Oletteko laskeneet paljonko teillä menee joulun ruokiin?
Laskin vanhoista kuiteista kaikki jouluruokiin menevät kulut ja yllätyin. Jouluruoka on tosi halpaa! Tein siis kaiken itse, mikä nyt järkevältä tuntui itse tehdä. Juustot ja muut tuollaiset tietenkin valmiina, mutta laatikot ja jälkiruoat itse.
Pitäisiköhän jouluruoilla kitkutella vähän pidempään, säästäisi ruokalaskuissa melkoisesti.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa jouluruokiin
Voi rassukkaa, menisit töihin.
Minulla sama ongelma. Mihin töihin menisin? Meneekö huomenna ja ehtiikö ne sitten maksaa ennen joulua jo palkan? Mitä sanon nykyiselle työnantajalle kun en sinne enää mene?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama ongelma. Mihin töihin menisin? Meneekö huomenna ja ehtiikö ne sitten maksaa ennen joulua jo palkan? Mitä sanon nykyiselle työnantajalle kun en sinne enää mene?
Mene eri vuoroon toiseen työhön. Pyydä vaikka ennakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei muka? Syöt varmaan joulunakin jotain. Se voi ihan yhtä hyvin olla jotain jouluruokaa. Nykyään saa esim. pieniä pakkauksia kinkkuakin viipaleina, koska on paljon sinkkuja, jotka ostaa vain pikkumäärinä kaikkea. Eikä moni perheellinenkään enää sitä koko isoa possunpollukkaa osta.
Itsekin olen ostanut esim. paistopisteeltä pari joulutorttua, jotka pakastin ja syön ne sitten aattona. Ei tuollaiset määrät kovin kalliita ole. Muutkin jouluruat ostan yhtä pieninä määrinä. Riittää, jos yhtenä tai kahtena päivänä saan syödä vähän jouluista ruokaa. Rahaa olisi kyllä enempäänkin, mutta tuo riittää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene eri vuoroon toiseen työhön. Pyydä vaikka ennakkoa.
Unohdit kertoa mikä tämä paikka. Tosi kiva tietää että saan siellä itse sanella työaikani. Minne olen menossa?
Ehkä 100-150e. Jouluruokia syödään niin kauan kun riittää.
Ei paljonkaan enempää kuin muina päivinä. Sitä samaa sikaa syödään puoli vuotta, josta otetaan kinkku. Laatikot ym. ovat todella halpoja. Eniten ylimääräistä rahaa menee kaloihin, mutta niitäkin ostetaan mahdollisimman halvalla.
Sitten on ne tavanomaiset voileipä- ja täytekakku, joita meillä on oltava kaikissa mahdollisissa juhlissa, mutta ei nekään erityisen kalliita itse tehtyinä ole.
Mä yleensä aloittelen jouluruokien tekemisen joulukuun alussa. Alku kuusta saa kaloja paljon edullisemmin kuin kuluvalla viikolla. Silloin kandee väsätä graavikalat pakkaseen.
Nyt tosiaan saa useasta paikasta 2 kiloa juureksia eurolla. Niitä pusseja ostelen pitkin poikin syksyä, että pärjää talven yli. Porkkanaa, lanttua ja punajuurta. Osan pakastan keitettynä, osan säilön, osasta tulee sosetta valmiiksi joulua varten. Juurekset säilyy viileässä onneksi pitkään.
Perunaa on saanut 5 kiloa eurolla.
Kurkkuja säilöin kesän lopussa. Herkkukurkuissa olen omavarainen. Kuten myös herneissä, sipuleissa...
Kinkkua ja punaista lihaa meidän jouluun ei kuulukaan.
Oikeastaan meillä menee eniten rahaa mäteihin ja juomiin nyt tällä viikolla. Joululimput, karjalanpiirakat, pasteijoita leivoin jo. Torttuja tehdään, kun tarvii. Piparit ostan töistä.
Jouluhan ei ole mikään uusjuttu ja joka vuosi se tulee. Voihan sitä ajoissa miettiä, jos haluaa. Joulun ei tarvitse olla kulutusjuhla ruuankaan puolesta.
En osaa sanoa paljonko joulun osuus tulee olemaan, kun onhan noita ruokia nautittu jo pitkin syksyä ja joulukuuta. Ei tää mitenkään kuitenkaan hetkauta, että erikseen pitäsi säästellä asiaa varten. Tai voivotella, että onpa kallista.
Paljonko ap. teidän jouluruokiin siis meni ?
Monenko ihmisen ja monenako päivänä teillä syödään jouluruokaa ?
Noin 120 euroa . Melkein puolet tuosta menee lihoin ja kaloihin.
Viineihin parikymppiä, niitä en ruokiin laskenut
En ole laskenut, mutta eiväthän ne varsinaiset ruuat paljon maksa, kun niitä sitten riittääkin useaksi päiväksi. Joulussa ne isoimmat kuluerät tulevatkin kaikesta muusta: herkuista, lahjoista, joulukuusesta, leipomisesta...
Meidän kahden hengen jouluruuat oli noin 100 euroa, just kävin kaupassa. Sisältää juustot, glögin, konvehdit, mädin, kalan, kalkkunarullan ym. mutta tosi sitä syödään sit monta päivää