Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairauslomapäivien jälkeen voi hakea työkyvyttömyyseläkettä, pitääkö

Vierailija
16.12.2023 |

niiden olla yhteen menoon? Vai haittaako jos välissä on vaikka muutama kuukausi työttömyyspvrahalla?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita heti menemään se hakemus jos olet työkyvytön. Käsittelyssä menee ensimmäisellä hakukerralla usein useampi kuukausi. 

Työkyvyttömyyseläkettä ei voi hakea 

ILMAN LÄÄKÄRINLAUSUNTOA.

Lausunnossa on tarkkaan eritelty ja kerrottu sairaus/ sairaudet,

niiden vaikutus työkykyyn, lääkitys, henkilön kunto, yleistila,

ja niin edelleen.

Vierailija
42/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverilta amputoitu jalka, ei saa tk-eläkettä. Vakuutusyhtiö varmaan kuvittelee että uusi jalkaa kasvaa vanhan tilalle.

Ei jalkapuoli ole työkyvytön. Ehkä hän on työkyvytön entiseen työhönsä, mutta voi mennä muihin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain helposti työkyvyttömyyseläkkeen. Olin ensin vuoden sairauslomalla, sitten kahden kuukauden ajan  "töissä" pitämättömien lomien ajan, eli olin lomalla ja sain täyden palkan, sen jälkeen kuntoutustuella vuosi ja heti perään tk-eläke, jolla nyt olen. Mulla oli ikää 60, kun sain kuntoutustuen, joten ikä todellakin painaa näissä päätöksissä. Tosin ei mun miehellä, jolle ei myönnetty kuntoutustukeakaan ennen eläkeikää, vaikka hän oli vähintään yhtä työkyvytön kuin minä.

Vierailija
44/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 vuosi sairaslomaa 2 vuotta kuntoutustukea ja sitten pysyvä eläke,myönteinen päätös tuli viikossa

Vierailija
45/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverilta amputoitu jalka, ei saa tk-eläkettä. Vakuutusyhtiö varmaan kuvittelee että uusi jalkaa kasvaa vanhan tilalle.

Useimpia töitä voi tehdä ilman yhtä koipea.

Ja mietipä paralympialaisia.

Toki, kaikista vammaisista ei kuitenkaan tule urheilijoita, että mietipä itse.

Toiseksi ilman sitä toista koipea hän ei edes pääse asioimaan ilman inva-taksia ja tarvitsee apua joka päivä. Tämä tulee yhteiskunnalle myös kalliiksi. Sen lisäksi voin kertoa että harva työnantaja palkkaa vammaista vaikka kyse olisikin vain yhden koiven puuttumisesta.

No yksijalkaiset useinkin kulkevat itsenäisesti.

Toinen juttu on se, että vammaituneet/sairaat eivät lelpaa työnantajille. Puolisoni ei kelvannut minnekään, ennen kuin alkoi salaamaan epilepsiansa.  Joutuu toki katselemaan paskaduunit joissa ei ole lääkärintarkastiksia.

Vierailija
46/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös päätökset kuntoutustuesta ja tk-eläkkeestä tulivat nopeasti, peräti yksi päivä meni. Ehdin ilmoittautua te- toimistoon ja peruin ilmoituksen seuraavana päivänä, koska kuntoutustukipäätös tuli niin pian 

Vierailija
47/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain helposti työkyvyttömyyseläkkeen. Olin ensin vuoden sairauslomalla, sitten kahden kuukauden ajan  "töissä" pitämättömien lomien ajan, eli olin lomalla ja sain täyden palkan, sen jälkeen kuntoutustuella vuosi ja heti perään tk-eläke, jolla nyt olen. Mulla oli ikää 60, kun sain kuntoutustuen, joten ikä todellakin painaa näissä päätöksissä. Tosin ei mun miehellä, jolle ei myönnetty kuntoutustukeakaan ennen eläkeikää, vaikka hän oli vähintään yhtä työkyvytön kuin minä.

Onko paljon aikaa eläkepäätöksestäsi?

Sukulaiseni, 60v on käytännössä työkyvytön nivelrikon vuoksi, ei pääse eläkkeelle.

Pyörittelevät varmaan erilaisilla tuilla vanhuuseläkkeeseen asti.

Vierailija
48/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somaattisten sairauksien takia ei yleensä eläkkeelle joudu/pääse vaan pitää olla mielenterveyden ongelmia niinkuin Aimon videossa neuvotaan.

Tyhmä töitä tekee hullu pääsee vähemmällä 😊 Hullu saa olla muttei kannata olla tyhmä 😊😊

Vierailija
49/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni, 60v on käytännössä työkyvytön nivelrikon vuoksi, ei pääse eläkkeelle.

