Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloinen perheellinen, mitä lapsesi saavat joululahjaksi?

Vierailija
13.12.2023 |

Joulupuu-toiveiden herättämän keskustelun innoittamana: mitä lapset tai nuoret toivovat ja saavat lahjaksi keskituloisilta vanhemmiltaan?

Meillä vanhin ei toivo mitään. Jotain kuitenkin saa, kun keksimme. Toinen toivoo sähköhammasharjan. Kolmas kysyi, mikä on lahjan hintaraja, ja voisiko toivoa uutta työtuolia/kirjoituspöydäntuolia. Neljäs toivoo lautapeliä, jota olisi mukava yhdessä jouluna pelata.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vähän vajaa 2-vuotias saa Duplo roska-auton ja sen oheistilpehööriä - second hand.

Nostureita ja kuormureita sisältävä kirjan ja Muumi kirjan - second hand. 

Kaksi puista 5 palan palapeliä - second hand.

Black Fridaystä ostin ison Brion junasetin 122 eurolla, mutta saa sen joskus myöhemmin, ehkä jopa ensi vuoden jouluna. 

En näe mitään syytä hukuttaa taaperoa roinaan, joka ei oikein edes tajua joulun konseptia. Ihan riittävästi on jo rojua, vaikka maltillisesti tavaraa pyritään hankkimaan.

Vierailija
22/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-3 toivetta riippuen hinnasta. Hyvin kohtuullisia ovat olleet, esim. viltti, kosmetiikkaa. Lisäksi suklaata ja kirjat, jotka hankitaan kirppikseltä. Eivät saa muualta lahjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei silleen ole paineita joululahjoista, kun isompia hankintoja tehdään tarpeen mukaan pitkin vuotta. Toinen lapsista sai koneeseen osia noin 400 eurolla syyskuussa ja toiselle ostettiin vähän kalliimpi Chromebook kesäloman alussa. Mutta jos ei näin tehtäisi, niin varmaan sitten tuommoiset ostettaisiin lahjaksi jouluna. Mun lapsilla ei siis ole mitään syytä pyytää kalliita lahjoja, kun he saavat haluamiaan (kalliita) asioita muutenkin.

Viime jouluna tosin ostin noin 350 euron lahjan toiselle lapselle. Toinen sai halvemman, koska hänelle ostin Pleikka 5:n lokakuussa, kun hänellä oli silloin synttärit.

Vierailija
24/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelle dopen-laskettelutakki, joka oli kalliimpi 180€ ja siksi lahjana, mutta menee toivottavasti useamman vuoden. Lisäksi pyjama, hiusöljyä ja tuoksu.

Pojalle on kirjoja, huppari, housuja, squismallow pehmo.

Molemmat saavat lahjoja myös kummeilta ja isovanhemmilta. 

Pojalla oli toiveena ps5, mutta ymmärsi kun kerrottiin että se on liian kallis kun ei ole sille oikeasti tarvetta. Pystyy pelaamaan hyvin nelosellakin vielä.

Rahaa säästemään perheen yhteiseen laskettelulomaan.

Vierailija
25/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä jouluna nuorin toivoi peliä pleikalle ja teineiltä ei ole vielä tullut toiveita. Meillä lahjotaan lapsia noin 200 eurolla per tyyppi riippuen vähän toiveista. Kohtuulliset yleensä toteutetaan. 

Viime vuonna tosin höyrähdettiin ostamaan lisäksi PS5 vanhimmalle, joilloin nuorin sai vanhan nelosen huoneeseensa. 

Vierailija
26/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloiset vanhemmat luultavasti ostavat lapsilleen tavaroita myös muuten kuin jouluna? Köyhän perheen lapsi ei luultavasti saa puhelinta, merkkivaatteita tai läppäriä missään vaiheessa vuotta. Totta kai hän voi ja saa toivoa sellaisia edes jouluna.

Minä olen ostanut mm. laadukkaan suoristusraudan ja sen mukaan hiustenhoitotuotteita joulupuunkeräykseen. Mulle tuli hyvä mieli, kun ajattelin, että se 16-vuotias nyt pääsee laittamaan tukkaansa kunnon raudalla, eikä ihan heti tarvitse ostaa lämpösuojaa ja hoitoainetta.  Mä tienaan vuodessa vähän yli 40 000 euroa, joten vaikka mä ostaisin 400 euron lahjankin, niin se olisi vain 1 prosentti mun tuloista. Se on arvovalinta, että millaiseen hyväntekeväisyyteen haluaa rahojaan laittaa. Minulle on nämä joulupuukeräykset oikeastaan ainoa hyväntekeväisyyden laji johon osallistun.

Entisenä köyhänä voin vain todeta, että keskiluokka se vasta ahnetta on, kun heidän juttujaan kuuntelee.

Vierailija
27/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v ja 21v eivät toivo mitään muuta kuin hyvää ruokaa joulupöytään. Kumpikin tienaa ja sijoittaa, joten eivät tarvitse mitään krääsää. Olen ostanut heille elämyslahjan

8v pikkunapero taas on toivonut näitä tavallisia: drone, legoja, Nintendo Switch-peliä, lautapelejä ym ja niitä myös saa. 

Vierailija
28/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saanut toivoa mitään. Ja aina samat lahjat: mummilta villasukat, äidiltä yöpaita ja isältä suklaarasia. Eikö vaatteet kuuluisi tulla ns talon puolesta eikä kääriä joululahjapakettiin?

Vierailija
29/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on uuden puhelimen tai kannettavan tai polkupyörän tarve, niin sellaisen voi saada lahjaksi. Muutoin hyvin maltillisesti lahjoja, esim. maalaustarvikkeita, huppari.

