Sairauslomapäivien jälkeen voi hakea työkyvyttömyyseläkettä, pitääkö
niiden olla yhteen menoon? Vai haittaako jos välissä on vaikka muutama kuukausi työttömyyspvrahalla?
Kommentit (58)
Jos kärsin unettomuudesta. En vaan saa nukuttua. Siksi olen päivät pää sumussa. Pääsenkö eläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasloma on pidettävä yhtä jaksoisesti ei saa olla välipäiviä, muistaakseni kela vaatii 250-300 saikkua joilloin arvioivat työkyvyttömyys eläkkeellisi pääsyn. Nuo päivät voit tarkastaa kelan sivuilta (työkyvyttömyyseläke)
Vuosi saikkua, seuraava vuosi kuntoutuksella joka on saman verran kuin takuueläke, sitten katsellaan meneekö töihin vai miten jatkuu. Siskollani oli aivoverenvuoto ja muutakin vaivaa, näin se on mennyt.
Kuntoutustuen määrä riippuu aiempien vuosien ansiotuloista
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppo päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Itsellä meni yli 5 vuotta ja taustalla työtapaturma ja työkokeilu 3 kertaa ja uudelleen kouluttautuminen onnistumatta vamman ja kipujen vuoksi. Lopulta työeläkeyhtiö myönsi työkyvyttömyyseläkkeen kuntoutusrahan jälkeen jota maksettiin muistaakseni 2 vuotta. Nyt työnantajan vakuutusyhtiö myöntänyt työkyvyttömyyseläkkeen toistaiseksi.
No ei ole todellakaan. Itselläni meni työkyvyttömyyseläkkeen myöntämiseen 11 vuotta ensimmäisestä asiaan liittyvästä lääkärin käynnistäni. Tosin esitin vain sairasta, mutta silti.
Voinko jo alaikäisenä hakea työkyvyttömyys (haluttomuus) kyvyttömyys (haluttomuus) kyvyttömyys eläkettä tosiaan?
Vierailija kirjoitti:
Kaverilta amputoitu jalka, ei saa tk-eläkettä. Vakuutusyhtiö varmaan kuvittelee että uusi jalkaa kasvaa vanhan tilalle.
No ei se välttämättä työkyvyttömäksi tee. Tiedän yhden lääkärin, jolta puuttuu jalka ja niin vaan porskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverilta amputoitu jalka, ei saa tk-eläkettä. Vakuutusyhtiö varmaan kuvittelee että uusi jalkaa kasvaa vanhan tilalle.
No ei se välttämättä työkyvyttömäksi tee. Tiedän yhden lääkärin, jolta puuttuu jalka ja niin vaan porskuttaa.
Tietenkin. Miksiihminen olisi jalan amputoimisen takia työkyvytön, vaikkapa lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimpia töitä voi tehdä ilman yhtä koipea.
Ja mietipä paralympialaisia.
Toki, kaikista vammaisista ei kuitenkaan tule urheilijoita, että mietipä itse.
Toiseksi ilman sitä toista koipea hän ei edes pääse asioimaan ilman inva-taksia ja tarvitsee apua joka päivä. Tämä tulee yhteiskunnalle myös kalliiksi. Sen lisäksi voin kertoa että harva työnantaja palkkaa vammaista vaikka kyse olisikin vain yhden koiven puuttumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasloman pitää olla katkeamaton 365 päivää ja sama sairaus. Välissä ei saa olla työtä tai muuta joka katkaisee sairasloman.
Riittääkö sairausloma vai pitääkö olla saanut tuon ajan myös sairauspäivärahaa?
Sairaslomalla ollaan sairauspäivärahalla, työnantajan ei pidä kuukausi tolkulla maksaa palkkaa.
En ole työelämässä. Viimeksi kun olin 8 kk sairauslomalla, sain sairauspäivärahaa 2 kk.
Tiedän, että työkyvyttömän työttömän on lähes mahdotonta päästä eläkkeelle, mutta haluaisin tietää, mikä se polku eläkkeelle ylipäätään on/olisi.
Jos olet jo lähellä eläkeikää, pääset työkyvyttömyys eläkkeelle helpommin. Esim. syöpä, kuntoutus, työkokeilu. 5v alimpaan eläkeikään. Voi päästä, mikäli työkokeilu ei onnistu. Tiedän tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Eivät sitä katso vaan sitä, että jäljelle jää esim toimistotyöt. Ei todellakaan pääse jonku jalkavaivan takia eläkkeelle. Itse teloin käteni käyttökelvottomaksi eikä tipu eläkettä vaan yritetään löytää työ missä ei käsiä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Voinko jo alaikäisenä hakea työkyvyttömyys (haluttomuus) kyvyttömyys (haluttomuus) kyvyttömyys eläkettä tosiaan?
16-v. eteenpäin. Esimerkiksi vaikeavammaisille myönnetään eläke tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasloman pitää olla katkeamaton 365 päivää ja sama sairaus. Välissä ei saa olla työtä tai muuta joka katkaisee sairasloman.
Riittääkö sairausloma vai pitääkö olla saanut tuon ajan myös sairauspäivärahaa?
Sairaslomalla ollaan sairauspäivärahalla, työnantajan ei pidä kuukausi tolkulla maksaa palkkaa.
En ole työelämässä. Viimeksi kun olin 8 kk sairauslomalla, sain sairauspäivärahaa 2 kk.
Tiedän, että työkyvyttömän työttömän on lähes mahdotonta päästä eläkkeelle, mutta haluaisin tietää, mikä se polku eläkkeelle ylipäätään on/olisi.
Jos olet jo lähellä eläkeikää, pääset työkyvyttöm
Kiitos vastauksesta. :) Olen vasta 55, joten eläkeikään on vielä matkaa. Neljä sairautta, jotka kaikki heikentävät omalta osaltaan työkykyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä työkyvyttömyyseläkettä haeta omin päin, vaan lääkäri laittaa kattavan B- lausunnon kaikkine liitteineen.
Ennen työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä ollaan yleensä vuosia kuntoutustuella. Kuntoutustuki vaatii myös B- lausunnon. Ensimmäisessä hakemuksessa tulee potilas myös täyttää hakemuksen, B lausunnon lisäksi.
Nykyään on tosi vaikeata päästä tk eläkkeelle. Valitettavasti.
Smugut tosin pääse ihan muitta mutkitta heti täysi-ikäistyttyään.
Vierailija kirjoitti:
Se on 300 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Jos kärsin unettomuudesta. En vaan saa nukuttua. Siksi olen päivät pää sumussa. Pääsenkö eläkkeelle?
Et.
Vierailija
Toki, kaikista vammaisista ei kuitenkaan tule urheilijoita, että mietipä itse.
Toiseksi ilman sitä toista koipea hän ei edes pääse asioimaan ilman inva-taksia ja tarvitsee apua joka päivä. Tämä tulee yhteiskunnalle myös kalliiksi. Sen lisäksi voin kertoa että harva työnantaja palkkaa vammaista vaikka kyse olisikin vain yhden koiven puuttumisesta.
Mitvit ei pääse asioimaan... Mun mies pelaa koripalloa ilman toista koipea, kas kun on proteesit keksitty! Tosi alentuvaa tuollainen kommentointi "tarvitsee apua joka päivä"!
Pääsee kyllä vieläkin masennuksesta mutta kivikkoinen tie ja aikaa menee vuosia.
Voisin pistää pystyyn 1-900 how to get pension numeron miten pääsee jos halukkaita on?
Useimpia töitä voi tehdä ilman yhtä koipea.
Ja mietipä paralympialaisia.