Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin joulujuhlassa ei saa laulaa kristillisiä virsiä - onko tällaista oikeasti nykyään?

Vierailija
12.12.2023 |

Osallistuimme päiväkodin joulujuhlaan keskikokoisessa kaupungissa. Lähes kaikki lapset ovat Väinöjä ja Aadoja eli ei ole kyse mistään Itä-Helsingistä. Itse ollaan ihan perus ev.lut, kuulutaan kirkkoon ja käydään kirkossa joskus ja jouluna. Silti ollaan tykätty perinteisistä joululauluista ja niiden opettamisesta lapsille. Aika iso osa perinteisistä joululauluista sisältää jotain uskonnollista juttua seimestä, Jeesuksesta tms. Harva kai noita millään syvällä uskonnollisella paatoksella kuuntelee, vaan ovat mukavia perinteitä.

Päiväkodin joulujuhlassa laulettiin joululauluja, mutta olivat luokkaa Tip tap eli mitään kristillistä ei saanut olla. Lopuksi laulettiin joulupuu on rakennettu ja olin ilahtunut, että vihdoin jotain tällaistakin tonttulaulujen lisäksi. Arvata saattaa, että laulusta jätettiin laulamatta kaikki Jeesukseen viittaavat säkeistöt eli laulettiin vain 2 ensimmäistä säkeistöä ja jätettiin laulu kesken. Mitään enkeliaiheistakaan ei tietenkään ollut.

Onko meno oikeasti mennyt tällaiseksi, että edes kristillisiä joululauluja ei saa laulaa? Sen ymmärrän, että ei ole mitään joulukuvaelmia tai kirkkoja tms, mutta ihan oikeasti onko Jeesukseen liittyvät joululaulutkin nykyään kielletty? Surettaa, kun monista perinteistä luovutaan pienen porukan vastustuksen vuoksi. 

Kommentit (725)

Vierailija
521/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sittenkin parempi, että valtion toiminta olisi neutraalia?

Niin tämä. Vaan kristittyjen lähetyskäsky ajaa kaiken järjen ja moraalin ohitse. Melkein toivon että 20 vuoden päästä saavat itse maistaa omaa lääkettään kun eivät ajoissa tajunneet erottaa uskontoa valtiosta henkilöiden yksityisasiaksi.

Vierailija
522/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kaikki paremmin. Kun tällaista ei tarvinnut edes kyseenalaistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kommentti kertoo kaiken mahdollisen kristityistä. On niin kiva kun ei tarvitse itse ajatella tai kyseenalaistaa mitään. Menee vain auktoriteettien perässä lampaana. Vielä kivempaa on kun ei tarvitse nähdä itse sen verran vaivaa että raahaisi sen hanurinsa kirkkoon tai mukulansa pyhäkouluun, vaan se uskonto syötetään koulun taholta niin lapselle kuin äidin hanurillekin.

Vierailija
524/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin uskonnoilla/kirkolla ei olisi tarpeeksi erityisoikeuksia jo muutenkin. Jos minä esim luukuttaisin musiikkia keskustassa yhtä kovaa kuin kirkon kellot soi niin poliisi tulis varmaan aika äkkiä lopettamaa homman, mutta kun ei, näillä toisilla kavereilla on näkymätön mielikuvitusystävä...

Vierailija
525/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilaisuus on rikkaus! Toisinajattelijoiden vanhemmat pitävät kovaa meteliä siitä, että heidän suveitsemattomuuttaan on toisten pakko suvaita. Apulaisoikeuskanslerikin on sitä mieltä, että ei saa laulaa suvivirttä. 

Mulla oli lasten kevätjuhlassa jo suvivirsi haettu Youtubesta puhelimeen, että laitan sen soimaan, jos ei sitä lauleta.Onneksi alkoivat laulamaan viimeisenä lauluna, niin ei tarvinnut soittaa sitä protestina.

Ehkä meitä vanhempia enää ei kohta lasketa kevätjuhlaan ja joulujuhlaan. 

Sinä haluat pakottaa muut toimimaan oman vakaumuksesi mukaan? Etkä ymmärrä hävetä.

Pakotetaanhan nytkin kymmenet tuhannet lapset viettämään ateistista tynkäjoulua. 

Mitä jos ensin määrittelisit ateistisen joulun? Taidat luulla, että uskonnosta vapaa ja neutraali joulu on sama kuin ateistinen joulu. Ateismi ei liity asiaan mitenkään, tiedätkö?

