Uskallatko kertoa kaikkia asioita lääkärille?
Koska ne tiedot menevät kantaan ja joku voi kyylää niitä tietoja.
Kommentit (40)
Mulla sama. Pari veriarvoa oli jotain +3% koholla; viittaa yleensä alkon suurkulutukseen. Työkkärin täti laittoi kokeisin; oudosti labra kysyi henkkareita, sillä kertaa ne unohtui kotiin (ihan totta!). Jotain 4-5 viikon päästä tulokset - normit. Kerroin töissäolevalle kaverille, hän sanoi, et niiitä/sitä verikoetta ei olisi saanut määrätä muu kuin hoitava lääkäri. Ilmeisesti on ns. sukurasite ja/tai se itäsuomalainen geeniperimä. (hoitava lääkäri oli neurologi, mulla migreeniä).
En kerro. Terveystarkastus taannoin oli pakollinen. Hoidin sen nopeasti valehtelemalla: en juo alkoholia, nukun hyvin, liikun paljon. Verenpaine näytti korkeaa. Ihan sama.
Olen kertonut ihan kaiken ja vielä vähän enemmänkin, että olen saanut tarvittavan hoidon.
Kerron vain olennaisimmat asiat yleisterveyden kannalta tai mistä lie syystä olenkaan päätynyt vastaanotolle. Saisin muuten ainakin syömishäiriödiagnoosin, enkä halua mitään ylimääräistä kantaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kertonut ihan kaiken ja vielä vähän enemmänkin, että olen saanut tarvittavan hoidon.
Sama. Olen liioitetllut asioita päästäkseni psykiatriseen hoitoon. Ei sitä hoitoa muuteen saa. Ihan sama mitä siellä kannassa lukee, kun pääasia, että sain tarvittavaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tiedot menevät johonkin tietokantaan. Lähes kaikissa järjestelmissä ne menevät. Niin outo kysymys. Tietojen katselu on tietoturvarike josta voi olla vakavat seuraukset.
Aikaa sitten tietoni urkittiin erään sairaanhoitajan toimesta ja juoruttiin työyhteisöön. Seurauksena vaihdoin työpaikkaa.
Mitäpä hoitajalle seurasi? Ei mitään. Rupesinko käräjöimään? En tietenkään - miksi ihmeessä olisin halunnut lisää julkisuutta?!
Oli miten oli, vuosikymmenten kokemuksella voin sanoa ettö kunpa olisin kertonut silti enemmän ja aikaisemmin.
Muotoilisin kysymyksen uudestaan: Kannattaako minun kertoa kaikista asioista lääkärille?
Joskus toivotun avun sijaan avoimuudesta koituukin vain mittavia hankaluuksia ja joudut tilanteesta ojasta allikkoon. Eivät kaikki lääkäritkään aina ole hyvän asialla. Arvioi tilannekohtaisesti ja mieti miten sanasi asettelet.
En uskalla, koska ne kaikki kirjoitetaan OmaKantaan ja niitä pääsee sitten pällistelemään vuosikymmenien ajan kaikki henkilöt jotka minua tulevat hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tiedot menevät johonkin tietokantaan. Lähes kaikissa järjestelmissä ne menevät. Niin outo kysymys. Tietojen katselu on tietoturvarike josta voi olla vakavat seuraukset.
Lääkäreitä se ei koske mitenkään. Siellä ne keskenään minustakin kirjoittelee vaikka en ole vuosiin ollut yksikössä hoidossa ja hoitosuhde on lopetettu. Yhdessä yksikössä en ole ollut hoidettavana yli 15 vuoteen ja yhä tuottavat kantaan yksinpuheluja.
Vierailija kirjoitti:
Kerron vain olennaisimmat asiat yleisterveyden kannalta tai mistä lie syystä olenkaan päätynyt vastaanotolle. Saisin muuten ainakin syömishäiriödiagnoosin, enkä halua mitään ylimääräistä kantaan.
Ei välttämättä. Puhuin vuosia sairaanhoitajakäynneillä bulimiastani ja pakonomaisesta oksentamisesta sekä halustani kuolla koska syömishäiriöni teki elämästä sietämättömän. Siellä ei ole sanaakaa niistä. Vain pelkkää liirumlaarumia aivan muista asioista. Minulla ei ole sen vuoksi myöskään diagnoosia syömishäiriöstä.
Uskaltaako sanoa ostavansa herkkuja tarjouksesta isoja määriä ja syö ne? Lääkäri voi kirjoittaa kantaan, ettei potilaalla toimi itsekuri.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos tekee sen ulkomailta käsin hakkeroimalla, työajalla ja esimiehen antamana toimeksiantona. Vaikkapa ison pörssifirman toimitusjohtajan tai vaikutusvaltaisen poliitikon tiedoilla voi olla käyttöä.
Eilen just jossain rikosohjelmassa kohta eläköityvä Helsingin poliisipäällikkö vaati pääsyä myös näihin tietoihin, jotta voitaisiin ennalta estää, etukäteen, häiriökäytös.
Asiakastietosuojalakia jo muutettiinkiin tähän suuntaan.
Huolestuttavaa että valtiolliset toimijat pääsevät käsiksi kaikkeen dataan.
Fyysiset ongelmat voi kertoa kyllä, mutta jos ei ole oikeasti niin masentunut ja itsetuhoinen että tarvitsee osastohoitoa, ei todellakaan kannata sanoa olevansa masentunut. Minulla laitettiin kaikki fyysiset oireet 'masennuksen' piikkiin jonka takia sairastin useampaa (fyysistä) sairautta noin 10 vuotta, hoitamattomana. Yksityisellä piti sitten käydä ja sieltä diagnoosit ja lääkkeet. Kehossa tämän takia paljon ''vikoja'' enkä tiedä tuleeko ne koskaan paranemaan, esim. täysin mahdollista etten voi koskaan saada lapsia.
Kannattaa kertoa terveyteen olennaisesti liittyvät fyysiset asiat. Ei kannata kertoa mitään ylimääristä, sillä lääkäri voi kirjoittaa kaiken ylös ja joskus myöhemmin joku voi takertua epäolennaiseen asiaan.