettavat patologisella kiirehtiä.
Tihkuvuotoa tulee...
Minulla ku leikattiin viime vuoden puolella. Silloinhan saattaa tulla vuotoa mutta monasti ei vuoda ollenkaan. Limakalvot kuitenkin paksuuntuvat kohdussa ja minulla ultratessa näkyi vain verta ja " jotain pientä" ...
Raskaushormoonihan näissä nousee koko ajan, sillä raskaus ikäänkuin jatkuu siellä väärässä paikassa. Minulta repesi lopulta munatorvi ja se leikattiin pois. Siellä se vauvanalku oli jumissa :-( Kohdunulkoisessa ei siis nähdä edes ultralla missä sikiö sijaitsee (nähdään vain ettei kohdussa ole mitään). Eli vasta leikkausvaiheessa näkevät missä ku sijaitsee. Yrittävät kai yleensä alkuvaiheessa saada lääkkeillä poistumaan (eli vuoto alkaa ja hormoonit laskee selkeästi verestä). Moni kuulemani tarina kuitenkin mennyt niin, että lääkkeet aivät autakaan ja saa juosta viikkotolkulla hormoonimittauksissa ja lopulta joutuu kuitenkin leikkauspöydälle.
Toivottavasti asia selviää sinulle pian. Voimahaleja!
Oma kohdunulkoinen raskauteni lokakuussa teki just noin. Normi raskaudelta tuntui, pientä tuhrua vain joka sekin loppui. Kivut kun tulivat niin asia selkisi nopeesti, kun verta oli vuotanutkin vatsaonteloon. Ja hcg jatkoi kasvuaan, vaikkei kohdussa näkynyt mitään ihmeitä. Sikiö oli vasemmassa munatorvessa ihan päässä ja piilossa.
Laparoskopialla sitten vauhdilla operoitiin. Torvi ei revennyt joten sain pitää sen ja jatkaa raskaaksi tulo harjoituksia yksien menkkojen jälkeen. Jos arveluttaa, äkkiä lekuriin, ulkoinen voi olla hengenvaarallinen, varsinkin kun sikiö selkeesti jatkaa kasvua.
Minulla oli keskeytynyt keskenmeno kesällä 2005. Luulin olevani raskaana viikolla 12 tai 13. Otetun verikokeen perusteella laittoivat oysiin perinnöllisyyspolille ja ultraan. Shokki oli mitä suurin kun kuulin kehityksen pysähtyneen viikolle 8. Oisitvat halunneet jo seuraavana päivänä jatkotoimenpiteitä, mutta olimme lähdössä kesälomareissulle enkä halunnut perua sitä. Päätin ottaa lääkkeellisen tyhjennyksen, se olisi kuitenkin luonnollisempi tapa. Maanantaina kävin ottamassa eka tabletin ja keskiviikkona laitettiin sisuksiin kolme tabua. KOko päivä kituutettiin miehen kanssa polilla ja lopulta kirjoitin lapun jossa lähden omalla luvalla. Ennen kuin lähdimme alkio kuiten tuli ulos vessassa ja kotimatkalla alkoi vuoto. Vuodin kolme kuukautta ennekuin antoivat lääkekuurin kohtutulehdukseen. PAri kuukautta ja olin taas raskaana. Kaikki meni onneksi hyvin ja nyt on ihana 6kk:n ikäinen poika.
En toivoisi kenellekkään samanlaista kokemusta.
Tsemppiä ja jaksamista ;)
Itselläni todettiin keskeytynyt keskenmeno 27.12. eikä minulla ollut minkäänlaista vuotoa koko raskausaikana. Menkkojen perusteella olin raskausviikolla 12+0 tuomion kuullessani, mutta ilmeisesti " virallisesti" viikkoja oli noin 10. Sikiö oli kuollut viikolla 8+.
Minulle tehtiin kaavinta heti seuraavana päivänä 28.12. En usko, että kauhean pitkään odotetaan, että sikiö tulisi itsellään ulos, koska vaarana on kohtutulehdus. Siksi juuri tuo nimitys keskeytynyt keskenmeno, koska vuoto ei siis ala itsellään.
Minulle ei edes tarjottu vaihtoehdoksi lääkkeellistä tyhjennystä, vaan lääkäri varasi ajan suoraan kaavintaan. Lääkkeellisen huonoina puolina olen kuullut, että usein kaikki ei tule sillä ulos, vaan joudutaan tekemään lisäksi kaavinta.
Kovasti jaksamisia sinulle! Toivottavasti tilanteesi selkiintyy pian!
Heff@lump