Miten teidät puettiin vierailulle esim. kymmenvuotiaana?
Minä muistan röyhelöpaidan ja kiltin, sekä hiuksissa letti. Tunnen ahdistusta jopa tätä kirjoittaessani.
Ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisin saanut itse valita hiusteni pituuden tai miten niitä.pidän, ja sama pätee vaatteisiin: en ikinä olisi saanut itse valita kaupasta vaatteita tai määrätä, missä vaatteissa menen vieraisille.
Lähinnä täältä olen sitten lukenut, että muilla ollut erilaista.
Kommentit (7)
Meidän perhe ei vieraillut missään, enkä käynyt lapsena kertaakaan edes ravintolassa syömässä. Ehkä joillain sukulaisilla joskus, eikä sinne laitettu mitään hienoja vaatteita vaan ihan tavalliset vaatteet.
Ei mua kukaan pukenut 10-vuotiaana. Vaatteiden ostovaiheessa tietyt epäsopivksi katsotut vaatteet ei kyllä käynyt.
Ei ollut mitään hienoja vierailuita. Varmaan johonkin juhliin joku valkoinen röyhelöpusero ja hame.
Puin kyllä tuohon ikään jo itse.
Yl. leninki, esim. pienet kaulukset ja pari koristenappia. Isältä saadut helmet, pitsisukkahousut ja mustat lakeerikengät, joissa kukkia.
Nahkahame (ruskea, nepparit, oli kiva) ja joku poolopusero. Valkoiset sukkikset. Vuosi oli 1976.
No ei äiti pukenut, mutta valitsi vaatteet. Yleensä mekko tai hame, johon yhdistettiin jokin siisti paita tai neule. Kesällä oli polvisukat, talvella muuhun vaatetukseen väriltään sopivat sukkikset. Usein vaate oli se, jota oli käytetty joulu- tai keväjuhlassa, mutta oli juhlia joihin koko perheelle hankittiin uudet vaatteet. Äitini oli tarkka ja teki minulle paljon vaatteita itsekin.
Päälle villainen slipoveri joka kutitti kyläpaikassa hetken riehuttuani ihan saakelisti.