Mahataudista ja töistä poissaolosta ilmoittaminen, mitä mieltä?
Koko perhe on ollut mahataudissa vuorotellen uudenvuoden seudun, ja niinhän se sitten iski itseenikin toissailtana. Olen töissä kaupassa, eli lauantaivuorojakin joskus. Eilen olin menossa kymmeneen aamulla töihin, ilmoitin heti aamulla ennen kahdeksaa, että olen mahataudissa enkä voi tulla töihin. Lauantaista en puhunut vielä mitään eikä sitä puheluun vastannut toinen esimies edes kysynyt, mahataudistahan on aika vaikea ennustaa kuinka kauan siinä menee. Tänä aamuna olo jo paljon parempi, mutta edelleenkin sen verran heikko ja vähän kuumetta, että olisi ollut sulaa hulluutta lähteä asiakaspalveluhommiin. Niinpä soitin taas jo ennen kahdeksaa ja sanoin, että valitettavasti olen vielä sen verran kipeä etten voi tulla töihin tänäänkään. Pomo lähes räjähti puhelimessa ja raivosi, miksen ilmoittanut eilen illalla, nyt hänen on vaikea löytää sijaista. Yritin selittää mahdollisimman asiallisesti, että kun kyseessä on mahatauti niin enhän minä vielä eilisiltana tiennyt, mikä on kuntoni aamusta, olisin hyvinkin saattanut olla jo ihan ok nyt aamulla ja sen takia odotin aamuun. Pomo kai tajusi tilanteen lopulta, mutta oli edelleen tosi töykeä ja epäystävällinen. Pelottaa jo etukäteen mennä töihin tiistaina, minä onneton kun en edes käynyt lääkärissä tällä kertaa, ajattelin vain että kai nyt tällaisessa tapauksessa oma ilmoitus riittää.
Olen ollut tosi vähän sairaana yleensä, joten en ole perehtynyt näihin käytäntöihin ja tapoihin, mutta onko mielestänne ihan ok käytöstä pomolta? Olenko ihan hakoteillä kun ajattelen, että kun olin eilen sairaana, niin olisihan hänen pitänyt tajuta, että saattaa tulla toinen sairaspäivä perään ja valmistautua, ja että eiköhän yksi soitto per päivä työpaikalle riitä. Miten yleensä toimitaan tällaisissa tilanteissa?
Kommentit (17)
elyn yms. kautta. Mikä kauppa muuten tänään on auki, kun on loppiainen?
Jos vatsatauti on iskenyt suhun torstai-iltana ja olet vielä perjantaina ollut kipeä, niin luulisi maalaisjärjen sanovan kummallekin, ettet tietenkään voi mennä töihin vielä lauantaina. Eli mä olisin ainakin sanonut jo eilen suoraan, että olen sekä pe että la sairaslomalla.
Jos pomosi tiesi, milloin olet sairastunut, hänenkin olisi pitänyt tajuta, ettet tietenkään tule lauantaina töihin. Mutta enemmin ymmärrän pomoasi, koska sinähän sairastumisesi ajankohdan tiedät paremmin kuin pomosi, joten sinun olisi ollut syytä sanoa heti myös tästä päivästä. Tai ainakin viimeistään eilen illalla, koska olisit voinut mennä tänään töihin ainoastaan, jos olisit eilen iltapäivällä ollut huippukunnossa.
Paitsi, että mitkä kaupat ovat tänään auki???
Mieheni oksensi kaksi päivää, kuopus oksensi yhden kerran ja makasi puoli päivää minkä jälkeen oli ihan ok. Olisin siis ihan mainiosti saattanut olla ihan terve tänään. Ilmoitin perjantaiaamuna selvästi, että kyseessä on nimenomaan mahatauti, mun käsittääkseni jo siitä olisi pitänyt tajuta, että tarvitaan vielä oireeton päivä. Lisäksi kyse ei todellakaan ollut mistään puolen tunnin varoitusajasta, mun työvuoroni olisi alkanut kahdeltatoista tänään ja jo ennen kahdeksaa ilmoitin. ap
Ikinä en vielä niin nopeasta mahataudista ole kuullut. Eli olisit itsekin voinut eilen jo arvioida, ettet varmaan tänäänkään pääse töihin.
