Kuuluuko teidän rosolliin kananmunat? Että syötte ne yhdessä?
Meillä näin. Lapsuudessa opin ja omat aikuiset lapset toimii samoin.
Kommentit (16)
ei helkkarissa, kananmuna on pyhä tuote ja sitä ei sotketa jouluruokiin.
Rosolliin kuuluu, omena, sipulu, punajuuri ja porkkana. Silliä käyttää mukana rantaruottalaiset.
Kastikkeeksi kermavaahtoa jossa punajuurilienta ja tippa etikkaa.
Vierailija kirjoitti:
ei helkkarissa, kananmuna on pyhä tuote ja sitä ei sotketa jouluruokiin.
Rosolliin kuuluu, omena, sipulu, punajuuri ja porkkana. Silliä käyttää mukana rantaruottalaiset.
Kastikkeeksi kermavaahtoa jossa punajuurilienta ja tippa etikkaa.
Silli kuuluu rosolliin. Savolais/hämäläinen perhe. Muuten samat ainesosat, perinteinen rosolli.
Alkuperäiseen rosolliin kuuluu myös silli. Sillisalaatti = rosolli.
Omena pois. Muutenkin rosolli on *kuoleva* jouluruoka.
Vierailija kirjoitti:
Jännä tosiaan tuo ihan alkuperäinen länsisuomalainen "sallatti": keitettyä perunaa, sipulia ja suolasilakkaa. Milloin ja missä siihen keksittiin laittaa punajuurta ja siitä tuli "rosolli"??
Peruna, sipuli, porkkana, punajuuri, omena ja suolakurkku, 7mm kuutioiksi pilkottuna. Vaaleanpunaista kermavaahtoa päälle. Lounais-suomi karjalaisilla juurilla. Mutsi (opettaja ammatiltaan) jaksoi kitistä niiden kuutioiden pilkkomisesta, muttei kuitenkaan tehnyt itse.
Sillisalaatti ja rosolli ovat eri asioita. Rosolliin ei tule silli, mutta sillisalaattiin tulee. Molemmissa punajuuri, porkkana ja suolakurkku, jotkut laittavat myös omenaa ja sipulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä tosiaan tuo ihan alkuperäinen länsisuomalainen "sallatti": keitettyä perunaa, sipulia ja suolasilakkaa. Milloin ja missä siihen keksittiin laittaa punajuurta ja siitä tuli "rosolli"??
Sillisalaatti ja rosolli ovat kaksi eri salaattia
Vierailija kirjoitti:
Peruna, sipuli, porkkana, punajuuri, omena ja suolakurkku, 7mm kuutioiksi pilkottuna. Vaaleanpunaista kermavaahtoa päälle. Lounais-suomi karjalaisilla juurilla. Mutsi (opettaja ammatiltaan) jaksoi kitistä niiden kuutioiden pilkkomisesta, muttei kuitenkaan tehnyt itse.
Peruna on turha. Sitä on käytetty vain pula-aikana jatkamaan salaattia kun ei olllut varaa parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Sillisalaatti ja rosolli ovat kaksi eri salaattia
Kyllä tuo saarioisen sillisalaatti näyttää rosollillta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna on turha. Sitä on käytetty vain pula-aikana jatkamaan salaattia kun ei olllut varaa parempaan.
No jaa, mun mielestä porkkana on turha, keitettynä maistuu kaamealle.
Rosolli, silli ja kananmuna kuuluvat yhteen, ehdottomasti.
EI missään nimessä. Kananmunaa ei voida sotkea joka paikkaan. Kermavaahtokastike sitävastoin. Silli ennen muinoin, ei nykyään.
Ei. Outoa ja pervoa. En moisesta ikinä ole kuullutkaan.