Vierailija
526/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ensin määrittelisit ateistisen joulun? Taidat luulla, että uskonnosta vapaa ja neutraali joulu on sama kuin ateistinen joulu. Ateismi ei liity asiaan mitenkään, tiedätkö?

Ei nuo ymmärrä tuota. Turha selittää niille.

Mä olen aina ollut uskonnoton. En kiellä tai myönnä uskontoja.

Vierailija
527/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tod. ollut. Oli uskonnon pakkosyöttöä. Prkl 🤨

Vierailija
528/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä! Minä en ainakaan jaksa kuunnella mitään jeesustelua. Ne jotka halauavat sellaista kuulla voivat mennä tilaisuuksiin joissa sellaista esitetään. Uskonnot on kaikki tasa-arvoisen paskoja.

Kelpaako kuitenkin kaikki kirkolliset vapaa-päivät?

Ammattiliitot ovat neuvotelleet ne palkallisiksi, ei kirkko eikä jeesus. Niitä vapaapäiviä olisi muutenkin, vaikka koko kristinuskoa ei olisi keksitty. Olisivat vain muulla nimellä.

Miksi muuten mielestäsi jotain tiettyä uskoa tunnustavalla olisi etuoikeus vapaapäiviin muihin nähden?

Vierailija
529/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä ne Yulen juhlijat sitten juhlii??

Keskitalvea.

Vierailija
530/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua täysin ja minusta tällainen kehitys on surullista kun elämme kuitenkin kristillisessä maassa. Kaikki rakkaat vanhat laulut pyyhkäistään hetkessä pois. Olisiko sinun mahdollista keskustella päiväkodin henkilökunnan kanssa? Näyttäisit ainakin, että kaikki eivät purematta niele tällaista suuntausta. Jouluhan on kristillinen juhla ja silloin muistellaan Jeesuksen syntymää!

Suomen perustuslaissa ei missään mainita, että Suomi on kristillinen maa.

Jotkut juhlivat jeesuksen syntymää, ei koko Suomi. Miksi pakotat oman uskosi rituaaleja julkisiin laitoksiin? Hoida lapsesi indoktrinaatio ihan kotonasi.

Vierailija
531/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo viittaus Itä-Helsinkiiin ja huomautus Aadoista ja Väinöistä: vain puolet lapsista kastetaan.Tämä on se syy, ei muualta tulleiden uskonnot. Ihan me suomalaiset olemme hylkäämässä uskontomme. 

Miten voin hylätä jotain, mitä ei ole? Minä olen eronnut kirkosta, koska kristinusko ei ole koskaan ollut minun uskontoni.

Ah tätä hiustenhalkomista. 'Hylätä uskonto' tarkoitti, että ei vaalita enää luterilaisia perinteitä, kuten kirkollispyhiä, ei käydä kirkossa, ei lauleta virsiä, koko tämä kristitty  perinne, joka on ennen ollut osana kulttuuriamme. Saa nähdä, milloin kristillisyys häviää presidentin juhlapuheesta. 

Ei pitäisi ollakaan presidentin juhlapuheessa minkään yksittäisen uskonnon opinkappaleita.

Vierailija
532/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä siis juhlitte? Minkä kunniaksi lahjat, ruuat ja lomat ja kokoontumiset? Ihan kiinnostaa oikeasti.

Vai ettekö tiedä itsekkään? Niin mä vähän arvelinkin.

kyllä se on täällä jo monta kertaa sanottu, mutta kerran vielä: Yule on keskitalven juhla, jossa juhlitaan sitä, että pimeys on taas voitettu ja mennä  kohti valoisampaa aikaa.  Tämä on muuten ihan fakta, eikä tähän liity mitään satuolentoja :)  

Tonttuhan on oikea olento ja joulupukki myös.

Niitä ei kukaan aikuinen esitä lapsille todellisina. Toisin kuin enkeleitä.

Vierailija
533/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen mentiin luokkiin kansakouluaikana. Sitten opettaja komensi ylös ja kaikki räpsähti salaman lailla pystyyn kuin Suomenlippu salossa. Opettaja komensi käytävälle muodostelmaan ja lähdettiin tiukasa rivissa ulos koulurakennuksesta. Mitään ylimääräisiä ääniä ei päästelty. Ulkona komennettiin parimuodostelmaan ja lähestyttiin kohti urheilun kunniakasta kenttää. Sinne tehtiin oman luokan muodostelma ja muut luokat oli tai saapui sinne hetken päästä.