Ehkä pomosi luuli, että pidät krapulapäivää. Niistähän yleensä paranee päivässä. Mutta ei oikeesta mahataudista olla päivässä työkunnossa. Jos oot oikeesti kipee, niin ei sun puolikuntoisena tarvi töihin mennä, vaan voit ihan rauhassa mennä vasta sitten, kun olet varmasti kunnossa.
Ja siinä olet oikeassa, että ei todellakaan mahataudissa minnekään lääkäriin lähdetä. Mutta kyllä näissä on työnantajan uskottava ihan vain työntekijän ilmoitusta. Ja mikse uskoisikin, jos et kerran ole ennen juurikaan sairastellut.
Vierailija:
. Olisin siis ihan mainiosti saattanut olla ihan terve tänään. Ilmoitin perjantaiaamuna selvästi, että kyseessä on nimenomaan mahatauti, mun käsittääkseni jo siitä olisi pitänyt tajuta, että tarvitaan vielä oireeton päivä. ap
Jos sinä et tiennyt, pystytkö töihin tänään, mutta pomon piti tietää, ettet joka tapauksessa voi tulla, niin etkö näe tässä mitään ristiriitaa?
Sanot, että sulla on nytkin vielä kuumetta ja heikko olo. Eikö sulla muka ollut enää eilen iltapäivällä mitään oireita eikä lämpöä eikä heikkoa oloa?
Vierailija:
tarvitaan vielä oireeton päivä. ap
Eli tiedät, että tarvitaan oireeton päivä, mutta et eilen iltapäivällä tai edes illalla tiennyt, oliko sinulla eilen oireita? Jos sinulla oli eilen iltapäivällä mitään oireita, sinun olisi tietysti pitänyt soittaa silloin töihin uudestaan, ettei eilinen vielä ollut oireeton päivä, joten et voi tulla tänään töihin.
Sympatiat on kyllä ihan pomosi puolella.
No ok, oli ehkä hölmöä multa etten ihan suoraan ilmoittanut, että olen poissa lauantainkin, mutta ajattelin tosiaan ilman muuta, että tilanteen mukaan. Olin torstaina iltavuorossa ja silloin vielä ihan ok, tauti alkoi vasta puolenyön aikaan jo kotona, joten kai nyt jo siitäkin olisi pitänyt tajuta, että on mahdollista että lauantaikin menee sairastaessa.
Pomoni on sitä tyyppiä, joka vetää helpolla herneet nenään ja saa " pahana päivänä" raivareita, ja sitten hyvittelee jälkeenpäin ja on tosi pahoillaan, eli varmaan siitäkin nyt osaksi kyse, että hänellä on vain huono päivä, mutta kylläpä tuli tosi kurja olo. ap
mistähän päin Suomea tuo auki oleva kauppa löytyy näin loppiaisena? ;)
kuntosikin tuntuu hyvin piisaavan koneella istumiseen...
Vierailija:
Olin torstaina iltavuorossa ja silloin vielä ihan ok, tauti alkoi vasta puolenyön aikaan jo kotona, joten kai nyt jo siitäkin olisi pitänyt tajuta, että on mahdollista että lauantaikin menee sairastaessa. ap
Tossa tilanteessa on ihan selvää, että lauantai menee sairastaessa, jos olet tosiaan vatsataudissa. Siis nimenomaan sinun olisi pitänyt se tajuta ja sanoa, että jos ei ihmettä tapahdu, niin olet myös lauantain sairaslomalla.
Ei pomosi voi tietää, onko sulla oikea vatsatauti vai olitko vain esim. syönyt jotain sopimatonta, laatannut kerran ja täysin kunnossa lauantaina. Sun se olisi pitänyt sanoa jo eilen, joten ihan aiheesta tunnet olosi hölmöksi ja kurjaksi. Mutta turha sun on sitä enää märehtiä, se on jo tapahtunut. Yritä vaan seuraavalla kerralla olla vähän viisaampi ja ajatella.
pomosi veti syystä herneet nenäänsä. sinä olet epäluotettava työntekijä.
Kyllä toi on ihan esimiehen huonoa suunnittelua ja organisointia. Itse kaupan alalla esimiesasemassa pitkään työskennelleenä voin kyllä sanoa, että on ihan tavallista, että nuo omat ilmoitukset tehdään kerran päivässä, en mä ainakaan olisi olettanutkaan, että työntekijä soittaa kaksi kertaa päivässä ja antaa terveydentilaraportteja. Tuossa tilanteessa on mun mielestä jo esimiehen homma varmistaa ensimmäisen ilmoituksen saadessaan, miten seuraava päivä ja luuleeko hän että pääsee töihin, ja mahataudin ollessaä kyseessä pitää tietenkin automaattisesti varmistaa sijainen ainakin pariksi päiväksi eteenpäin. Ap:han sanoi, että esimies ei kysynyt mitään, joten tyhmyyttä esimieheltäkin. Ymmärrän tietenkin, että esimies hermostuu koska sijaisia ON vaikea saada muutaman tunnin varoitusajalla lauantaina, mutta se ei ole työntekijän vika vaan esimiehen pitää osata ennakoida sen verran, muuten ei ole kyllä tehtäviensä tasalla.
Just muutama päivä sitten oli puhetta siitä, että koko perheeni on ollut mahataudissa ja lisäksi meillä on töissä ollut oikea mahatautiepidemia joulun ja uudenvuoden pyhinä, useampi työntekijöistä on ollut poissa sen takia ja mun käsittääkseni joka ainoa on ollut 2-3 päivää poissa. Ilmoitin selkeästi perjantaina, että mulla on nyt se sama mahatauti, ja mitään hän ei tosiaan kysynyt. Varmaan sen takia sitten ajattelin, hän on tietenkin valmistautunut tilanteeseen ja että ilmoitus per päivä riittää. ap
Siis tottakai on hyvä ilmoittaa mahdollisimman ajoissa, mutta omalla ilmoituksella pois jäädessä nimenomaan pitää sopia päivä kerrallaan, eli ap on toiminut täysin ohjeiden mukaan ilmoittaessaan tänä aamuna tästä päivästä.
Taitaa lukea ihan työehtosopimuksessakin melkein alalla kuin alalla, ja niitä voi käyttää just äkillisiin mahatauti-ja flunssatapauksiin. Siis päivä kerrallaan ilmoitetaan niistä. Muutenhan noita omailmoituspäiviä voisi käyttää tosi helpolla väärin, senkun ilmoittaisi vaan keskiviikkoiltana että olen kipeä ja olen pois torstain ja perjantain.
Musta on reilua ilmoittaa heti, kun tietää olevansa poissa. Mä oon itse se sijainen, ja se on ihanaa jos tietää jo edellisenä iltana että seuraavana päivänä on aamuvuoro. Kurjinta on herätä aamulla puheluun, että sun pitäis olla jo täällä. Sitten kun tulet tunnin sisällä paikalle on täysi kaaos ja muut on vihaisia kun ovat olleet alimiehityksellä. Joillekin on tosi yleistä ilmoittaa poissa olonsa vasta silloin kun vuoro alkaa tai vuoron alkamisen jälkeen.
Siis tottakai olisit voinut ilmoittaa toisen kerran eilen illalla varmuuden vuoksi, että olet poissa seuraavankin päivän, mutta periaatteessa olet toiminut täysin oikein, oma ilmoitus-päivistä tosiaankin sovitaan päivä kerrallaan sen takia, että oma ilmoitus-päivät on tarkoitettu tällaisten lyhytaikaisten, äkillisten sairauksien aikana käytettäviksi. Edellisenä iltana on tosi vaikea tietää, mikä on tilanne seuraavana päivänä joten pomosi olisi pitänyt tajuta ilman eri ilmoitusta sopia tarpen vaatiessa sijaisesta toiseksikin päiväksi, jos työntekijä on vatsataudin takia pois.
Eikös mahataudissa suositella vuorokauden " oireettomuutta" . En yhtään ihmettele että pomosi raivostui. Itsekin edellisessä työpaikassa jouduin kuuntelemaan viime tippaan tulleita sairausviestejä, tyyliin että puolen tunnin päästä alkaisi työt ja mä olen nyt kipeä. Yritäppäs siinä sitten löytää sijainen->usein joutui sitten itse tekemään tuplavuoron.