Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

45+ ikäinen. Miten onnistuit työnhaussa?

Vierailija
08.12.2023 |

Jotenkin järkyttävää ettei pääse enää haastatteluihin, ennen pääsi aina ja usein saikin paikan. En keksi muuta syytä kuin ikä. Olen kohta 50, ja teknologiajohtaja ja vastaan mm AI-kehittämisestä. En siis ole ajastani jäljessä. Viimeisen parin vuoden aikana vain markkina-arvo ilmeisesti iän takia tipahti. Olen oikein osaava, koulutettu, väittäri tekeillä, mutta tätä ei huomaa kukaan, vain sen iän huomaa.

sitä ei saa oikein piiloon kun sen voi päätellä esim siitä milloin kirjoitti ylioppilaaksi.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt loppuivat sinä vuonna, kun täytin 50. Hain kaikkea, mihin uskoin kykeneväni, mutta pääsin vain haastatteluihin, joissa haettiin alan kolme erillistä aihepiiriä hallitsevaa erikoisosaajaa organisaatioiden asiantuntijatiimeihin. Haastatteluissa kuitenkin oli aina joku, jonka epäilen olleen se, joka tehtävään oli alun perinkin haluttu.  

Kummastelin pitkään sitä, että minua ei haluttu millekään toiselle alalle, vaikka luulisi, että poikkeuksellisen kielitaitoinen ja asiakaspalveluhenkinen ihminen saisi edes jonkinlaisia konttori- tai puhelintöitä. Taisin olla liian selvästi pakoriski, eli lähtisin heti, kun oman alan töitä löytyisi. Olin lopulta ihan valmis vaikka vannomaan, että olisin uskollinen orja vaikka lopun ikääni, jos vain saisin palkkatöitä, mutta eipä kukaan kiinnostunut.

Nyt on kulunut melkein kymmenen vuotta, ja minun on aivan turha edes hakea mitään. TE-virkailijan mieliksi hain, mutta en saanut, eikä nyt TE-toimistokaan kiinnostu. Terveys on mennyttä, samoin eväät kohtuullisen mukavaan elämiseen. Huonolta näyttää, koska viidentoista vuoden työttömyys ennen eläkkeelle jäämistä takaa köyhän vanhuuden.

Vierailija
22/26 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset perusta omaa yritystä? Etenkin kun tiedät paljon tekoälystä niin tuon ympärillehän saa vaikka minkälaisen bisneksen aloitettua. Itse perustin yrityksen reilusti nelikymppisenä kun en jaksanut enää oravanpyörää.

Pitkä tarina, mutta tiivistettynä: en uskalla ottaa riskiä, perheeni on minun toimeentuloni varassa. Eli mun palkkatulot tarvitaan, ei ole mahdollisuutta alkaa yrittäjäksi ja olla ekoja kuukausia nollatulolla. Mulla on elätettäviä useampia. Ap

Aloitat sivubisneksenä sen toisen työn ohella. Sitten kun alkaa näyttämään siltä, että side hustle on tuottoisa ja pystyt sillä elättämään perheesi, jätät sen päätyön ja alat laittaamaan enemmän tunteja siihen omaan bisneskseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset perusta omaa yritystä? Etenkin kun tiedät paljon tekoälystä niin tuon ympärillehän saa vaikka minkälaisen bisneksen aloitettua. Itse perustin yrityksen reilusti nelikymppisenä kun en jaksanut enää oravanpyörää.

Pitkä tarina, mutta tiivistettynä: en uskalla ottaa riskiä, perheeni on minun toimeentuloni varassa. Eli mun palkkatulot tarvitaan, ei ole mahdollisuutta alkaa yrittäjäksi ja olla ekoja kuukausia nollatulolla. Mulla on elätettäviä useampia. Ap

Aloitat sivubisneksenä sen toisen työn ohella. Sitten kun alkaa näyttämään siltä, että side hustle on tuottoisa ja pystyt sillä elättämään perheesi, jätät sen päätyön ja alat laittaamaan enemmän tunteja siihen omaan bisneskseen.

Kaikista ei ole yrittäjiksi ja kaikki ei halua yrittäjiksi. Se kannattaa "neuvojien" muistaa. Yritystä ei kannata perustaa jos se ei tunnu yhtään omalta jutulta.

Vierailija
24/26 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vasta 20v eikä töitä löytynyt mistään vuosiin koska "ei ole aikaisempaa kokemusta"! Ja olisin enemmän kuin halukas töihin mutta pikkuhiljaa alkaa jo motivaatio kadota .

Mullakin meni usea vuosi että pääsi "oikeisiin töihin". Aina oli syynä ettei tullut valituksi kun ei ole työkokemusta. Mut jostainhan se pitää aloittaa! 

Kun 30v täytin ni opiskelin uuden ammatin ja työharjoittelun kautta pääsin kunnolla työelämään. 

Vierailija
25/26 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K

Totta puhut. Yrittäminen aina riski. Jos siinä epäonnistuu, voi jäädä kaikkien yhteiskunnan suojaverkkojen ulkopuolelle. Siinä on hengenlähtö lähellä.

Vierailija
26/26 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia on vähän noin muttei ihan. Työnantaja ei joudu maksamaan työssäolevasta 50+ ikäisestä enemmän vaan joutuu maksamaan vain siinä tapauksessa enemmän että 50+ ja työkyvyttömäksi. Ja joutuu maksaman siis todella paljon sakkoa tuosta (sakko maksetaan siten että kostona koko firman eläkevakuutusmaksu-prosentti kasvaa).

t. Hr pomo

Entä jos hakija on jo työkyvyttömyyseläkkeellä ja hakee määräaikaista/osa-aikasta työtä eläkkeen oheen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi