miten opetatte kirjaimia ja numeroita lapsillenne?
Kommentit (10)
lisäksi hänellä oli jotain lasten tietokone-pelejä, joita pelasi. Sitten vaan yksi päivä hän luki (oli silloin 5v3kk). Esikoisella kävi samalla lailla, ainoa ero oli siinä, että esikoinen oli pienestä pitäen kamalan kiinnostunut kirjaimista ja numeroista, kuopus taas ei ollut kiinnostunut yhtään. Mutta sitten kun kiinnostui niin oppi lukemaan alle puolessa vuodessa. Tismalleen samanikäisenä kuitenkin molemmat oppi lukemaan.
mutta se on ruvennut kyselemään kirjaimista mitä ne ovat, ja me sitten etsitään vaikka sanomalehden otsikoista tai mistä hyvänsä teksteistä että missä on "i niin kuin isä" tai "t niin kuin Tiina" jne, tuttujen ihmisten ja asioiden nimiä siis.
Lapsi ei kuitenkaan tunnu vielä tajuavan kirjaimien perusajatusta, siis sitä että siitä miltä sana kuulostaa voi päätellä mitä kirjaimia siihen kuuluu... toistaiseksi hokee niitä kirjaimia ihan vain ulkomuistista. Saattaa kysyä esim. että "onko tämä t niin kuin Sirpa?"
Laskemaan oppi vaivihkaa, kun mietti esim. kuinka monta lihapullaa lautaselleen halusi jne. Kun itse osoittaa kiinnostusta noihin, sitä voi tietysti tukea.
Sitä ennen en ymmärtänyt itse edes tarjota tuota oppia :)
nykyäänhän koulussa ei opeteta että T on tee ja K on koo vaan pelkkä t ja k, ettei lapsi luule että t ja e ovat jotenkin keskenään tekemisissä.
Osta magneettiakkoset ja helmitaulu
ei ihan 4v vielä. mutta kiinnostusta löytyy ja kuhan muuten vaan tulevaisuutta ajatellen kysyin. en aio pakko-opettaa lasta..
Meillä esim. nuorempi tykkäsi hirveästi Mauri Kunnaksen Herra Hakkarais -aapisesta. Oppi nopeasti kaikki kirjaimet kun luettiin tuota usein.
- Paljon "kirjainkirjoja" joissa on kirjaimia ja niihin liittyviä kuvia.
- Muumi-tietokone.
- Kiinnitetään huomiota arkielämässä vastaan tuleviin kirjaimiin ja sanoihin (esim. lehdissä) ja keskustellaan niistä lapsen kanssa, "Mikä kirjain? Mikä muu alkaa samalla kirjaimella? jne.
Numeroista oli myös kiinnostunut, niin oppi nopsasti myös.
Niitä mitenkään tarvinnut erikseen jankata.