Vierailija
30/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v on toivonut airpodeja eikä muuta joten ne saa. Lisäksi jotain ihonhoitojuttuja ja ehkä meikkejä. 

19v saa pari hupparia ja rahaa (ehkä 200€). Ei ole toivonut oikein mitään mutta toivoi pehmeitä paketteja joten nuo hupparit on hyvät. 

Vierailija
31/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloiset vanhemmat luultavasti ostavat lapsilleen tavaroita myös muuten kuin jouluna? Köyhän perheen lapsi ei luultavasti saa puhelinta, merkkivaatteita tai läppäriä missään vaiheessa vuotta. Totta kai hän voi ja saa toivoa sellaisia edes jouluna.

Minä olen ostanut mm. laadukkaan suoristusraudan ja sen mukaan hiustenhoitotuotteita joulupuunkeräykseen. Mulle tuli hyvä mieli, kun ajattelin, että se 16-vuotias nyt pääsee laittamaan tukkaansa kunnon raudalla, eikä ihan heti tarvitse ostaa lämpösuojaa ja hoitoainetta.  Mä tienaan vuodessa vähän yli 40 000 euroa, joten vaikka mä ostaisin 400 euron lahjankin, niin se olisi vain 1 prosentti mun tuloista. Se on arvovalinta, että millaiseen hyväntekeväisyyteen haluaa rahojaan laittaa. Minulle on nämä joulupuukeräykset oikeastaan ainoa hyväntekeväisyyden laji johon osallistun.

Entisenä köyhänä voin vain todeta, että keskiluokka se vasta ahnetta on, kun heidän juttujaan kuuntelee

Puhelin on turvakapistus, joka lapsella on oltava, että vanhempi saa hänet kiinni. Ei se ole varsinainen lahja.

Vierailija
32/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v saa kauko-ohjattavan dronen , jota on toivonut. Lisäksi pari pehmeää paketttia ja kosmetiikkaa.

10v toivoi vain piparkakkutaloa ja Stigan liukuria. Saa myös uudet pelikuulokkeet, pari pehmeää pakettia ja lautapelin.

Meillä lahjoja ei muualta juuri tule. Sovittiin sukulaisperheen kanssa, ettei isoille lapsille enää osteta lahjoja kun kaikkea kaikilla jo on. Tärkeämpää on yhdessä oleminen. Lapset samaa mieltä, toki he saavat perustarpeita pitkin vuotta.

Vierailija
33/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan miehen kanssa

pyjama ja sukat 

karkkia

joku toivelelu Max 50 euroa 

kummitäti ostaa kivan kirjan 

siskoni ehkä suomalaisen 20-25 euron lahjakortin  

Vierailija
34/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi toivoi kaikkea mahdollista. Saa uudet Niken tennarit, uuden hupparin ja pelihiiren sekä ison hiirimaton. Toinen taas toivoi vain yhtä. Aitoja UGG:n kenkiä ja saa ne. Nuoremman lahjoihin meni ehkä 300 Euroa ja vanhemman reilut 200.

Vierailija
35/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 euron lahjakortit per nenä sekä jonkun lahjan lisäksi harrastuksiin liittyen, nämä pn olleet 40-50 euron arvoisia. Nettotulot yhteensä meillä n. 5000/kk. Ei velkaa. 

Vierailija
36/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pienet squishmallowt

-topmodeleja

-värikyniä

-harry potter minis-hahmot.

Lapset 7 ja 9. Aika villejä toiveita oli myös (esim ne fingerlingsit). Muotilahjat ovat aika kalliita, niin emme niitä viitsi ostella. Lisäksi osa toiveista on sellaisia, ettei niihin kumminkaan kukaan enää joulun jälkeen koske, niin turha ostaa nurkkiin pölyttymään.

Vierailija
37/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 ja 12v saavat vaatteita, legoja, lautapelin ja palapelin sekä toinen pari pokemon-lelua, toinen fanittamansa bändin fanituotteen. 

Vierailija
38/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineille kirjoja ja ehkä rahaa.

Vierailija
39/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilta saavat:

Tyttö 13-v bändihupparin, paidan, tuoksun, taiteilijatarvikkeita maalausharrastukseen.

Poika 14-v hupparin, tuoksun, muistia tietokoneeseen

Eivät toivoneet mitään erikoista ja ei tosiaan ole eivätkä vingu uusimpia ja kalleimpia puhelimia tai yleensäkään mitään. 

Vierailija
40/72 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei silleen ole paineita joululahjoista, kun isompia hankintoja tehdään tarpeen mukaan pitkin vuotta. Toinen lapsista sai koneeseen osia noin 400 eurolla syyskuussa ja toiselle ostettiin vähän kalliimpi Chromebook kesäloman alussa. Mutta jos ei näin tehtäisi, niin varmaan sitten tuommoiset ostettaisiin lahjaksi jouluna. Mun lapsilla ei siis ole mitään syytä pyytää kalliita lahjoja, kun he saavat haluamiaan (kalliita) asioita muutenkin.

Viime jouluna tosin ostin noin 350 euron lahjan toiselle lapselle. Toinen sai halvemman, koska hänelle ostin Pleikka 5:n lokakuussa, kun hänellä oli silloin synttärit.

Meillä toimii homma samalla tavalla. Mielestäni on jopa parempi opettaa, että lahjat ovat edullisia. Kalliit asiat voi saada ihan muuten vain. Jos lapsi tottuu saamaan lahjaksi aina kalliita asioita, hän ei olekaan enää tyytyväinen, jos jonain vuonna lahjat ovatkin huomattavasti halvempia. Saavutetuista eduista on vaikea luopua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme