Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinillä on kyllä niin maltilliset joululahjatoiveet

Vierailija
14.12.2023 |

Frisbee mystery box, huppari ja suklaata.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö listan lopussa pyytänyt edes rahaa?

Vierailija
2/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eivät toivoneet mitään, kun kaikkea kuulemma jo on...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huppari jotain design-merkkiä ja hinta 200+?

Vierailija
4/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös ollut lapsuusvuosien jälkeen lyhyt lista, pari kolme haluamaansa kohtuuhintaista tuotetta, mutta lisäksi aina viimeisenä "rahaa". Toimitan tuon toiveen yleensä aina isovanhemmille, heidän ei tarvitse mennä kauppoihin ihmettelemään, kun haluavat kuitenkin jotain antaa.

Vierailija
5/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö listan lopussa pyytänyt edes rahaa?

Ei.

Vierailija
6/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huppari jotain design-merkkiä ja hinta 200+?

Ei, kun vaan noin 50 euroa.

Vierailija
7/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi ei toivo mitään (en tarvitse enkä halua mitään), yksi haluaisi lahjoja, muttei tiedä mitä (koska mulla on jo kaikki), yksi toivoi painopeittoa (olen jo hankinut) ja yksi toivoi huppareita ja mallia (koottava). Rahaakaan eivät noin niinkuin periaatteessa tarvitse/halua, mutta isovanhemmille se on ihan jees vinkki. Muuten olen sanonut kummeille jne. että jos pitkähihaisia t-paitoja, huppareita, pitkiä kalsareita, sukkia jne hankkisivat, minä sitten laitan pakettiin jotain "kivaa" kuten sen yhden teinin painopeiton.

Mut olisi edes yksi selkeä toive, niin olisi helpompaa.

Koska minä tykkään antaa lahjoja.

Vierailija
8/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vinkkinä kaikille vanhemmille: jos lapsi toivoo jotain tiettyä, esim hupparia merkiltä x, tai merenneitobarbieta tms. Niin vaikka tämä toive olisikin hintava, mutta ei kuitenkaan niin hintava ettette pystyisi sitä hankkimaan, niin hankkikaa juuri se tietty mitä on toivottu eikä muuta. Oma äitini ei ikinä toteuttanut toiveitani, juurikin sillä perusteella että toive oli muka liian kallis, mutta sitten hän antoi monta halpaa lahjaa joita en ollut toivonut, ja näitten halpojen lahjojen yhteissumma oli kuitenkin sama mitä sen yhden muka liian kalliin lahjan hinta olisi ollut. Olen ehkä pikkumainen mutta kyllä edelleen vähän harmittaa kun ei koskaan saanut sitä mitä toivoi.

Eli mieluummin 1 toivottu lahja kuin monta ei-toivottua lahjaa.

T: nyt jo aikuinen tytär

Vierailija
9/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mun teini halusi pleikkari vitosen ja telkkarin omaan huoneeseen. Onko nyt kasvatus epäonnistunut, kun lapsella on kalliit lahjatoiveet, vai mikä oli tään aloituksen pointti? 

Vierailija
10/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vinkkinä kaikille vanhemmille: jos lapsi toivoo jotain tiettyä, esim hupparia merkiltä x, tai merenneitobarbieta tms. Niin vaikka tämä toive olisikin hintava, mutta ei kuitenkaan niin hintava ettette pystyisi sitä hankkimaan, niin hankkikaa juuri se tietty mitä on toivottu eikä muuta. Oma äitini ei ikinä toteuttanut toiveitani, juurikin sillä perusteella että toive oli muka liian kallis, mutta sitten hän antoi monta halpaa lahjaa joita en ollut toivonut, ja näitten halpojen lahjojen yhteissumma oli kuitenkin sama mitä sen yhden muka liian kalliin lahjan hinta olisi ollut. Olen ehkä pikkumainen mutta kyllä edelleen vähän harmittaa kun ei koskaan saanut sitä mitä toivoi.

Eli mieluummin 1 toivottu lahja kuin monta ei-toivottua lahjaa.

T: nyt jo aikuinen tytär

Juurikin näin. Tai sitten voi sanoa esim. kummeille ja isovanhemmille sekä mahdollisille omille (ja puolison) sisaruksille että ostavat vaikka tasan jonkun kalliimman lahjan. Meillä lapsilla oli hyvin lyhyt toivelista aikoinaan, mutta yksi joulu poika toivoi vain yhtä lahjaa joka oli hieman hintavampi. Ostettiin se yhdessä siskon porukan ja omien vanhempieni kanssa. Kuulemma nyt päälle kolmekymppisenä muistaa vieläkin sen tunteen kun sai toivomansa, ja lahja on tallella edelleen  :)

Vierailija
11/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun teinilläni ei ole mitään lahjatoiveita... ikinä... ja muutenkin yhteiselo sujuu aina täysin ongelmitta. T: ikivela

Vierailija
12/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuori toivoi puhelinta, mutta perui sitten toiveen. Sanoi, että haluaa sen sitten kun oikeasti tarvii uuden. Muut toiveet on alle 100 euron juttuja. Viime vuonna toivoi tosin 700€ kitaran ja saikin.

Lahjatoiveet on kyllä aina olleet kohtuullisia kaikilla lapsillani. Tuo kitara on kyllä kallein mitä on toivottu. 

Vierailija
13/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/lapsi-maksaa-130-000-euro…

8. Meidän on lakattava ajattelemasta, että lapsi on sijoitusprojekti

Meidän kaikkien on lakattava ajattelemasta, että lapsi on sijoitusprojekti, joka tarvitsee tonnin vaunut, designvaatteita, Thaimaan lomia ja pleikkarin. Että lapsuus on kiihtyvää kilpavarustelua, jossa on pakko olla mukana, ettei joudu kiusatuksi.

Ainoa varustelu, jota lapsi tarvitsee, on itsetunto. Ja sitä varustetaan viettämällä lapsen kanssa aikaa, kysymällä, kuuntelemalla, hellimällä, arvostamalla, välillä kieltämällä.

Vierailija
14/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://kaksplus.fi/perhe-elama/tyo-ja-raha/mita-lapsi-maksaa/

Ruotsalaispankki arvioi, mitä lapsi maksaa vuodessa

Luvut on muunnettu euroiksi ja pyöristetty sadan euron tarkkuudella.

0vuotias: 13 000 e

1-vuotias: 7300 e

2-vuotias: 7300 e

3-vuotias: 6900 e

4-vuotias: 7000 e

5-vuotias: 7000 e

6-vuotias: 6800 e

7-vuotias: 7700 e

8-vuotias: 7700 e

9-vuotias: 7800 e

10-vuotias: 8000 e

11-vuotias: 7300 e

12-vuotias: 7600 e

13-vuotias: 7600 e

14-vuotias: 7900 e

15-vuotias: 8600 e

16-vuotias: 9400 e

17-vuotias: 9500 e

18-vuotias: 9600 e

YHTEENSÄ: 154 000 e

Lähde: Swedbank

Tämän lisäksi jatkuva epäterve nokittelu (kuten tässäkin ketjussa)/kilpalaulanta muiden supersankarisikiäjien kanssa. 

Vierailija
15/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi ei toivo mitään (en tarvitse enkä halua mitään), yksi haluaisi lahjoja, muttei tiedä mitä (koska mulla on jo kaikki), yksi toivoi painopeittoa (olen jo hankinut) ja yksi toivoi huppareita ja mallia (koottava). Rahaakaan eivät noin niinkuin periaatteessa tarvitse/halua, mutta isovanhemmille se on ihan jees vinkki. Muuten olen sanonut kummeille jne. että jos pitkähihaisia t-paitoja, huppareita, pitkiä kalsareita, sukkia jne hankkisivat, minä sitten laitan pakettiin jotain "kivaa" kuten sen yhden teinin painopeiton.

Mut olisi edes yksi selkeä toive, niin olisi helpompaa.

Koska minä tykkään antaa lahjoja.

Minä minä minä haluan, muista viis ja kohteista viis haluavatko mitään minäminäminävanhemman mieliksi.

Loistava esimerkki jälleen omin sanoin minkälainen aines lisääntyy ja miksi (koska minäminäminä haluan).

Vierailija
16/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaikkien on lakattava ajattelemasta, että lapsi on sijoitusprojekti, joka tarvitsee tonnin vaunut, designvaatteita, Thaimaan lomia ja pleikkarin. Että lapsuus on kiihtyvää kilpavarustelua, jossa on pakko olla mukana, ettei joudu kiusatuksi.

Ainoa varustelu, jota lapsi tarvitsee, on itsetunto. Ja sitä varustetaan viettämällä lapsen kanssa aikaa, kysymällä, kuuntelemalla, hellimällä, arvostamalla, välillä kieltämällä.

Lapsi ei tarvitse pleikkaria, mutta jos lapsi sellaisen haluaa ja se on mahdollista ostaa, miksi jättää pleikkari hankkimatta?

Vierailija
17/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mun teini halusi pleikkari vitosen ja telkkarin omaan huoneeseen. Onko nyt kasvatus epäonnistunut, kun lapsella on kalliit lahjatoiveet, vai mikä oli tään aloituksen pointti? 

Lapsesi uskaltaa siis unelmoida ja toivoa, se on hyvä asia. Minusta on suorastaan pelottavaa, että on sukupolvi lapsia, jotka eivät edes jouluna halua muka mitään.

Vierailija
18/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei tarvitse pleikkaria, mutta jos lapsi sellaisen haluaa ja se on mahdollista ostaa, miksi jättää pleikkari hankkimatta?

Hanki toki vaikka vaaleanpunainen yksisarvinen kun kerran kilpavarustellaan ja suoritetaan.

Ei tarvitse ihmetellä yleistä tyhjyyttä/tyhjyydentunnetta, mt-ongelmia ja laskevia Pisa -tuloksia.

Vierailija
19/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä joskus lykätty jonkun tavaran hankintaa jopa alennusmyynteihin asti, siis oikeasti voidaan kutsua lahjaksi vaikka jotain vaatetta, joka muutenkin olisi pitänyt ostaa.

Pöytäpelejä on hyllyssä monia ja niitä pelataan jouluisin sukulaisten kanssa. Hauskaa, miten mummot ja nuoretkin viihtyvät niiden parissa.

Vierailija
20/44 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi uskaltaa siis unelmoida ja toivoa, se on hyvä asia. Minusta on suorastaan pelottavaa, että on sukupolvi lapsia, jotka eivät edes jouluna halua muka mitään.

Entä sitten ne toteutumattomat unelmat ja kyvyttömyys käsitellä pettymyksiä? Lisää unelmahöttöä vaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän