Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pörssisähkö, pirun keksintö

Vierailija
10.12.2023 |

Koko kesän ja syksyn kuvittelin että nyt löytyi fiksu ratkaisu. Reilu kuukausi menty kylmempää jaksoa ja kaikki säästetyt summat jo menneet ja koko pirun talvi vielä edessä. Saatana että tulee taas kalliiksi tämä säästäminen. Kuukausilaskut tulevat olemaan tähtitieteellisiä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tämän vuoden hinnaksi tulossa noin 4,8-5,5c/kWh. Kokonaiskukutus tulee olemaan noin 15000kWh. Halvempi kuin määris.

Hei,

laittaisitko ihan faktaa. Eli ihan kk laskutukset, toteutumat, verolliset kWh hinnat jne. Selvästi sinulla on dataa pidemmältä ajalta ja fakta aina kiinnostaa.

Mihin täällä voi laittaa ne?

Vierailija
42/55 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tämän vuoden hinnaksi tulossa noin 4,8-5,5c/kWh. Kokonaiskukutus tulee olemaan noin 15000kWh. Halvempi kuin määris.

Hei,

laittaisitko ihan faktaa. Eli ihan kk laskutukset, toteutumat, verolliset kWh hinnat jne. Selvästi sinulla on dataa pidemmältä ajalta ja fakta aina kiinnostaa.

Mihin täällä voi laittaa ne?

No, otapa vaikka laskuistasi kuvat ja laita vaikka imguriin ja linkit tänne. Saat varmaan myös sähköyhtiöltä kulutusdataa, siitä screenshotti. Henkkohttiedot toki kannattaa photoshopata piiloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä hulluja riittää. Jos käytät pörssisähköä niin silloin ajoitat sähkönkäytön yölle. Turha valittaa laskuista jos et ole valmis valvomaan ja seuraamaan sähkön hintaa. Ajastimilla voit pienentää laskua ja monet koneet voi jo säätää automaattisesti käynnistymään yöllä.

Ei se sähkö yöllä ole välttämättä erityisen halpaa pörssisähköllä. Vaihtelee paljonkin ja on halpoja päiviä ja kalliimpia. Meillä käytetään pääosin täysin normaalisti sähköä, mutta jos on erityisen kallista, niin vältetään ylenmääräistä käyttöä ja halvan sähkön aikaa sitten saunotaan, pestään kaikki mahdolliset pyykit jne.

Vierailija
44/55 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa säästää sähkölaskusta niin silloin pitää karsia yöunista ja mukavuudesta. Ei se kummempaa vaadi. Lisää paitoja vaan päälle.

Vierailija
45/55 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo valvominenkaan paljon tunnu auttavan, kun tässä koko joulukuussa vasta nyt lauantaina osalla tunneista hinta kävi vähän alle kymmenessä sentissä. Eli tasaisen kallista on. Mutta odottelen tässä silti vielä tulevaa. Vielä ei viitsi vaihtaa kiinteähintaiseen, sillä tämä joulukuun hintavedättely voikin vain olla sopupeliä, jotta ihmiset ottaisivat mahdollisimman paljon kalliita sopimuksia ennen sään lauhtumista ja tuulisia kelejä. Tietty voihan tässä sitten tulla jatkossa taas tarve tehdä jotakin huoltoja tai kokeita, joilla saadaan isoja voimaloita pois pelistä pidemmäksi aikaa, jotta saadaan taas hintaa vedäteltyä.

Vierailija
46/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että ajastimilla siirtää koneiden käytön yölle, no ne kellokytkimetkin käyttää sähköä, pölvästit!

Vierailija
47/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan kuuntele pesukoneita yöllä, eikä varmaan halua kuunnella naapuritkaan.

Vierailija
48/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan kuuntele pesukoneita yöllä, eikä varmaan halua kuunnella naapuritkaan.

Miksi pitäisikään? Reipas vuosi takana pörssisähköä enkä ole ainuttakaan koneellista yöllä pessyt ja vuoden keskihinta 6,6 snt.

Vierailija
49/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä sähköyhtiön aspassa, ja tulee kyllä huomattua, että kuinka alkaa asiakkailla pikkuhousut hiertää, kun alkaa vänkäämään sähkön hinnoista. Toisaalta, kun sanon, että teille sopisi määräaikainen, niin saadaan kiinnitettyä hintaa tietyksi ajaksi, niin silloin haluaa maksaa vain siitä, mitä käyttää. Mutta kun ehdottaa tilalle pörsissähköä, niin sekin on huono, koska joutuu maksamaan toki siitä, mitä käyttää, mutta hinta saattaa olla joskus väärä. 

SÄHKÖN HINTA ON TÖRKEÄ. Teillehän se vit...ketutus puretaan ekana.