Yleensä syksyllä oli jo kylmä, mutta kukaan ei valittanut. Pojat riisui päähineen  pois päästä. Paikalle saapui käppänä vapisten ja täristen. Hän oli suunnitellut aamunavauksen ja läheni puhujainpöntölle. Pönttö oli kuljetettu sijaisten avulla jo ajoissa kentän laidalle lähelle lipputankoa. Käppänä seisoi ensin hiljaa ja kopautti puhujainpönttöä. Otti Ramatun kainalosta ja kaivoi kirjanmerkin sivunvälistä aloittaen vapisevin äänin aamunavauksen. Tätä seurattiin hiljaa päät maahan painettuna nöyrästi.

Hiekkakentän näkymä oli karu. Maa oli kuurassa ja lätäköt jäässä. Maan päälle satoi hiljalleen isoja lumihiutaleita. Räntää ja lunta satoi hiuksille ja kasvoille. Osa kutitti nenää, mutta ei kehdannut pyyhkiä, kun käppänä olisi katsonut pahasti eturiviläisiä.

En muista ainuttakaan aamunavausta. Mietin aina vierelläni olevaa Kaisaa. Kaisalla oli oranssi villapaita ja sen alta paljastui punaisen kauluspaidan pitkät kaulukset. Ne oli suipot kuin porkkanat. Kaisalla oli myös ruskeat samettihousut jotka levenivät polvista nilkkoihin. Jalassa hänellä oli paksupohjaiset ruskeat nahkakengät. Kaisa tuoksui huuhteluaineelta.

Kaisan takia koko toimitus tuntui siedettävältä. Olin ihastunut Kaisaan tietenkin. Hänen takia viisitoista minuuttia aamusaarnaa meni leikiten eräänlaisessa horroksessa. Käppänä yritti pitää meitä hereillä painottamalla kovaäänisesti tiettyjä sanoja, mutta vaivutti meidän koomaan pian, koska hänen äänensä ei enää kantanut niin hyvin. Isäni kertoi että käppänä oli huutanut aamunavauksen tiukassa asennossa edes taas huojuen, mutta enää minun aikana hänessä ei ollut sitä samaa puhtia havaittavissa. Toisinaan aamunavaus oli rennompi, mutta aina se 15min. Rennompi käppänän pukeutumisen suhteen. Harvoin oli harmaa puku enää päällä. Oppitunneista riippuen oli sininen puukäsityön haalari tai vanhat kulahtaneet siniset suomiverkkarit. Myöhemmillä vuosilla oli jo luovuttu muodostelmassa poistumisesta luokkiin ja sai mennä vapaasti oppitunneille. Myöskänä kaikki opettajat eivät tulleet aamulla muodostelmiin meidän mukana.

Silti ennen ruokailua eetteristä törähti ruokarukous ja se lausuttiin kovaan monotoniseen äänensävyyn yhdessä ja sitten sai aloittaa ruokailun. Oi niitä aikoja ennenvanhaan ja Kaisa oli minulle se valopilkku siinä pimeydessä. Jos pitää verrata myöhempiin kokemuksiin, niin tunnelma oli lähes sama kentälle siirtyessä kuin myöhemmin intin aamulenkit.

Se meni täydessä horteessa nollalla aivotoiminnalla. Uskon ettei kenelekään jäänyt käteen mitään aamunavauksista kuin kylmät sormet ja menetetyt 15 min elämästämme jokaisena arkipäivänä aamuistamme.

Vierailija
534/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai teidän perheessä vappuna opetellaan proletariaatin taistelulaulut "Eespäin eespäin" ja " Tää on viimeinen taisto"? Eihän virret sovi siihen kontekstiin. Ja miten lapsistasi tulisi isona tv-tähtiä Naked Attractioniin ja Only fansiin jos kristillisiä arvoja oppisivat?

Vierailija
535/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompas vaarallista tuo usko ja Raamattu.

Sinun uskosi ei ole vaarallista eikä raamattukaan. Se on vaarallista, että haluat pakottaa muut uskomaan ja harjoittamaan rituaalejasi. Peräti julkisen laitoksen avulla. Uskonnollinen vakaumus on yksityisasia.