Meinaan on kiristyneet eläkkeellepääsyn kriteerit.

Vuosia sitten selkävaivojen takia eläkkeelle jäänyt tuttavani eläkepäivien ratoksi purjehtii ja pyöräilee ja touhuilee muuten kaikenlaista. Ei takuulla olisi työkyvytön nykykriteereillä.

Vierailija
50/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vuoden tk-eläkkeellä eli yhteensä kaksi vuotta kuntoutustuki mukaan lukien. Lääkärien lausunnot olivat loistavat. Paljon on niistä kiinni ja myös siitä, miten hyvin itse osaa kertoa sairauden vaikutuksesta oman työn tekemiseen.

Vierailija
51/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somaattisten sairauksien takia ei yleensä eläkkeelle joudu/pääse vaan pitää olla mielenterveyden ongelmia niinkuin Aimon videossa neuvotaan.

Tyhmä töitä tekee hullu pääsee vähemmällä 😊 Hullu saa olla muttei kannata olla tyhmä 😊😊

Ei tarvi olla mt-ongelmia. Mulle työterveyslääkäri teetti varulta masennustestin, kun eläkettä haettiin. Hän totesi, että ei sulle kyllä masennusta mitenkään saa. Ihan vain yhdellä someettisella sairaudelle irtosi eläke.

Vierailija
52/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa työkyvyttömyys eläkkeeseen riittää 2/5 jäljellä oleva työkyky ja täyteen eläkkeeseen 3/5 jäljellä oleva työkyky joten ei tarvitse olla 100% työkyvytön,työkyvyn arviointi onkin sitten hankalampi juttu ja se on hoitavan lääkärien ja vakuutuslääkärien arvioitavissa tosin oma mielipide ja tunne on se ratkaiseva.

Vierailija
53/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se välttämättä työkyvyttömäksi tee. Tiedän yhden lääkärin, jolta puuttuu jalka ja niin vaan porskuttaa. 

Tietenkin. Miksiihminen olisi jalan amputoimisen takia työkyvytön, vaikkapa lääkäriksi.

Ja vakuutuslääkäriksi pääsee, vaikka ei olisi aivojakaan. Jotenkin vaan maagisesti tietää potilaan tilanteen tätä näkemättä.

Vierailija
54/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsin MS-taudin takia eläkkeelle, ja sekin lasketaan somaattiseksi sairaudeksi.

Vierailija
55/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkkeelle ei niin vaan siirrytä sairaspäivärahan jälkeen. Ensin tutkitaan kuntoutuksen mahdollisuudet ja/tai osa-aikaeläke. 

Vierailija
56/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa työttömyyspäivärahaa ennen kuin olet hakenut työkyvyttömyyseläkettä.

En tiedä miksi tätä faktaa on alapeukutettu hullun lailla!

"Jos sairausloma on niin pitkä, että oikeutesi Kelan maksamiin 300 sairauspäivärahapäivään päättyy, sinun on mahdollista saada työttömyyspäivärahaa, vaikka et ole lääkärintodistuksen mukaan työkykyinen. Edellytys on, että työkyvyttömyyseläkehakemuksesi on vireillä tai hylätty."

https://yrittajakassa.fi/jaitko-tyottomaksi/paivarahan-aikana/mita-jos-…

Vierailija
57/58 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee jos on oikeasti työkyvyttömyyseläke kunnosa.

Nämä jotka valittaa että ei päästetä eläkkeelle ja pompotetaan kuntoutustuella ja työkokeilussa on niitä jotka ei oikeasti ole työkyvyttömiä.

Niin mullekki sanottiin että mun sairaudella ei pääse eläkkeelle, mutta kyllä työterveyslääkäri näki heti missä mennään ja sitte kierrettiin spesialistit, magneettikuvaukset, fysioterapeutti... Ja kaikilta samankaltaiset lausunnot. Ei tarvinnu ku yks eläkehakemus ja ens vuonna siirryn suoraan sairaspäivärahalta työkyvyttömyyseläkkeelle, ja vanhuuseläkkeelle on muuten matkaa yli 20 vuotta.

Ilmanen pikku vinkki vielä, hakemukseen ei sitte kannata valittaa kipua, se ei nimittäin kerro mitään. Laittakaa hakemukseen konkreettisia esimerkkejä miten sairaus/vamma on muuttanu elämää. 

Vierailija
58/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea jo pienillä sairauksilla eläkettä koska hautuumaat ovat täynnä työn sankareita, eikä miljoonan vuoden päästä kukaan muista/tiedä että hait eläkkeelle jos häpeänä sitä pidät 😊