Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stalkkaavatko yksinäiset ja vähän oudot kerrostaloasujat naapureitaan

Vierailija
08.12.2023 |

Stalkkaavatko yksinäiset ja vähän oudot kerrostaloasujat naapureitaan? Monesti tulee sellainen tunne, kun kolistelet eteisessä ajatuksissa lähdössä ovesta ulos ja sitten kun avaat oven ja se kolahtaa, niin yllättäen naapuri astuu omasta ovestaan ulos lähes samalla sekunnilla ja tulee sitten tekemään tikusta asiaa tai pyytämään jotain palvelusta.

Aikamoinen sattuma, että naapuri osaa tulla juuri samalla hetkellä ulos vielä ulkohynttyyt päällä. Mietin että kuunnellaanko siellä korva ovessa mitä naapurissa tapahtuu vai mikä tilanne heillä on? Yrittävät saada ihmiskontakteja päiväänsä? Tuollainen on hieman ärsyttävää kun olet juuri kiireellä lähdössä johonkin ja naapuri sitten ilmestyy siihen jalkoihin pyörimään. Naapurisovun vuoksi noita on hankala harjata irti tylysti, pakko aina jotain yrittää sanoa tilanteessa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät.

terv: yksinäinen ja outo kerrostalossa asuja.

mua ei kiinnosta naapureiden touhut pätkääkään.

Vierailija
2/19 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eivät.

Ok. On siis pelkkää sattumaa, että naapuri sattuu tosi usein samaan aikaan käytävään kun olen lähdössä jonnekin vaikka liikun vaihtelevina aikoina eli kulkemisiani ei voi päätellä esimerkiksi tietyn kellonajan mukaan? Vai mikä on sinun näkemyksesi asiasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, mutta en tee itse sitä, mutta yksi naapuri tekee joskus, en tiedä asuuko yksin vai ei. Muutama naisnaapuri tosin teki täällä ja muualla, etsi keskusteluseuraa.

4/19 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei halua kanssasi samaan aikaan rappukäytävään. Ihan sattumaa ja sitten on pakko kohteliaasti jotain sanoa.

Vierailija
5/19 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eivät.

Ok. On siis pelkkää sattumaa, että naapuri sattuu tosi usein samaan aikaan käytävään kun olen lähdössä jonnekin vaikka liikun vaihtelevina aikoina eli kulkemisiani ei voi päätellä esimerkiksi tietyn kellonajan mukaan? Vai mikä on sinun näkemyksesi asiasta?

Varmaan kannattaa jututtaa sitä naapuriasi ja kertoa että epäilet häntä stalkkaamisesta. Ei varmaan kannata asua kerrostalossa jos noin ahdistaa muiden ovien aukomiset.

Vierailija
6/19 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eivät.

Varmaan kannattaa jututtaa sitä naapuriasi ja kertoa että epäilet häntä stalkkaamisesta. Ei varmaan kannata asua kerrostalossa jos noin ahdistaa muiden ovien aukomiset.

Joo näinhän se kannattaakin tehdä ilman todisteita. Mutta ilmeisesti teitä stalkkereita joilla ei ole mitään muuta järkevää tekemistä on aika paljon.

Eikä minua ihmiset häiritse. Mutta se, että pyydetään kaikenlaista apua tai muuta kommenttia josta on vaikea kohteliaasti kieltäytyä häiritsee. Ehkä olen sitten liian rehellinen ja empaattinen. Ilmeisesti pitäisi opetella joku tehokas ja kohtelias Moi, anteeksi mutta nyt ei vaan onnistu pitää mennä -lause jolla karistaa nämä niskasta. Se on vaan siinä, että lankean aina siihen psykologiseen ansaan jonka nämä ovat oppineet, että kysyvät ensin onko sinulla joku laite tai osaatko tehdä asian x. Jos erehdyt sanomaan kyllä niin sitten vasta kysyvät lainaatko tai tuletko auttamaan. Tuollaisesta on psykologisesti todella vaikea kieltäytyä kohteliaasti valehtematta.

Vierailija
7/19 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisiä naisia kytätään. Yleensä kyttääjät ovat pariskuntia. Vaimoilla kova homma pitää karsea ukkonsa. En huolisi, vaikka saisin miljoonan.

Vierailija
8/19 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eivät.

On se joskus ahdistavaa, kun on sama aikataulu.

-eri

Vierailija
9/19 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko romanttinen näökemys AP:lla. Todellisuudesssa suurin osa muistaa naapurit vasta siinä vaiheesa, kun siellä alkaa palovaroitin hälyttää.

Vierailija
10/19 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kyllä äitin kanssa katsellaan naapureiden menoja ikkunasta ja arvuutellaan niiden puuhia, mutta porraskäytävään ei mennä utelemaan.

Vierailija
11/19 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko romanttinen näökemys AP:lla. Todellisuudesssa suurin osa muistaa naapurit vasta siinä vaiheesa, kun siellä alkaa palovaroitin hälyttää.

Kyllä niitä innokkaita tuttavuuden tekijöitä ja avuntarvitsijoita riittää, harmi kyllä. Jossain isossa kerrostalokolossissa ei ehkä ole tuollaista kun ne asunnotkin on suunniteltu niin ettei yhteisöllisyyttä ole huomioitu. Mutta näissä uudemmissa taloyhtiöissä on avoimia kulkukäytäviä, yhteisalueita, yhteisörakennuksia tms. joissa yli-innokkaan ja ihmiskontakteja hakevan on helppo havainnoida ja yhyttää muita asukkaita jos niin haluaa.

Eikä siinä mitään, ymmärrän tiettyyn pisteeseen asti. En kuitenkaan ole remonttialan, siivousalan tai ruoka-alan ammattilainen vaikka minulla joitakin näissä käytettäviä työvälineitä onkin. Enkä mielellään lainaa työkaluja tai tee näitä asioita käytännössä tuntemattomille vaikka lupaisivat maksaa. Siinähän sitten oltaisiin kun jotain menisi pieleen ja korvauksia alettaisiin vaatia. Erilaisille hommille löytyy kyllä tekijöitä yrityspuolelta, ei muuta kuin Google laulamaan tai keltaisilta sivuilta (vast.) etsimään. Tai kyselemään suosituksia tutuilta.

Olisi eri asia jos oltaisiin tuttuja vaikka useamman vuoden takaa ja muutenkin tekemisissä kuin pihamaalla moikkailujen kautta. Silloin voisi harkita tutun auttamista eikä kummallakaan toivottavasti olisi taka-ajatuksia.

12/19 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä ainakaa 😄 

Vierailija
13/19 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eivät.

Sama juttu. Kiitollinen kun ei tietäisi niistä yhtään mitään, varsinkaan melupuolelta.

Vierailija
14/19 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa jos satun samaan aikaan rappukäytävään. Pari kertaa on avattu naapurin kanssa ovi samaan aikaan. Kerran vinoili jotakin tyyliin että kyttäisin vaikka kyse oli täysin sattumasta. Ihmettytti vinoilut kun päin vastoin yritän vältellä naapureita.

Vierailija
15/19 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän se on juuri toisin päin, odotetaan ulkohynttyyt päällä niin kauan, että naapuri ehtii varmasti häipyä rappukäytävästä.

Ap vaikuttaa vähän oudolta kerrostaloasujalta.

Vierailija
16/19 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päinvastoin VÄLTÄN ja kuuntelen sekunnin pari onko siellä käytävässä ketään ennen kuin menen ulos :D Itseä on kyllä stalkattu hetken ja ei ollut kauhean mukava kokemus.

Vierailija
17/19 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa jos on häiröksi muille. Muuten ei kiinnosta.

Vierailija
18/19 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella että joku naapurisi jaksaisi ulkovaatteet päällä odotella sitä hetkeä kun lähdet ulos

Vierailija
19/19 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun moninaiset ja raivonormaalit kyttää yksinäisempiä ja yksilöllisempiä niin kerrostalossa kuin yhteiskunnassa muutenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme