Ekaa kertaa laskettelemaan. Otetaanko mäkeen joku reppu?
Hotellilta on 800 metriä hiihtohissille. Miten ihan käytännössä tulee ottaa mukaan mäkeen? Otetaanko sinne joku reppu? Eväät? Milloin syödään ja käydään vessassa? Mihin sukset jätetään siksi aikaa?
Saan lainasukset ja muut välineet, vaatteet olen nyt hankkinut.
Kommentit (40)
Minulla on muovinen jallupullo ja lapsille pillimehua repussa.
Riittävästi vaatetta ja käsineet joissa on nahkaa tms kämmenen puolella jos aikoo mennä ankkurihissiin.
Muuten ankkuri pyörii kädessä ja siihen on hankala mennä.
Tuolihissit ovat helppoja mutta voivat olla viimaisella kelillä hyvin kylmiä. Kuomu auttaa vähän, ainasellaista ei ole.
Reppu on hankala kun siihen voi tarttua esim hissiankkuri kun hyppää hissistä pois ja tuolihississä taas on hankala istua jos selässä on jotain.
Unohda nämä jos menet alpeille ja aiot nousta vain jollain kabiinihissillä tai junalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse laskettelen paljon ja vietän rinteillä monta tuntia, enkä koskaan ole ottanut eväitä mukaan. Joskus käyn juomassa kahvilassa, mikä yleensä on sen rinteen vieressä. Ja siellä on myös wc. Kännykkä, avaimet ja hissilippu taskuun. Se on aina riittänyt.
Meillä on aina reppu jollain ja jossain vaiheessa käymme paistamassa siellä olevat makkarat. Repussa on myös olutta ja mehua. Käymme myös rinneravintoloissa useamman kerran päivän aikana syömässä ja juomassa. Koko päivän laskemme tai viitisen tuntia ainakin.
Ei reppua hissiin on yksi perussääntö. Moni on sanonut että jätä reppu pois, mutta tärkein tuli vain kerran: se on vaarallinen hississä. Se voi tarttua hissiin ja aiheuttaa hengenvaaran. Erityisen tärkeää repun jättäminen pois on aloittelijoilla.
Sen sijaan päähän AINA kypärä, mielellään selkään panssari ja taskuun pillimehu ja välipalapatukka, tai rahaa kahvilaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Saako muuten tiedustella mihin Ap menee laskettelemaan? Kotimaan kohde vai upeat Alpit?
Verbieriin Sveitsiin. En siis tiedä laskettelusta yhtään mitään, tuntuu tosi hölmöltä lähteä ekalle reissulle suoraan Alpeille.
Kiitos kaikille vastauksista, ihmeellisen asiallisia vastauksia kerrankin <3
Ap
Sellainen vinkki vielä ap:lle, että tärkein yksittäinen varuste laskettelussa on ylivoimaisesti monot. Napakasti istuvat ja sopivan jäykät, suhteutettuna laskijan kokoon ja taitotasoon. Jos on lainakamat, niin monojen kohdalla ei kannata hirveästi tehdä kompromissia, sillä se on sekä viihtymis, että turvallisuus kysymys. Kannattaa harkita monojen vuokraamista, jos yhtään mietityttää. Myös niiden lainakamojen siteiden din-arvot (jäykkyys) täytyy säätää sinulle sopivaksi, laskureita löytyy netistä.
Itsellä on toisinaan reppu mukana ja siellä eväät, rinnekahvilat on kalliita ja ainakin suomen kohteissa on tulipaikkoja joissa on hyvä käydä pitämässä omien eväitten kanssa taukoa. Makkaraa, leipää, kaakaota termariin jne. Mutta jos on ihan aloittelija niin turvallisempi mennä ilman reppua ja rinnekahviloiden tarjonnalla, tai sit käy ihan siellä hotellilla syömässä. Reppu voi olla hankala hisseissä ja eka kerroilla kaikki on vähän säätöä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laskettelen paljon ja vietän rinteillä monta tuntia, enkä koskaan ole ottanut eväitä mukaan. Joskus käyn juomassa kahvilassa, mikä yleensä on sen rinteen vieressä. Ja siellä on myös wc. Kännykkä, avaimet ja hissilippu taskuun. Se on aina riittänyt.
Meillä on aina reppu jollain ja jossain vaiheessa käymme paistamassa siellä olevat makkarat. Repussa on myös olutta ja mehua. Käymme myös rinneravintoloissa useamman kerran päivän aikana syömässä ja juomassa. Koko päivän laskemme tai viitisen tuntia ainakin.
Useamman kerran päivän aikana?
Olen käynyt lapissa laskettelemassa, jolloin olin rinteillä 5-6 tuntia, ja se aika tuntuu menevän aina niin nopeasti etten huomaa ajan kulua, eikä tule janoa tai nälkää, kun tankkaa kunnolla ennen laskettelua.
Sama.
Aika menee lasketellessa nopeasti, siinä hissimatkassa ylöskin menee ihan jonkinaikaa jos on pidempi rinne.
Kannattaisi pikemminkin aloitella jossain pienessä rinteessä ihan täällä Suomessa. Jossain Sveitsissä voi olla aika haastavia rinteitä aloittelijalle.
Opettele ensimmäiseksi jarruttamaan hallitusti vauhti pois, älä päästä vauhtia kovemmaksi ennenkuin on enemmän kokemusta. Jyrkässä rinteessä vauhti nousee nopeasti kovaksi ja kaatuminen kovassa vauhdissa voi koitua kohtalokkaaksi, muista esim. Michael Schumacher, huippukuntoinen autourheilija jolle luulisi vauhdin olevan tuttu asia, kaatui lasketellessa ja makaa nyt varmaan loppuikänsä kasvina sairaalassa.
Ota hyvä vakuutus. Sellainen joka korvaa esim. ambulanssin rinteeltä kotisairaalaan.
Apuva -ukollekin piti aina ensimmäiseksi antaa repusta eväät xD
Otetaan. Reppuun pullo rommia (ruskeaa) ja termokseen kuumaa vettä. Reppua säilytetään siinä jossain hissin ala-asemalla.
Ihan tosissaanko kysyt koska käydään vessassa?? No aivan kuten muulloinkin eli silloin kun on hätä!
Jos syö hotelliaamiaisella hyvin niin päivällä riittää hyvin kevyt lounas rinneravintolassa.
Vanha viisaus: viimeinen lasku kannattaa jättää laskematta :D
Jos ekaa kertaa laskettelemassa niin kannattaa opetella aurausta ja vauhdinsäätelyä ym. leveillä sinisillä lentokentillä, jos semmoisia on. Mielelllään jonkun opastuksella.
Yhdysrinteet, joita ei voi välttää, voi olla aloittelijalle aluksi haastavia koska ne on yleensä kapeita ja jäisiä. Siinä auttaa edellämainitut taidot.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä pidän usein reppua mukana. Usein siellä on mukana ainakin kunnon vesipullo koska rinteessä voi tulla kovakin jano. Varsinkin jossain Alpeilla voi olla pitkiä rankkoja laskuja ja yksikin nousu ja lasku kestää tosi pitkään joten on hyvä olla mukana juotavaa. Repussa voi olla myös kelistä riippuen aurinkorasvaa, aurinkolasit, vaihtoaluspaita tai muuta tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä reppu ja eväät autoon tai jos uskallat repun vesipulloineen voi jättää kenkien kanssa välinevuokrapaikan kenkähyllylle (ei lukitusta).
Minä en uskaltaisi juoda pukkariin jätetystä vesipullosta.
Niin, sinäpä oletkin pelkuri.
"En siis tiedä laskettelusta yhtään mitään, tuntuu tosi hölmöltä lähteä ekalle reissulle suoraan Alpeille."
Itse asiassa siellä on hyvä aloittaa. Löytyy pitkiä leveitä rinteitä joissa ehtii tehdä enemmän kuin kaksi käännöstä ennen kuin on alhaalla. Lisäksi hissit ovat pääosin uusia ja helppoja kabiinihissejä ja monen hengen tuolihissejä. Kaikkialla pärjää kun vain katsoo mitä muut tekevät. Myös henkilökunta auttaa jos on tarvis.
Meillä molemmat lapset ovat opetelleen laskettelemaan nimenomaan Alpeilla. Monet tuttavat ihmettelivät kun veimme kuusivuotiaita sinne mutta ihan samalla tavalla siellä lapset aloittavat. Päivän harjoittelulla kummatkin laskivat ihan normaaleja rinteitä meidän kanssa.
Ei mitään reppua, kunnon iso matkalaukku, jossa kuskaat eväät. Matkis mukana mäessä, niin helpompi syödä heti kun nälkä iskee. Kaikki jouluruuat kapsäkkiin ja glögit mukaan.
Muista neonvärinen otsanauha sekä säärystimet.