Vierailija
50/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jos on varaa asua isossa talossa tai tehdä iso perhe, on myös varaa maksaa sähköstä "tähtitieteellisiä summia". Esim. pariskunnan sähkönkulutus kaksiossakaan ei maksa oikeasti melkein mitään kuussa pörssisähköllä, jos kulutusta vähentää vaan poikkeuksellisen korkeahintaisina päivinä. Katsoo vaan sovelluksesta kerran päivässä hinnat, ne on joskus ollut miinuksellakin :D

Sä et nyt ota yhtään huomioon niitä mökin mummoja, jotka ovat jääneet yksin vanhaan sähkölämmitteiseen omakotitaloon, kun puoliso on kuollut. Ei ole varaa sähköön, mutta ei myöskään muuttaa pois. No olisihan se tietysti ratkaisu, että myisivät mökin pois eurolla, ja menisivät toimenntulon asiakkaaksi.

Joskus kannattaa ajatella myös niitä heikossa asemassa olevia.

Vierailija
51/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihan laskin, kumpi kannattaa. Katsoin dataa mun sähkönkäytöstä, ja mä käytän paljon sähköä talvella ja kesällä en juuri ollenkaan. Ja vaikka teen paljon asioita yöllä, esim. pesen pyykkiä, ei sillä ole juuri merkitystä, kun mulla se suurin syöppö on sähkölämmitys ja ilmastointi. Eli mun kulutus on suurta juuri silloin, kun sähkö on kallista, ja pientä silloin kun se on halpaa ihan excelinkin mukaan. Tämän vuoksi oli pakko ottaa määräaikainen, vaikka olikin pirun kallis, liki 8  senttiä. Säästän sitten pesulla käymisestä, pyykinpesusta, saunomisesta ja sähkölaitteista (pieni säästö lämmitykseen verrattuna).

No nyt en sitten osta mitään muuta kuin sähköä. Että onnea yhteiskunta vaan! Tarvitsette sitä.

Vierailija
52/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihan laskin, kumpi kannattaa. Katsoin dataa mun sähkönkäytöstä, ja mä käytän paljon sähköä talvella ja kesällä en juuri ollenkaan. Ja vaikka teen paljon asioita yöllä, esim. pesen pyykkiä, ei sillä ole juuri merkitystä, kun mulla se suurin syöppö on sähkölämmitys ja ilmastointi. Eli mun kulutus on suurta juuri silloin, kun sähkö on kallista, ja pientä silloin kun se on halpaa ihan excelinkin mukaan. Tämän vuoksi oli pakko ottaa määräaikainen, vaikka olikin pirun kallis, liki 8  senttiä. Säästän sitten pesulla käymisestä, pyykinpesusta, saunomisesta ja sähkölaitteista (pieni säästö lämmitykseen verrattuna).

No nyt en sitten osta mitään muuta kuin sähköä. Että onnea yhteiskunta vaan! Tarvitsette sitä.

Sama täällä. Yli 10 vuotta meni pörssisähköllä, keskihinta hiukan alle 3 senttiä. Vuonna 2021 tuli uudet kuviot eli sähkön hintaan lisättiin päästövaikutus. Seurasin muutaman kuukauden, miten vaikuttaa ja tein syksyllä 2021 vaihdon kiinteään hintaan (noin 4 c/kWh). Harmi, kun onnistui vain 2 vuoden sopimus. Tänä syksynä taas uudelleen arviointia ja pädyin noin 8 c/kWh sopimukseen. En vain uskaltanut luottaa nykyjärjestelmään ja oikean valinnan ilmeisesti tein, koska Suomessa on nytkin Euroopan kallenta sähköä. Juuri nyt kun lämmitys pauhaa liki suurimmalla teholla.

Ihanan kallista. https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic

Tuon Nordpool linkin takaa näkyy päivän sähkönhinnat Nordpool alueella. Ovat euroa/MWh, joten senttihinnat saa kun siirtää pilkkua yhden numeron vasemmalle. ALV täytyy toki lisätä itse. Tänään Suomessa kalleinta, eilen liki sama jne. 

Energiamarkkina aina esittää, että Suomessa on liki Euroopan halvinta sähköä. Katsokaa karttaa ja selatkaa eri päivien mukaan, ei ole ollut halvinta, kuin satunnaisesti ja kun lämmitystarve on suhteellisen vähäistä. 

Vierailija
53/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen pörssisähköuskovainen, jolla meni nyt marraskuun lopulla usko tuohon. Nyt seuraavat 2 vuotta kiinteällä 7,99 sentillä. Sen jälkeen taas tilannearvio. Eiköhän tuo pörssisähkön heilahtelu ole pysyvä ilmiö sen 10kk vuodesta eli ei kiitos.

Vierailija
54/55 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaahan se on, huomenna 2c/kWh ja sunnuntaiksi laskee 0.00ckWh.

Vierailija
55/55 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nuo määräaikaiset nyt niiii pahan hintaisia ole esim : alle 9snt 24kk, 

https://vertaasahko.fi/halvin-sahko-24kk-3/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi