Autoni ei ole ajokuntoinen, mutta tarvitsen sitä töissäni
Eli tilanne on sellainen, että käytän autoani työssäni päivittäin. Ilman sitä töitä ei voi yksinkertaisesti hoitaa, koska työnantajallakaan ei ole yhtään autoja.
Tällä hetkellä ei ole sen vertaa rahaa, että voisi viedä pajalle. En myöskään ala mitään autoa vuokraamaan, koska palkka on niin matala ja kilometrikorvaus olematon. En ole enää koeajalla, mutta huolettaa, että voiko tästä saada potkut?
Kommentit (12)
Mulle ta on tuollaisissa tilanteissa tarjonnut aina vuokra-auton käyttöön firman piikkiin, siis jos oma auto on pajalla tai en muuten syystä x voi sillä kulkea. Oma työ siis edellyttää liikkumista myös. Toki vuokra-autolla liikkuessa ei voi hakea samalla tavalla kilometrikorvauksia kuin omaa autoa käyttäessä, mutta muuten homma toimii.
Pakko muuten kysyä, miten niin kilometrikorvaus on niin matala? Meillä ainakin määräytyy ihan verohallinnon ohjeistuksen mukaisesti ja kattaa kyllä jopa mun ikivanhalla isohkolla nelikolla bensakulut ja vähän päällekin. Onko ajamasi matkat niin lyhyitä, ettei siksi korvausta muodostu paljon?
Vierailija kirjoitti:
Mulle ta on tuollaisissa tilanteissa tarjonnut aina vuokra-auton käyttöön firman piikkiin, siis jos oma auto on pajalla tai en muuten syystä x voi sillä kulkea. Oma työ siis edellyttää liikkumista myös. Toki vuokra-autolla liikkuessa ei voi hakea samalla tavalla kilometrikorvauksia kuin omaa autoa käyttäessä, mutta muuten homma toimii.
Tää on selvästi joku matalapalkka-homma, ei ne tarjoa mitään vuokra-autoja tai muitakaan, tulet omalla töihin tai tulee potkut ja sillä sipuli. Osa näistä on lähtenyt työttömäksi jo ihan vapaaehtoisesti ja loputkin varmaan pian kun on pakko, ei ole yksinkertaisesti varaa käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko muuten kysyä, miten niin kilometrikorvaus on niin matala? Meillä ainakin määräytyy ihan verohallinnon ohjeistuksen mukaisesti ja kattaa kyllä jopa mun ikivanhalla isohkolla nelikolla bensakulut ja vähän päällekin. Onko ajamasi matkat niin lyhyitä, ettei siksi korvausta muodostu paljon?
On se luontaista, että pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä on paljon ja pelkästään kaupunkiajoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se luontaista, että pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä on paljon ja pelkästään kaupunkiajoa.
Ap
Ok. Mulla ajo lähes 100 % maantietä ja syrjäseutuja, niin kilometrikorvaus on varsin hyvä. Mutta joo, kaupunkiajossa ja lyhyissä siirtymissä nuo tuskin kummoisia summia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ok. Mulla ajo lähes 100 % maantietä ja syrjäseutuja, niin kilometrikorvaus on varsin hyvä. Mutta joo, kaupunkiajossa ja lyhyissä siirtymissä nuo tuskin kummoisia summia ovat.
Laskeskelin, että riittää kattamaan polttoaineet, vakuutukset, melkein koko ajoneuvoveron ja tyyliin polttimoiden vaihdot, öljynvaihdot yms pienet jutut. Mutta palkka on pieni ja elämisen kustannukset niin isot, niin ei todellakaan ole varaa viedä tuosta noin isoihin korjauksiin
Monessa matapalkka ammatissa, esimerkiksi siivoojilla pitää olla oma auto. Mutta näillä uusilla säästötoimilla ei ole varaa enää autoon. Edes vanhaan romuun.
Vierailija kirjoitti:
Kilometrikorvaus on 53 snt/km, ei ihan pieni. Tämä siis työnantajan maksama matkakorvaus ja vuokra-auto tulisi työnantajalle halvemmaksi pitemmillä matkoilla. Vai tarkoititko matkavähennystä verotuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jakelujhommaa, eli kilometrejä tulee vähän, ja auto kuluu tavallista enemmän?
Hanki jostakin nettimyynnistä auto muutamalla satasella ja aja sillä niin pitkään kuin se kulkee. Mutta tärkeintä olisi hankkia parempi työpaikka.
Älä huutele asiasta kenellekään...