Vierailija
536/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen mentiin luokkiin kansakouluaikana. Sitten opettaja komensi ylös ja kaikki räpsähti salaman lailla pystyyn kuin Suomenlippu salossa. Opettaja komensi käytävälle muodostelmaan ja lähdettiin tiukasa rivissa ulos koulurakennuksesta. Mitään ylimääräisiä ääniä ei päästelty. Ulkona komennettiin parimuodostelmaan ja lähestyttiin kohti urheilun kunniakasta kenttää. Sinne tehtiin oman luokan muodostelma ja muut luokat oli tai saapui sinne hetken päästä.

Yleensä syksyllä oli jo kylmä, mutta kukaan ei valittanut. Pojat riisui päähineen  pois päästä. Paikalle saapui käppänä vapisten ja täristen. Hän oli suunnitellut aamunavauksen ja läheni puhujainpöntölle. Pönttö oli kuljetettu sijaisten avulla jo ajoissa kentän laidalle lähelle lipputankoa. Käppänä seisoi ensin hiljaa ja kopautti puhujainpönttöä. Otti Ramatun kainalosta ja kaivoi kirjanmerkin sivunvälistä aloittaen vapisevin äänin aamunavauksen. Tätä seurattiin hiljaa

Tuohan tekee noin 45 min ylimääräistä uskontoa kouluopetukseen kokonaisuudessaan. Aika hyvää hoosiannaa.

Vierailija
537/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan oikein tekee päiväkoti! 

Olen kirkosta eronnut mutta ev.lut.-kasvatuksen saanut, ja mikään ei vituta niin paljon kun uskonnon (minkä tahansa uskonnon!) tuominen naamalle kaikkialla, koko ajan. Joku olikin ensimmäisellä sivulla maininnut, että miltäs kristityistä kuulostaisi jos pk:ssa samalla laulettaisiin peräkänää Jumalasta, Jahvesta, Allahista (ovat muuten täsmälleen sama jumala kaikissa noissa kolmessa uskonnossa!) ja sitten vielä parit Krishnat yms päälle? 

Ahdistavaa tuputtaa uskoa ainoana oikeana tapana elää ja olla, lasten joululauluja myöten. Niitä kauniita lauluja kun on kasapäin ilman sitä jeesus-sanomaakin olemassa. 

P.s. Lasten nimistä et voi päätellä kenenkään uskontokuntaa. Osa Irakista ja Iranista paenneista pakolaisista nimenomaan on kristittyjä, joita vainottiin siellä. Eivät ole nimeltään silti Väinöjä ...

Viittaat arvatenkin nykyhallintoon, joka on ulkomailta johdetun Suomen rapautuspolitiikan kukkanen? Suomalaisilla perinteillä voi viitata kinttaalla. Kohta saunominen kielletään kun se on kulttuurista omimista joltain random Etelä-Amerikan alastomalta viidakkoheimolta.

Toisekseen arabitkaan ei tykkää. Pylly näkyy. Ja hiukset.

Vierailija
538/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompas vaarallista tuo usko ja Raamattu.

Senhän piti olla mielikuvitusolento kuin joulupukkikin. 😂

Mitä nyt satukirjaa pelätään.

Niin, se on vain satukirja. Niitä pitää pelätä, jotka pitävät sitä totena ja haluavat pakottaa muut noudattamaan sitä.

Vierailija
539/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinuskon avulla ihmisille on jaettu viisautta, terveyttä ja siunausta. Myös usko on yhdistänyt ihmisiä rakkauden sanoman äärelle. Tämä on kristinuskon perustaa. Kyllä kristitty on yleensä luotettava henkilö, jonka lähimmäisen rakkauteen voi turvautua.

Vierailija
540/725 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kommentti kertoo kaiken mahdollisen kristityistä. On niin kiva kun ei tarvitse itse ajatella tai kyseenalaistaa mitään. Menee vain auktoriteettien perässä lampaana. Vielä kivempaa on kun ei tarvitse nähdä itse sen verran vaivaa että raahaisi sen hanurinsa kirkkoon tai mukulansa pyhäkouluun, vaan se uskonto syötetään koulun taholta niin lapselle kuin äidin hanurillekin.

Kyseenalaistan ikävän vihapuheesi. Puhut hanuristani, mikä on loukkaus istumalihaksiani kohtaan. Painoindeksini on 19 joten en ymmärrä moista maalittamista. Toiseksi lapsista puhuminen mukuloina on omituista loukkaamista sekä lapsia että kasvikuntaa kohtaan. Mukula on kasvin maanalainen osa, lapsi on kahden heteron aikaansaama jälkeläinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän