Nyt on sitten unelmien hiukset 48 v kun oon luopunu kaikesta hiustenhoidosta
En lyhennä latvoja, jotta "kasvaisivat". En enää pese joka toinen päivä. En käytä hoitoainetta.
Muutaman pesuvälin skippaan laadukkaalla kuivashampoolla.
Nyt hiuksissa upeat surffisuortuvat. Pah. 20 vuotias minä olisi antanut naistä mitä tahansa
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kuvittelee, että hiusten palauttaminen luonnontilaan hoitamatta jättäminen tekee niistä upeat. Ei tee.
Pesen ja se riittää. Huomattavasti paremmassa kunnossa kuin silloin kun vielä läträsin väriaineilla ja käsittelin hiuksia ties millä tököteillä. Todellakin kannatti jättää turhuudet pois.
Mulle riittää joka aamuinen pesu ja suihkutettava hoitoaine. On hyvässä kunnossa enkä enää värjää.
Ei hius kasva enempää latvoja leikatessa, mutta jos on käsitelty hius ja haluaa kasvattaa pitkät, helpompaa jos leikkaa välillä kuivat kärsineet latvat pois. Siis jos latva tuntuu huonokuntoiselta. Jos haaroittuneen latvan antaa kasvaa, jossain vaiheessa se katkeaa. Silloin hankala kasvattaa pitkiä.
Vähempi käsittely (värit, kuumat laitteet yms) kuluttaa latvojakin vähemmän, eikä silloin ole tarvetta leikata.
En ole koskaan värjännyt hiuksiani. Liikun paljon ja hikoilen runsaasti, niin pesen hiukset päivittäin. Käytän vain shampoota. Hiukseni ovat olleet aina paksut. 2 kertaa vuodessa leikkautan muutamia senttejä pois latvoista, kun hiukset alkavat olla niin pitkät, että ylettyvät lapaluihin.
Jatkuva tyven värjääminen/vaalennus on pahin.
Vierailija kirjoitti:
Hiukset kasvaa juurista. Latvojen leikkaus ei vaikuta mitenkään hiusten kasvuun.
Nyt sen tietää, viiskymppisenä. Ainahan on hoettu kampaajien ja äitien toimesta, että latvoja pitää leikata, hiukset näyttää paremmilta, kun höttölatva on terveennäköinen. Sitten kampaaja monta kertaa vuodessa "tasoittaa" sen 5-10 cm cm pois, jolloin hiusten pituus palaa lähtötilanteeseen eikä pituutta tule koskaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukset kasvaa juurista. Latvojen leikkaus ei vaikuta mitenkään hiusten kasvuun.
Nyt sen tietää, viiskymppisenä. Ainahan on hoettu kampaajien ja äitien toimesta, että latvoja pitää leikata, hiukset näyttää paremmilta, kun höttölatva on terveennäköinen. Sitten kampaaja monta kertaa vuodessa "tasoittaa" sen 5-10 cm cm pois, jolloin hiusten pituus palaa lähtötilanteeseen eikä pituutta tule koskaan lisää.
totta. Näin aina sanottiin. Minulla oli koko lapsuuteni max polkkapituiset hiukset, vaikka halusin pitkät. Koska latvoja pitää leikata, jotta hiukset kasvavat, kaikki sanoivat.
n55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tismalleen sama kokemus, aikuisena tajusin vaihtaa kampaajaa joka ei tuollaisia temppuja tehnyt. Nykyisin en edes käy kampaajalla vaan leikkaan itse.
Itselle oli perustavanlaatuinen oivallus, kun kampaaja sanoi, että hiusten pituuskin on geeneistä kiinni. Ei kaikille kasva millään puoleenselkään ulottuva kaunis pehko. Tämähän on ihan loogista, mutta hyvä kuulla se kampaajan suusta.
Itsellä tällä hetkellä pidemmät kuin moneen vuoteen. Viimeksi, kun kävin värjäyttämässä hiuksia, opettelin mielessäni etukäteen sanomaan jämäkästi ei, hiuksia ei tarvitse leikata. Kampaaja pariinkin otteeseen kysyi, että eikö edes latvoista vähän oteta. Hiukseni ovat hyvässä kunnossa, olen syönyt vuoden biotiinia ja se selvästi on vaikuttanut. Pesen tarpeen mukaan 1-2 kertaa viikossa, ja annan kuivua ilman fööniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
totta. Näin aina sanottiin. Minulla oli koko lapsuuteni max polkkapituiset hiukset, vaikka halusin pitkät. Koska latvoja pitää leikata, jotta hiukset kasvavat, kaikki sanoivat.n55
Sama kokemus. Itsellä oli aina ns. poikatukka tai epämääräinen polkka/pottaleikkaus. Traumat jäi, ja en aio enää ikinä leikkauttaa poikatukkamallia, edes vanhana.
Etätöiden myötä hiustenpesuväli on nykyään n. viikko. Tarpeen mukaan suihkautan hieman kuivashampoota ja tukka on taas siisti pari päivää.
Talvella hieron välillä hieman kosteusvoidetta pitkiin hiuksiini, sitä samaa tavaraa kun käytän kroppaani, ja hiuksista tulee ihanan paksut ja hyvinvoivan tuntuiset.
No ei mulla vaan kaikki ole upeaa ja mahtavaa, kun lopetin turhan hoitamisen, mutta rahaa ja aikaa säästyy ja lopputulos sama kuin 7 tökötin kanssa hiuksiin ja 5 naamaan. Nyt kasvoihin kaksi tuotetta (pesu ja kosteutus) ja hiuksiin yksi (pesu).
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva tyven värjääminen/vaalennus on pahin.
Mä vielä hölmönä aloitin tuon värjäysrumban jo teini-iässä ja pariinkymmeneen vuoteen ei oman väristä hiusta ollut kuin just tuossa tyvessä värjäysten välissä. Luonnollisesti sitä vielä "samalla vaivalla" värjäsi sitten kunnolla eli ei mitään maltillista parin asteen muutosta omaan väriin vaan ihan älyttömän vaaleasta mentiin liki mustaan ja jossain välissää kokeilin olla punapää.. Mikään väri kun ei jotenkin kuitenkaan sopinut eikä ollut mieleinen, mutta jotenkin sitä oli niin lukkiintunut siihen että hiuksia kuuluu värjätä ettei se käynyt edes mielessä että mitäs jos kokeilisi omaa väriä.
Kunnes sitten alkoi tulla allergisia oireita ja vaikka vielä ei koko naama turvonnutkaan niin sen verran ahdisti henkeä ja kutitti ja kirveli, etten enää uskaltanut värjätä vaikka se oma väri näytti hirveältä sitä överitummaksi värjättyä muuta hiusta vasten. Mutta sitten kun hiukset kasvoi ja omaa väriä alkoi olla se 10 senttiä sekä se pahin järkytys alkoi muuttua tottumiseen niin eihän se niin paha ollutkaan.
Lopulta se vasta järkytys olikin tajuta kuinka kaunis mun oma väri on ja tyhmä minä värjäsi sitä vuosikausia piiloon. Nyt mätsää kulmat ja ripset sekä iho ja silmien värikin hiuksiin kivasti ja kaikki on jotenkin "oikein".
En ole koskaan oikein jaksanut "hiustenhoitoa" tai kampaamoissa käymistä, ahdistava tapahtuma tuntemattoman kanssa jutella. Pitkät hiukset leikkaa itse helposti. Shampoot ja hoitoaineet aina valinnut sen mukaan että on biohajoavia ja ei eläimillä testattuja. Enkä ikinä kuivaa hiuksia kuivaajalla, ellei ole joku ihan pakko lähteä talvella ulos heti suihkun jälkeen.
Eli mulla on koko ikäni ollut paksut pitkät ja kuohkeat hiukset koko ikäni. Nyt 45v alkaa vähän ohentua iän myötä, mutta edelleen paksumpi kuin muilla ollut nuorenakaan.
Fun fact: löysin kodinhoitohuoneen kaappeja siivotessani miehen eksältä jääneen avaamattoman kalliin kampaamo-hoitoaineen. Oma oli lopussa, joten ajattelin että kokeilenpa tätä kun kerran on ilmainen. Sain kerrasta superkiiltävät, mutta sähköistyvät ja LÄTTÄNÄT hiukset. Niin lättänät etten uskonut olevan mahdollista. Silikoni ei kuulu hiuksiin!
Ei onnistu lainaus jostain syystä, mutta tämä sille, joka ihmetteli logiikkaa sen kaverinsa ajatuksissa, joka uskoi sheivauksen tummentavan karvoja. Jos on tummat ihokarvat ja nopea karvankasvu, ne karvat tulevat nopeasti esille sheivauksen jälkeen ja sänki näyttää tosi tummalta. Joillain kainaloiden ajeleminen saattaa myös aiheuttaa ihon tummumista kainaloalueella. Tiedän, koska olen kokenut tuon. Tuohonkin ikä tuo helpotuksen. Ei tarvitse jatkuvasti olla ajelemassa sääriä tai kainaloita. Nyt tosin naamaan ilmestyy vähän väliä tummia turpajouhia, joista joutuu nyppimään pinseteillä. Ne sitä paitsi kasvavat ihan hurjaa vauhtia. Aamulla ei näy mitään, ja illalla kasvaa pitkä musta karva leuasta.
En ole koskaan käyttänyt paljoakaan hiustuotteita. Shampoo, tavallinen hoitoaine (tukka on muuten liian kuiva ilman). Ei lakkaa, muotovaahtoa vain kuin on äärimmäinen pakko esim. juhlat, värjännyt ja vaalentanut olen kotioloissa muutamia kertoja vuodessa. Vuosi sitten aloitin hiusöljyn, joka on auttanut hiusten kiuvuuteen.
Hiukset voivat hyvin ja ovat terveet ja tuuheat, edelleen nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Latvat luonnollisesti kuluvat ja kun hapsut leikataan, tasainen paksumpi linja näyttää hetken "vahvoilta ja terveiltä" hiuksilta. Mutta samalla lailla nekin kuluvat.
"Sitten kampaajalle lyhentämään joka kasvatusyrityksen jälkeem toiveena, että NYT sieltä alkaa kasvaa mystinen terve ja jäntevä hius."
Öh... no eihän kukaan normaaliälyinen kuvittele vakavissaan, että latvoja(kaan) leikkaamalla hius alkaa jotenkin mystisesti kasvamaan eri tavalla X""""DDDDD
Minulla oli teininä kaveri, jota pidin ihan fiksuna, mutta hän kuvitteli ihan tosissaan, että sheivaaminen tummentaa karvaa XDDDDD Mikä vi...tun logiikka????
Hohhoijaa.