Rampilta tulevaa ei ole pakko väistää.
Rampilta tulijaa ei ole pakko väistää vauhtia hiljentäen eikä kaistaa vaihtaen. Moottoriliikennetietä voi ajaa ihan rauhassa eteenpäin ja rampilta tulija osaa liittyä liikenteen sekaan muita häiritsemättä. Moottoritiellä ei myöskään saa PYSÄHTYÄ päästämään rampilta tulijaa tielle, niin kuin kävi eilen Jyväskylässä, kun eräs punaisen auton valopää näin teki ja meinasi aiheuttaa pahan kolarin. Onnekseni turvaväli oli tarpeeksi pitkä ja sain voimakkaasti jarruttaen pysäytettyä autoni. En voinut edes kuvitella, että joku taula pysäyttää auton keskelle moottoriliikennetietä. Se rampilta tullut Untamo olisi voinut kiihdyttää sen koslansa kunnolla, niin hyvin olisi ehtinyt punaisen auton eteen ja pois kyttäämästä.
Tuollaiset kuin punaisen auton kuljettaja, voisivat harkita kortin luovuttamista poliisille ja auton myymistä, ennen kuin sattuu pahempaa. Älyä ja valoa tulee olla autoa ajavalla.
Kommentit (37)
Rampilta tulevilla on kolmio, eli he väistävät.
Minä kyllä ihmettelen näitä rampilta tulijoilta, kun todella harvalla tuntuu jarrupoljin löytyvän. Ajelen itse aina tasaista vauhtia, joten minun liikkeeni pystyy hyvin ennakoimaan. Kun sitten rampilta joku yrittää tulla eteen ja alkaa näyttää siltä että hänellä ei tehot riitä kiihdytykseen, niin mikä ihme siinä on ettei osata sitten hiljentää ja pujahtaa minun taakse, missä on hyvin tilaa?
Sama juttu toiseen suuntaan. Kun itse olen tulossa rampilta ja näyttää siltä, et mieluummin hiljennän kuin yritän päästä eteen, niin miksei se moottoritiellä oleva auto jatka matkaansa? Mitä helkuttia _se_ alkaa siinä hidastelemaan? Siinä sitten hidastellaan kilpaa enkä pääse sen toisen auton perään, kun sekin alkaa siinä jarrutella o_O
Minä väistän välillä kohteliaisuudesta mutta vain jos vasemmalla kaistalla on oikeasti tilaa. Muuten en ala hyväntekeväisyyttä harjoittamaan.
Ei ole PAKKO väistää.
Pysytäänpä totuudessa.
Itse asiassa se on laissa kielletty. Voi tulla sokko jos väistät.
Se Jyväskylän kaksikaistainen tie ei ole moottoritie eikä moottoriliikennetie vaan kaksikaistainen tie.
Väistätkö rampista tulijaa? Siitä voi räpsähtää rikesakko
Onneksi olet tavallista järkevämpi autoilija ja sinulla oli turvaväli edelliseen. Suurimmalla osalla, varsinkin moottoritiellä, se tuntuu unohtuvan. Juuri siksi ne rampilta tulijat eivät uskalla kiihdyttää .
Rampilta tulevalla kolmio joten heillä väistämisvelvollisuus,mutta ruuhka-aikaan vetoketju on välttämätön että liikennevirta etenee,eli on pakko päästää kolmion takaa tuleva eteen muuten homma ei vaan toimi.
Ei tarvitse väistää, sitä varten ne on että saa oman vauhdin kiihdytettyä muun liikenteen vauhtiin.
Ja se ramppi on pitkä eli kyllä ehtii kiihtyä. Moni luulee että sinne tielle on hypättävä heti ku merkit alkaa.
Näitä sivullisten henkilöiden kolareita sattuu juuri tuon takia, että yksi auto sattuu tukkimaan tien ja takaa-tulevat autot eivät kerkeä hidastamaan. Vaikka se yksi auto ajaisi nopeusrajoitusten mukaan ja kaikki muut autot ylinopeutta, tuo on vaaraksi liikentelle joka ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Se Jyväskylän kaksikaistainen tie ei ole moottoritie eikä moottoriliikennetie vaan kaksikaistainen tie.
Jyväskylässä on 25km moottoritietä. Toki myös useampi kaksikaistainen tie. Mistä tiedät mitä ap niistä tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Rampilta tulevalla kolmio joten heillä väistämisvelvollisuus,mutta ruuhka-aikaan vetoketju on välttämätön että liikennevirta etenee,eli on pakko päästää kolmion takaa tuleva eteen muuten homma ei vaan toimi.
Tämä logiikka ruuhkauttaa sen pääväylän entistä pahemmin, kun joka kolmion takaa päästellään suoraan autojonon eteen kuin ohituskaistaa.
Tämä on minusta aika käsittämätön säännöstö. Ei ole puututtu juurikaan rampilla ohittajiin, eikä puhuttu mitään siitä, miten se vetoketjuhomma pitää käytännössä toteuttaa. Vedotaan järkeen, mutta tosiasiassa jos liikennettä on ruuhkaksi asti ja turvavälejä ei pidetä, niin kyllähän tuo on onnenkauppaa koko homma. Fiksu kuski ja voimakas auto pärjäävät, mutta kun meitä on muitakin.
Porukka ei osaa liikennesääntöjä!
Väistämunen (rampilta tulijaa) on laissa KIELLETTY!
YMMÄRRETTY?
Juuri noin. Vielä kun pölvästit ymmärtäisivät pitää kunnolliset turvavälit jotta siihen väliin mahtuu liittymään.
Vierailija kirjoitti:
Rampilta tulevilla on kolmio, eli he väistävät.
Ja he ovat myös vaihtamassa kaistaa, joka sekin tarkoittaa väistämisvelvollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun viikko sitten ajoin sitä rantaväylää, se oli kyllä moottoriliikennetie. Siksi otan aina läpikulkiessani vasemman kaistan eikä minun tarvitse väistellä ketään, eikä huolehtia rampilta tulevista.
Vierailija kirjoitti:
Minä väistän välillä kohteliaisuudesta mutta vain jos vasemmalla kaistalla on oikeasti tilaa. Muuten en ala hyväntekeväisyyttä harjoittamaan.
Onko kyseessä kohteliaisuus vai tyhmyys? Rampilta tulijan väistäminen on kiellettyä. Ei pidä näitä ramppisankareita alkaa totuttamaan väärille tavoille.
Vierailija kirjoitti:
Porukka ei osaa liikennesääntöjä!
Väistämunen (rampilta tulijaa) on laissa KIELLETTY!
YMMÄRRETTY?
Munen väistä!
Tarkalleen ottaen rampilta tulevaa ei SAA väistää.