Missä iässä työnhaku vaikeutuu?
Olen nyt 43v ja ollut samassa työpaikassa asiantuntijana pian 9 vuotta. Mietin, että milloin pitää viimeistään alkaa etsimään uutta duunia, jos ei halua jämähtää tuonne eläkeikään asti (eli seuraavat 24v).
Kommentit (28)
Olen 50-vuotias yrittäjä, ja projekteihin kysellään koko ajan. Tämä on yksi vaihtoehto, jos palkkatyön hakeminen on hankalaa.
Hai, mie koin työnhaun vastenmieliseksi jo 18-vuotiaana ja oltuani nyt linnassa kolme vuotta miun työhalut eivät ole kohentuneet yhtään.
Uuden oppimista vaativilla teknisillä aloilla 35 vuotiaana.
DI
Varmaan riippuu aika lailla työstä ja osaamisestasi. Olen nainen, ja mulla oli pisin työttömyysjakso 36-vuotiaana, eli juuri silloin kun teoriassa olisin työnantajan silmissä halutuin (useimmilla lapset jo tehty ja vielä paljon työvuosia jäljellä). Hakeuduin nelikymppisenä ulkomaille töihin ja sieltä palattuani olen ensimmäistä kertaa alkanut saamaan LinkedInin kautta työtarjouksia. Minulla on siis sellaista ammatti- ja kielitaitoa, jota harvalla on. Omalla kohdallani siis työmahdollisuudet ovat lisääntyneet viidenkympin lähestyessä. Uskon kuitenkin, että suuri merkitys on sillä, että olen monin tavoin osoittanut etten ole jämähtänyt paikoilleen. En esim. koskaan ole ollut yhdessä työpaikassa viittä vuotta kauempaa. Tällä hetkellä olen vakituisessa työssä kolmatta vuotta, mutta haikailen jo uudelle ulkomaankomennukselle. Eli joko virkapaus ja irtisanoutuminen odottaa varmasti seuraavan kolmen vuoden sisään.
Työelämään kelpaavat vain 25-39 -vuotiaat. Alle 25-vuotiaat ovat vielä kokemattomia, vastuuttomia junioreja ja 4-kymppiset puolestaan jo toinen jalka haudassa. Mutta yllättäen lähihoitajaksi kelpaat vaikka 60-vuotiaana mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
No itse hain viimeksi 30-vuotiaana töitä, ja silloin sain paljon enemmän haastattelukutsuja (lopulta en edes tarvinnut töitä vaan perustin yrityksen).
Nyt 40-vuotiaana haen uudelleen töitä ja seinä on tullut vastaan, en kelpaa mihinkään. Uuden yrityksenkin perustaminen on tehty paljon vaikeammaksi työttömälle kuin 10 vuotta sitten.
Täsmälleen sama tilanne. Ei ole osaamisesta kiinni. Yrittäjätausta ja ikä tuntuu olevan totaalinen turn off.
Sinähän sen parhaiten tiedät, eikö?