Äitini vaatii kotitalousvähennystä itselleen
Olen maksanut äidin kotihoitopalveluista tänä vuonna n. 2400e.
Nyt äiti pyysi hoivapalvelun tietoja, kun tekee kotitalousvähennysilmoituksen verottajalle. Sanoin, että ei voi tehdä, vaan että vähennys kuuluisi minulle. Nyt kaikki siskoni ja äitini haukkuvat varkaaksi. Heidän mielestä varastan äidille kuuluvia rahoja.
Kumpi teidän mielestä on oikeassa? Minun mielestä vähennys kuuluu minulle, koska minähän palvelun olen maksanut. Minkälaisin perustein äiti ne rahat kuuluisi saada?
Kommentit (58)
Mulle jäi nyt epäselväksi että kenen nimellä laskut tulee tai kenen nimi lukee sopimuksessa? Ei se riitä että ap maksaa vaan pitää olla myös tositteet. Laskulla/sopimuksella pitää näkyä myös palveluntarjoajan y-tunnus. Onko laskut ylipäätään kotitalousvähennyskelpoisia?
Lopeta koko auttaminen, kun muut ovat noin kiittämättömiä ja itsekkäitä.
Sinulle tietysti. Jos äitisi vähentäisi omista veroistaan, hän tekisi veropetoksen.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan ihan omalta tililtäni nuo hoivakulut. Verottaja ei kuitteja halua muuten kuin jos erikseen jostain syystä niitä pyytää. Enhän minäkään mitään voi osoittaa muuten kuin tilisiirtoja näyttämällä.
Näytän tämän ketjun siskoille ja äidille, niin ehkä ymmärtävät sitten.
ap
Paitsi, kotitalousvähennys voi käyttää vain yksityisen firman palveluista, myös hoivapalveluista, mutta ei julkisen sektorin tuottamista palveluista.
Aloituksessa et kerro, mistä hoivapalvelut on ostettu ja onko niihin edes kotitalousvähennys-oikeutta, kun puhut vain hoivapalveluiden maksamisesta, kun niitä järjestää myös julkinen sektori.
Kotitalousvähennys tehdään verosta eikä verotettavasta tulosta.
Mitä, enkö saakaan kotitalousvähennystä kun minun kotona tehty asioita!
Voi hyvän tähden nyt taas.
Kunnan tai kaupungin kotihoitopalvelut eivät oikeuta kotitalousvähennykseen, oli maksajana kuka hyvänsä.
Pitää olla yksityinen yritys palvelun tarjoana.
No, minä kun tilasin ja maksoin siivoukset äidilleni, kotitalousvähennykset sai äiti, en minä. Hänen kotonaan siivottu, ei minun. Hullua tai ei (siltä se minustakin tuntui) mutta näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Verovähennyshän tarkoittaa sitä, että palveluun käytetyt rahat vähennetään niiden tilaajan tienaamista tuloista.
Eli jos tulosi ovat olleet vaikkapa 10 000€ ja tilaat palveluita 1000€ arvosta, siitä ensin vähennetään 100€ omavastuu, sitten jäljelle jäävästä 900€:sta voit laittaa vähennyksiin 60%, eli 540€.
Tämä 540€ vähennetään sinun tienaamistasi tuloista eli verottajan mukaan olet tienannut vain 9460€, jonka mukaan lopullinen veroprosenttisi sitten määräytyy.
Ei noin. Kotitalous vähennetään suoraan veroista, ei työtulosta eli kotitalousvähennykseen oikeuttava summa pienettää lopullista verotusta ja maksettavaa verotusta.
Eli jos 10.000€ tulosta maksetaan veroa 1000€ ja kotitalousvähennys on omavastuun jälkeen 1000€ verotus on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan ihan omalta tililtäni nuo hoivakulut. Verottaja ei kuitteja halua muuten kuin jos erikseen jostain syystä niitä pyytää. Enhän minäkään mitään voi osoittaa muuten kuin tilisiirtoja näyttämällä.
ap
MIllä perusteella tiedät paljonko maksat ja mille tilille jollei sinulla ole laskua? Ja miten tiedät mistä summasta voit tehdä vähennyksen? Vähennyshän tehdään pelkästä työn osuudesta eikä esim kilometrikorvauksista.
Siskot ja äitisi taitavat luulla sinun maksaneen laskut äitisi tililtä.
No ap! Laitappa tämä teksti sisarillesi ja äidillesi. Kuka saa kotitalousvähennyksen? Kotitalousvähennyksen saa se, joka maksaa vähennykseen oikeuttavan työn. Työ on tehtävä joko maksajan omassa asunnossa tai hänen vanhempiensa, isovanhempiensa tai appivanhempiensa käytössä olevassa asunnossa. Vanhempiin sekä appi- ja isovanhempiin rinnastetaan myös näiden puolisot.
JOS HE OSAA LUKEA JA YMMÄRTÄÄ LUKEMANSA, asia on sillä siisti.
Mitä ihmettä?
Ymmärrän, että äitisi on rakas. Silti, nyt et enää maksa mitään, et suorita hoivapalveluja. Voit ilmoittaa sosiaalitoimeen huolen vanhuksen pärjäämisestä.
Verottajalta voit "kysyä" myös itsestäänselvyyttä. Voit vaikka mennä äitisi kanssa sinne, ja pyytää heitä selittämään asua.
Tottakai vähennys kuuluu äidillesi - heti kun on maksanut kustannukset sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
onko arvonlisäveron sisältäviä palveluja, monesti vanhuksille tarjoavat yritykset on vapautettu arvonlisäverosta. Niistä kuluista ei voi saada kotitalousvähennystä
Tätähän tässä kysyttiin. Not.
Vierailija kirjoitti:
No, minä kun tilasin ja maksoin siivoukset äidilleni, kotitalousvähennykset sai äiti, en minä. Hänen kotonaan siivottu, ei minun. Hullua tai ei (siltä se minustakin tuntui) mutta näin se menee.
No nyt tänne on tullut kasa sotkijoita. Alussa oli ne oikeat vastaukset. Lakkaa lukemasta, hyvä ap.
Tätä joku kyseli: kyllä laskut tulee minun nimellä suoraan verkkopankkiini, ja tämä ihminen, joka työtä tekee, niin hänellä on oma yritys ja se on ennakkoperintärekisterissä (luki ilmoituksessa, jonka kautta hänet löysin).
Siskoilleni lähetin eilen muutaman tänne tulleen kommentin. Eivät ole vastanneet mitään, mutta se on hyvä, koska yleensä vastaus on heti jotain tylyä. Varmaan miettivät toistensa kanssa nyt, että olinkin fiksumpi kuin he. Äidille näytän näitä kommentteja, kun menen siellä käymään.
Minulle tämä äidin palvelun maksaminen ei haittaa, koska pärjään itse hyvin. En silti verovähennystä halua antaa muille, joille se ei kuulu (ja on laitontakin, kuten täällä on kirjoitettu). Mutta varkaaksi haukkuminen kyllä satuttaa. Siksi olen tosi kiitollinen, että voin näyttää näitä nyt heille, että en ole varas.
ap
Kotitalousvähennys tehdään verosta, ei tuloista, toisin kuin monet muut vähennykset. Eli maksat suoraan 540€ vähemmän veroa (eli saisit 540€ palautusta jos veroprosenttisi olisi laskettu tismalleen oikein). Tuloista tehtävät vähennykset ovat käytännössä pienempiä (esim. keskituloisella marginaalivero on jossakin 50-60% tuntumassa joten 540€ vähennys tuloista tarkoittaisi noin 300 euroa vähemmän veroja tai 300 euron palautusta).